Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|
aktualizacja

CPK zatwierdziło linię kolejową. Tak pojadą pociągi

63
Podziel się:

Spółka CPK wybrała wariant inwestorski dla przebiegu planowanej w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego linii kolejowej do Płocka i Włocławka. Jak poinformowała w piątek spółka, wybrany przebieg omija Sochaczew i od północy rafinerię Orlenu w Płocku.

CPK zatwierdziło linię kolejową. Tak pojadą pociągi
CPK wybrała wariant inwestorski dla linii kolejowych do Płocka i Włocławka (CPK, materiały prasowe)

Według informacji spółki, wybrany przebieg linii ma ok. 150 km, zakończenie budowy linii może nastąpić po 2035 r. Wybór wariantu, oznaczonego W41 zatwierdził pełnomocnik rządu ds. CPK.

Docelowy wariant wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin, omija od północy Sochaczew, i biegnie przez most na Wiśle do Wyszogrodu. Dalej planowana linia skręca w kierunku zachodnim, biegnie przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk.

W Bodzanowie-Chodkowie ma powstać stacja pasażerska. W tej okolicy planowane jest też odgałęzienie do dworca pasażerskiego w centrum Płocka. Linia ma ominąć od północy kombinat Orlen i pobiec przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży, Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Na tym odcinku powstać ma stacja w Brudzeniu Małym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Założył linie lotnicze. Czasem sam siada za sterami samolotów

Następnie główny przebieg linii skręca w stronę Lipna, zaś południowa odnoga poprowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.

Pociągi pojadą nawet 350 km/h

Linia na odcinku CPK-Lipno ma być przystosowana do prędkości 350 km/h, a odgałęzienie do Włocławka - 250 km/h. Spółka CPK zakłada, że obie linie mają być przeznaczone zarówno do ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Linia ma być elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Jak poinformowała w komunikacie CPK, wybrany wariant charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. Jako element TEN-T odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE - zaznaczyła spółka.

CPK zwróciła też uwagę, że rozpatrywana w ramach STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa nie została zarekomendowana do włączenia do wariantu inwestorskiego. Powodem były jej wysokie koszty, również społeczne, w stosunku do korzyści jakie miałaby przynieść jej budowa.

Jak przypomniała spółka, linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta.

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(63)
WYRÓŻNIONE
AdamJa
4 miesiące temu
Linia kolejowa w 15 lat. Średniowiecze?
Re.
4 miesiące temu
Gospodarka kraju zwija się z każdym dniem .
g29
4 miesiące temu
150 km w dziesięć lat, to znaczy, że ten cały CPK nie powstanie w tym wieku !!! Należy zamknąć ten projekt i to jak najszybciej ponieważ utrzymywanie przez tak długi czas tej GRUPY dobrze opłacanych ludzi z kolejnego partyjnego rozdania jest po prostu okradaniem Polaków z pieniędzy !!! 150 km w 10 lat , to po prostu przełom w skali Świata !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (63)
Obserwator
4 miesiące temu
Jeśli rząd Tuska nie potrafi nic zrobić to chociaż niech nie psuje po poprzednika ch. CPK to z tego co pamiętam to PiS miał trochę inny zamysł - chodziło przede wszystkim o Cargo (przewozy towarów). PCK - miał być hubem logistycznym. PO w swoich dewagacjach widać postawił na rekreacje (liczą ilu turystów będzie korzystać z CPK.. No coment. Zawsze można znaleźć argumenty na TAK i na NIE. To co robi obecny rząd to to żeby uwalić poprzedni projekt. Jeszcze trochę i nie będzie problemu bo Węgrzy planują CPK.. ale oczywiście u siebie.. Rząd Tuska ewidentnie ma problem z pieniędzmi ścigają, rozliczają ewidentnie oblakancza nienawiść.. min Pan Obajtek. A Pan Obajtek zarobił wiecej dla Skarbu państwa uwaga - wiecej przez kwartał niż poprzedni rząd PO przez 8 lat. Ostatnio inne spółki skarbu państwa zgłaszają problemy. Inne w ogóle nie przedstawiają wyników finansowych (i gdzie Panie Tusk ci Pana świetni menadżerowie.....
Polak
4 miesiące temu
Skoro ten rząd nie potrafi sam nic zrobić to chociaż niech nie psuje po poprzednikach.
Zera
4 miesiące temu
Na cpk nie będzie tanich linii
Pik
4 miesiące temu
Brednie
Dzień dobry
4 miesiące temu
Wreszcie Koalicja weźmie się za to. PiS to złodzieje i nieudacznicy. Jeśli ktoś myślał, że pis zrobi cokolwiek w kwestii cpk, to po ośmiu latach dostał odpowiedź. Miliony dla kacyków a po cpk ani śladu.
...
Następna strona