10 lutego pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował, że wojewoda mazowiecki zwrócił do uzupełnienia wniosek o decyzję lokalizacyjną dla planowanej inwestycji. Jak wówczas tłumaczył, CPK miała na to 60 dni.
CPK prosi o więcej czasu w sprawie lokalizacji
Spółka CPK złożyła pismo do wojewody mazowieckiego o przedłużenie terminu uzupełnienia wniosku o decyzję lokalizacyjną dla lotniska o 30 dni – odpowiedziało na pytanie Polskiej Agencji Prasowej biuro prasowe CPK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spółka CPK w październiku 2023 r. złożyła do wojewody mazowieckiego Wniosek o decyzję lokalizacyjną dla lotniska. W listopadzie natomiast zakładała, że istnieje możliwość pozyskania decyzji lokalizacyjnej w pierwszym kwartale 2024 r. Jej uzyskanie miało pozwolić na złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska.
Pod koniec października 2023 r. ówczesny rząd przyjął Program Wieloletni, który zapewniał finansowanie projektu CPK do 2030 r. w wysokości 155 mld zł. Pieniądze te miały pozwolić na kontynuację projektowania, wykup nieruchomości i realizację robót budowlanych.
Co dalej z audytami w CPK?
Już na początku kwietnia spółka poinformowała, że przekazała do biura pełnomocnika ds. CPK raporty z wewnętrznych audytów części lotniskowej, kolejowej, marketingowej, finansowej, Programu Dobrowolnych Nabyć, Programu Społeczno-Gospodarczego i z zakresu HR. Trwa ich analiza w biurze pełnomocnika.
Z kolei pod koniec marca CPK przekazało, że z powodu braku ofert spółka nie rozstrzygnęła przetargu na audyt finansowy. Zapadła decyzja, że audyt będzie kontynuowany siłami spółki, biura pełnomocnika ds. CPK oraz przy wykorzystaniu zewnętrznych konsultantów.
Spółka wydłużyła terminy składania ofert w innych trwających przetargach: na audyt kolejowy (do 24 kwietnia), marketingowy (do 25 kwietnia), dotyczący innych projektów do (29 kwietnia) i na lotniskowy do (30 kwietnia). W money.pl opisywaliśmy szczegółowo kwestię wątpliwości związanych z audytami zaordynowanymi przez nową władzę.
Czym jest CPK?
Spółka CPK powołały władze za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Jej zadaniem jest przygotowanie i realizacja Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obejmuje m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących – m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Z kolei Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.