Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

CPK rezygnuje z zagranicznego inwestora. Wiemy, kto zbuduje nowe lotnisko

143
Podziel się:

Centralny Port Komunikacyjny zrezygnował z francusko-australijskiego konsorcjum, które miało zostać inwestorem strategicznym części lotniskowej. Do tej roli wybrano państwowy podmiot - Polskie Porty Lotnicze (PPL). W poniedziałek podpisano list intencyjny w tej sprawie.

CPK rezygnuje z zagranicznego inwestora. Wiemy, kto zbuduje nowe lotnisko
CPK. Wizualizacja z października 2024 r. (materiały prasowe, CPK)

Inwestorem strategicznym CPK miało zostać konsorcjum firm Vinci Airports oraz IFM. Zostało wybrane jesienią ubiegłego roku, już po wyborach parlamentarnych. Inwestor miał wyłożyć około 8 mld zł w zamian za objęcie udziałów mniejszościowych w spółce CPK-Lotnisko oraz jej przyszłych zyskach.

- Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania CPK. Polskie Porty Lotnicze stają się jej strategicznym partnerem. Będą w przyszłości zarządzały nowym centralnym lotniskiem. Chcemy, żeby największy projekt w Polsce koordynowała firma polska, by CPK był całkowicie polską inicjatywą - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

PPL zaangażują się kapitałowo w wysokości 9 mld zł, obejmując 49 proc. udziałów w spółce CPK-Lotnisko. Organizacja i zarządzanie nowym lotniskiem będzie całkowicie w polskich rękach - dodał minister.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

Podkreślił doświadczenie, kompetencje i zasoby PPL-u, aby organizować funkcjonowanie nowego lotniska. - Dzięki listowi intencyjnemu będziemy mogli koordynować naszą współpracę i wzmocnić grupę kapitałową CPK. Dzisiaj wyjaśniła się przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego, przede wszystkim w sferze zarządzania - podkreślił Klimczak.

Przypomniał, że decyzja ta jest podejmowana równolegle z decyzją o modernizacji Lotniska Chopina w Warszawie. - Ten port do tej pory był zaniedbany, a jego rozwój zatrzymany - stwierdził Klimczak. W tym roku na Okęciu odprawiono już 20-milionowego pasażera. - Rozbudowa i modernizacja jest konieczna, byśmy mogli obsłużyć wszystkich pasażerów, którzy chcą na to lotnisko przylatywać - dodał.

Powołał się na prognozy mówiące, że bez rozbudowy Lotniska Chopina, do czasu oddania CPK aglomeracja warszawska może stracić nawet 30 mln pasażerów. - Każdy odlatujący z Lotniska Chopina pasażer to dodatkowe pieniądze. Budowę CPK będziemy finansować z rozwoju Polskich Portów Lotniczych - zaznaczyl szef resortu infrastruktury.

Lasek o "nowym Lotnisku Chopina" w Baranowie

- Dzisiejsza decyzja pokazuje, że takie spółki jak CPK czy przyszłe lotnisko w Baranowie, powinny być zarządzane przez polski podmiot i budowane polskim kapitałem - dodał Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Najbardziej istotne jest to, że świetnie przygotowany personel pracujący na Lotnisku Chopina, a także doświadczenie w zakresie szkoleń i obsługi ruchu pasażerskiego, będą wykorzystane na nowym Lotnisku Chopina w Baranowie - podkreślił Lasek na poniedziałkowej konferencji prasowej.

Czernicki: CPK będzie rentowny już w pierwszym roku

Filip Czernicki, od stycznia prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny, dodał, że wybór polskiego partnera dla projektu, "to nie tylko kwestia zaufania, ale też ogromnego doświadczenia ludzi, którzy tworzą największe dziś lotnisko w Polsce".

Zaznaczył, że po planowanej rozbudowie Lotniska Chopina, będzie mogło ono obsługiwać 30-31 mln pasażerów rocznie. Ta liczba, nazywana masą krytyczną, ma się przenieść po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego do nowego portu.

- Partner w postaci PPL w tym przedsięwzięciu to nie tylko inwestycja, ale także przyszłe przychody i wypracowane przez przedsiębiorstwo zyski, które zostaną w Polsce. Polski kapitał się angażuje i w Polsce dochody zostaną. A jak wiemy, przy modelu prognozowanego ruchu i modelu finansowym, już w granicach 29-30 mln zł dają rentowność tego przedsięwzięcia. Już w pierwszym roku CPK będzie przedsięwzięciem dochodowym - zadeklarował Czernicki.

Podpisanie listu intencyjnego z Polskimi Portami Lotniczymi oznacza, że wcześniej prowadzone rozmowy z inwestorem zagranicznym nie dojdą do skutku - podkreślił prezes spółki CPK.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(143)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
RSBiS
6 godz. temu
Doprowadza mnie do szału ciągłe pisanie i mówienie, że pasażerowie tak bardzo chcą latać na i z lotniska Chopina. Otóż nie, ludzie nie chcą, tylko nie mają wyboru! Więc korzystają z reliktu PRL-u – śmierdzącego, niewydolnego, z autobusami do przewozu sardynek.
Grzegorz Z.
7 godz. temu
Przerażające, co wy robicie drodzy rządzący?
Realista
5 godz. temu
Czyli już wszystko gotowe aby przez lata nic z tego nie wyszło. Brawo.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
PRAWDA!!!!
7 godz. temu
NO ZOBACZYMY !!!! A MI SIĘ WYDAJE ŻE TO CZCZE MRZONKI PRZED WYBORAMI PREZYDENCKIMI ????????????????????????
Kit
6 godz. temu
Tooskowa ściema przed wyborami.
wujek dobra r...
7 godz. temu
równolegle-to straszne jak oni myślą strategicznie i finasowo
NAJNOWSZE KOMENTARZE (143)
Realista
9 min. temu
Jak PO robi z ludzi durniów: PPL ma mieć 49% udziałów, ale już nie powiedzieli kto będzie dysponował pozostałymi 51% :)))
Minister
28 min. temu
A na cholerę nam inwestor strategiczny, on tylko by nas okradał. Doskonale damy sobie radę bez niego. Będzie tylko przeszkadzał w robieniu wałków, w obsadzaniu naszych kolesi na stanowiska, w tworzeniu etatów dla naszych rodzin i w ustalaniu godziwej płacy dla niech.
Litości
36 min. temu
Spec od katastrof zajął się nieuchronną katastrofą CPK
Bolek
57 min. temu
Zarzynanie projektu CPK postępuje... Satysfakcja Putina rośnie... wraz z dobrobytem Jego najcenniejszego landu - Niemiec.
piu
58 min. temu
cpk czeka na likwidację przez ostatnie pokolenie
...
Następna strona