"To 300-stronicowy dokument, który powstał wewnątrz firmy i zawiera wszystkie wymagania, warunki, oczekiwania, które jako inwestor chcemy, aby Centralny Port Komunikacyjny spełnił. Teraz przez trzy miesiące branża, do której zaliczamy wszystkie podmioty, które mogą mieć swój udział w realizacji tej inwestycji, ma czas się wypowiedzieć" - powiedział wiceminister infrastruktury.
W samej spółce trwają konsultacje i uzgodnienia. Uwagi do tzw. briefu strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego będą zbierane do końca października.
Do uczestnictwa w konsultacjach wymagana jest rejestracja i podpisanie zobowiązania do zachowania poufności.
Osoby i firmy, które zakwalifikują się do kolejnego etapu, otrzymają dostęp do 350-stronicowego briefu.
Po zalogowaniu można - przy pomocy specjalnego formularza - wprowadzać propozycje zmian i uzupełnień dotyczących planowanej infrastruktury.
Tworzenie briefu, nad którym pracuje spółka, rozpoczęło się w kwietniu. Centralny Port Komunikacyjny zaprosił wtedy do współpracy kilkadziesiąt firm, m.in. Polskie Linie Lotnicze.
Po zebraniu wszystkich uwag i zakończeniu konsultacji spółka zamierza ogłosić postępowanie na przygotowanie dokumentu, który określi założenia do projektowania.
Pieniądze na CPK
Centralny Port Komunikacyjny to jeden z flagowych projektów inwestycyjnych rządu PiS. W połowie lipca do kasy spółki CPK trafiło 300 mln złotych,
Te pieniądze mają zostać przeznaczone m.in. na badania środowiskowe czy analizy. Ruszyły już przetargi na badania środowiskowe związane z inwestycjami kolejowymi.
Jeszcze w tym roku ma powstać propozycja dokładnego przebiegu nowych linii kolejowych, które skomunikują polskie miasta z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W sumie ma powstać około 1,6 tysiąca kilometrów linii. To ambitne założenie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że przez ostatnie trzydzieści lat w Polsce zbudowaliśmy zaledwie około 50 kilometrów torów.
Władze CPK szukają też linii lotniczych, które będą chciały latać z nowego lotniska.
- Linie lotnicze są jak najbardziej zainteresowane lataniem z Centralnego Portu Komunikacyjnego - mówi money.pl p.o. prezesa CPK Piotr Malepszak. Poza PLL LOT mają to być między innymi linie, które z i do Polski jeszcze nie latają. - Polski rynek i ogólnie Europa Środkowo-Wschodnia jest dla przewoźników lotniczych bardzo atrakcyjnym rynkiem, na którym chcą rozwijać działalność - deklaruje prezes.
Centralny Port Komunikacyjny. Kiedy powstanie?
Poza samym lotniskiem, powstać ma także ogromny dworzec kolejowy, przez który przejeżdżać ma 70 proc. pociągów dalekobieżnych. W ramach inwestycji powstać ma 10 tzw. szprych, czyli linii kolejowych łączących lotnisko z całą Polską. Do tego CPK ma zagospodarować cały obszar pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Sochaczewem. W sumie na inwestycję składać ma się ponad 100 elementów.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma się rozpocząć w 2022 roku i ma potrwać do 2027.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl