Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

CPK wybrał inwestora. "Odchodząca władza próbuje związać projekt umowami"

281
Podziel się:

"Odchodząca władza próbuje związać projekt umowami i zaciągnąć wieloletnie zobowiązania" - napisał Michał Szczerba z KO po tym, jak ogłoszono wybór inwestora dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomniał, że w spółce celowej trwa poselska kontrola.

CPK wybrał inwestora. "Odchodząca władza próbuje związać projekt umowami"
CPK ogłosiło wybór inwestora strategicznego dla przyszłego lotniska między Warszawą i Łodzią (CPK)

"W nietransparentnej procedurze odchodząca władza próbuje związać projekt umowami i zaciągnąć wieloletnie zobowiązania. Nie mają do tego prawa" - napisał Michał Szczerba z Koalicji Obywatelskiej, zapowiadając kontynuację kontroli poselskiej w spółce CPK.

"Wyborcy dali prawo demokratycznej większości do pilnego audytu projektu CPK, ochrony lotniska Okęcie i zatrzymania wyprzedaży 460 ha gruntów, które tuż przed wyborami wniesiono do grupy CPK. Przepisy nie chronią gruntów przed sprzedażą i użyciem ich jako zabezpieczenie finansowania projektu" - dodał Szczerba.

Nowy inwestor dla CPK

Chwilę wcześniej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, ogłosił wybór inwestora strategicznego dla nowego lotniska. Konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund obejmie mniejszościowe udziały w spółce CPK Lotnisko, zarządzającej przyszłym portem lotniczym w Baranowie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

"Jest inwestor, nie będzie rządu, który zrealizuje CPK" - napisał dziennikarz Michał Jelonek. Opozycja, która uzyskała większość mandatów w Sejmie, zapowiadała już wcześniej, że w razie wygranej po wyborach "zweryfikuje" projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dziś Koalicja Obywatelska mówi wprost o tym, że trzeba go "zatrzymać" i przeanalizować, które elementy inwestycji warto realizować, a które wyrzucić do kosza.

"Bardzo dobre wiadomości z perspektywy inwestycji w CPK, ale czas ich ogłoszenia wzbudza czujność i konieczność dokładnego sprawdzenia" - skomentował ogłoszenie inwestora dla CPK Bartosz Bartosik, redaktor naczelny miesięcznika "Więź".

"Jak najbardziej zakotwiczyć projekt"

Już na kilka miesięcy przed wyborami parlamentarnymi eksperci z branży przewidywali, że PiS będzie dążyć do "zabetonowania" projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sfinalizowano m.in. przejęcie udziałów Polskich Portów Lotniczych przez spółkę CPK.

- To, co teraz obserwujemy w CPK, to działania, które mają jak najbardziej zakotwiczyć projekt, bez zważania na występujące ryzyka lub ich brak. Na to, czy są pieniądze, czy ich nie ma. Chodzi o to, by ewentualna zmiana ekipy rządzącej nie sprawiła, że projekt zostanie wyrzucony do kosza. Bo będzie już zbyt daleko posunięty - mówił w lipcu Piotr Malepszak, były prezes CPK, ekspert ds. infrastruktury transportu.

Przyszłość projektu stanęła pod znakiem zapytania po ogłoszeniu wyników wyborów parlamentarnych. Spółka celowa ds. CPK nie zamierza się zatrzymywać i czekać na polityczne rozstrzygnięcia, kto utworzy rząd.

"Działania spółki, a w konsekwencji przyjęte harmonogramy, etapy i zobowiązania, wpisane są w szereg oficjalnych dokumentów, strategii i uzgodnień. Nie zaciągamy hamulca ręcznego, a liczne prace projektowe, roboty i badania w terenie oraz wykupy nieruchomości są kontynuowane zgodnie z harmonogramem i podpisanymi umowami" - odpowiedziało kilka dni temu biuro prasowe CPK na pytania Wirtualnej Polski.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(281)
WYRÓŻNIONE
Xxx
rok temu
W 2004 roku przeczytalem wjakiejs gazecie analize celowosci budowy lotniska brandenburgia pod berlinem. Z analiz wynikalo ze mimo tego ze bardzo blisko juz istnieje mega port w frankfurcie/menem oplaca sie wybudowac mega port pod berlinem. Analizy oplacalnosci mowily ze z brandenburgia port bedzie kozystalo 40-60 mln pasazerow.Skad taka liczba zapytal redaktor? Ano z zalozenia ze pod koniec II dekady XXI wieku cala srodkowa i zachodnia Polska przecieta na linii Wisly. (latalaby z Berlina. Okolo 20mln pasazerow rocznie.(analizy niemieckie celowosci budowy mega lotniska brandenburgia) Pozniejsza proba likwidacji LOTU niesamowity przekret o tym swiadczy.
bbbb
rok temu
WYBUDOWAĆ CPK W POLSCE. Nie dajmy się jako Polacy zepchnąć na margines państw 3 świata. Jesteśmy dumnym narodem i walczmy o rozwój naszego kraju. A tym którym nie odpowiada rozwój państwa Polskiego droga wolna, tam gdzie ich oczy poniosą I tyle.
Czarek
rok temu
Oprócz elektrowni atomowej która obiecał Pan Tusk dzięki której mamy teraz tanią zieloną energię i na zarząd której PO wypompowało 500 mln zł a nie podpisali nawet żadnej umowy ani nie wytyczyli działki oddałbym jeszcze budowę podwójnie najdroższych autostrad w Europie. Najdroższych w budowie i najdroższych w użytkowaniu w ogóle z racji opłat, ja bym tylko chciał się dowiedzieć jak to możliwe skoro dostaliśmy potężne dofinansowania z UE? Jak to jest możliwe że na części autostrad w Polsce łapę trzymał pan Kulczyk, jak to jest możliwe że zrobili sobie cyrk z takiej inwestycji że co chwila zmieniały się firmy wykonawcze i koszt budowy rósł i rósł i rósł... A finalnie i tak wiele odcinków ukończono za PiS
NAJNOWSZE KOMENTARZE (281)
DziadekSianek
7 miesięcy temu
Wg wielu ekonomistów zapatrzono się na Chiny - to jest gigantomania. "Zastaw się a postaw się". Obejrzałem film o chińskim porcie lotniczym. Moi znajomi tam byli i mówiąc o CPK pukają się w czoło.
Krzysztof
rok temu
Co trzeba mieć w głowie że nie chce się zarabiać pieniędzy a ta inwestycja przyniesie duże pieniądze bo inwestycja państwa jest 51% a pozostałe 49% przez inwestorów zewnętrznych którzy też chcą zarobić ale opozycji to przeszkadza bo to są pieniądze z cła które obecnie zarabiają niemcy a jak powstanie w u nas to miliardy z cła popłyną do polskiego budżetu tak samo przeszkadzał gazoport w czy rurociąg to teraz byśmy byli beż gazu i ropy taka jest wspaniała opozycja
Czarek
rok temu
Jak w obcych rękach nabycie inwestora to wyprzedaż majątku? Hehe dobre sobie... A powiedz mi jak to jest że autostrady które wybudowano ze środków unijnych za Pana Tuska są płatne i łapę na nich trzymał Pan Kulczyk?
Kosa
rok temu
49% inwestycji ma być w obcych rękach. To jest wyprzedaż Majątku Polskiego. To cały PiS i ich pseudo referendum. Sami wyprzedzają kawałek po kawałku Polskę
Nowy35
rok temu
Powinny być wysokie kary za zerwanie umowy żeby mafia Tuska tego nie zrobiła bo to zdrajcy Polski
...
Następna strona