- Przygotowuję największą inwestycję realizowaną od czasu zaborów - tak Mikołaj Wild, odpowiedzialny za powstanie CPK, odpowiedział w RMF.FM na pytanie o to, czy - jak to mówi opozycja - "bierze 49 tys. miesięcznie za pilnowanie czyjejś łąki".
W sprawie zarobków dodał: "Mogę przeprosić wszystkich, że zarabiam tak bardzo mniej niż Aleksander Grad, który odpowiadał za elektrownię atomową". Zapewnił też, że jego wynagrodzenie jest mniejsze niż na analogicznych stanowiskach w firmach budowlanych czy spółkach giełdowych.
CPK ma być gotowy w 2027 roku. - Prace budowlane rozpoczną się w 2023 r., ale dzięki dobremu przygotowaniu będzie mogły trwać krócej. Pierwszy samolot w 2027 r. wystartuje z CPK - zapewnił Wild.
Wild, dopytywany w RMF.FM, co nowe lotnisko da zwykłemu mieszkańcowi Polski, podkreślał, że chodzi o nowy system transportowy, który znacznie skróci czas podróżowania - po kraju dzięki nowym kolejom.
Do 2034 roku ma powstać 1800 km nowych tras kolejowych. Jak mówił Wild, pociągi będą mogły na nich rozwijać taką prędkość, jaką rozwijałoby Pendolino, gdyby mogło rozpędzić się po polskich torach. - Kiedy budujemy nowe trasy dostosowanie do prędkości 250 km/h, możemy zejść z czasem podróży - powiedział.
Jak zapewnił gość RMF.FM, "z Krakowa nad morze będziemy mogli dojechać oglądając trzy odcinki Netflixa". Jego zdaniem, z Ostrołęki do Warszawy dotrzemy w mniej niż 1,5 godziny, z Łomży 10 minut dłużej. - To zmniejsza Rzeczpospolitą do jednego organizmu, gdzie można swobodnie podróżować - podkreślał.
Krótko ma trwać podróż ze stolicy do samego CPK. Z centrum Warszawy - zdaniem Wilda - powinno się dotrzeć w 15 minut. Czas dotarcia z dworca kolejowego do terminala nie powinien zaś trwać więcej niż 4 minuty.
- Osobiście jestem za zamknięciem Lotniska Chopina - powiedział Mikołaj Wild. - To obszar, gdzie mogłaby zostać ulokowana nowa dzielnica - dodał.
Wild pokreślił, że "żadne lotnisko o podobnej skali nie było budowane w czasie krótszym niż 20 lat". Dopytywany, czy tak duży projekt może zostać zrealizowany, odparł: "W 500+ też nikt nie wierzył, że jest możliwe".
Koszty budowy CPK to 100 mld zł, z czego połowa ma być sfinansowana przez UE, a część przez prywatnych inwestorów. 25 mld to koszt budowy samego portu. Główny wydatek to kolej.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl