CUPRA od momentu swojego debiutu konsekwentnie zaskakuje ofertą samochodów łączących nowoczesny, sportowy design z zaawansowaną technologią, oryginalnymi opcjami personalizacji oraz dużym wyborem napędów. To jeden z najszybciej rozwijających się brandów w świecie motoryzacji. Leon i Formentor są bestsellerami hiszpańskiej marki – w pierwszym półroczu Formentor znalazł się nawet w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych nowych aut w Polsce – i to zanim do salonów wjechały egzemplarze po modernizacji. Nowy wizerunek z pewnością jeszcze wzmocni popularność obu modeli.
Moc wyboru
Leon jest dostępny zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback, jak i kombi – nazywane Sportstourer. Natomiast Formentor to kompaktowy crossover o niezwykle dynamicznej sylwetce nadwozia. Stylistycznie oba modele przeszły podobne zmiany, podyktowane nowym DNA designu marki.
Klasyczny grill został zastąpiony zadziornym "nosem rekina", wloty powietrza przeniesiono teraz niżej i są one bardziej rozbudowane, natomiast logo CUPRA znajduje się obecnie nieco wyżej, na jednej płaszczyźnie z maską. Uwagę przyciągają trójkątne, ozdobne płytki w reflektorach LED i przeciwmgłowych, które także definiują nowy styl. Z tyłu oba modele zyskały podświetlane logo, które jest integralną częścią LED-owego pasa łączącego klosze świateł po obu bokach.
Podczas gdy inni producenci raczej ograniczają gamę silnikową, CUPRA Leon i Formentor są dostępne w wielu wariantach, co pozwala niemal każdemu kierowcy wybrać napęd zgodny z indywidualnymi potrzebami i preferencjami. Spektrum oferowanej mocy wynosi od 150 do aż 333 KM. Niektóre wersje mają już w standardzie napęd na 4 koła, a prawie wszystkie – automatyczną przekładnię dwusprzęgłową DSG. Gama silnikowa jest, z nielicznymi wyjątkami, praktycznie taka sama w Leonie i Formentorze.
Ofertę otwiera popularny wśród klientów wariant 1.5 TSI o mocy 150 KM – jedyny, który wyjeżdża z fabryki również z manualną skrzynią biegów. W wersji z automatem DSG ten silnik zyskuje też nowoczesny układ tzw. "miękkiej hybrydy" – CUPRA określa tę technologię mianem eTSI. Jednostkę spalinową wspiera wówczas niewielki silnik elektryczny, który pozwala także rekuperować energię oraz odłączać silnik spalinowy gdy gaz jest tylko lekko wciśnięty. Te rozwiązania zauważalnie zmniejszają zużycie paliwa i emisję CO2.
Jeszcze niższym zużyciem i emisją odznacza się 2.0 TDI, które również rozwija 150 KM, ale ma wyższy moment obrotowy i dzięki temu oferuje lepszą elastyczność. Te cechy szczególnie docenią kierowcy, którzy pokonują dużo kilometrów, jeżdżą często autostradami lub drogami krajowymi, na których muszą wyprzedzać wolniejsze pojazdy. TDI odznacza się też największym zasięgiem w gamie.
Imponującym zasięgiem, m.in. w trybie w pełni elektrycznym, szczyci się również hybryda plug-in. CUPRA Leon 1.5 eHybrid może na jednym ładowaniu przejechać nawet 125 km – w przypadku Formentora jest to do 119 km (wg cyklu pomiarowego WLTP). Taki dystans przekracza typową, codzienną trasę dom-praca-dom i daje też więcej zapasu w zimie, kiedy trzeba się liczyć z wyższym zużyciem energii.
Pokaźny zasięg jest możliwy dzięki stosunkowo dużej baterii, jak na kompaktową klasę, o pojemności użytecznej 19,7 kWh netto. Dodatkową zaletą jest możliwość szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW – dzięki temu uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. zajmuje ok. 26 minut. Korzystając z domowego wallboxa o mocy 11 kW, codzienne ładowanie od pustego do pełna zajmie 2,5 godziny.
Spójrzmy na zalety
Parametry ładowania jak i zasięgu stanowią wyraźne ulepszenie względem poprzedniej generacji hybryd plug-in, dzięki czemu ten typ napędu może być atrakcyjny dla większej liczby kierowców. Z kolei z punktu widzenia firm, które dysponują ograniczoną liczbą punktów ładowania na parkingu, szybsze ładowanie oznacza, że z jednego gniazda w ciągu dnia może skorzystać więcej pracowników.
Wariant 1.5 eHybrid występuje z łączną mocą układu 204 lub 272 KM, wyłącznie z napędem na przednie koła. Mocniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,0 s (w przypadku Formentora) lub 7,3 s (Leon Sportstourer). To wartość, która potrafi już dać sporą frajdę z jazdy, ale jeszcze nie wywoła gniewu menedżera floty. Z jego punktu widzenia istotna może być wartość emisji CO2 w trybie mieszanym wg procedury WLTP: w przypadku Leona waha się od 9 do 11 g/km, natomiast Formentor ma w tej rubryce wartość 10-12 g/km. Dla firm, które są zobowiązane do zmniejszania śladu węglowego swojej działalności, to bardzo korzystny czynnik. Ponadto hybryda plug-in znakomicie pozwala się oswoić z korzyściami jazdy na prądzie bez rezygnowania z zalet napędu hybrydowego.
Pozostałe wersje silnikowe Leona i Formentora wykorzystują jednostkę 2.0 TSI. Wariant 204-konny oferuje w standardzie napęd na 4 koła 4Drive, który poprawia trakcję, stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Kierowcy, którzy zimą często podróżują po zaśnieżonych regionach, szybko docenią to rozwiązanie. Ten układ napędowy występuje tylko w Formentorze i Leonie Sportstourer.
Wyżej w hierarchii są warianty o mocy 265 KM oraz 300 KM, przy czym ten pierwszy CUPRA oferuje wyłącznie w Formentorze, a ten drugi wyłącznie w Leonie hatchback. To propozycje, w których osiągi idą w parze z drapieżnym stylem. Napęd na przednie koła pozwala poczuć duch hot hatcha i czerpać sporo przyjemności z jazdy. 300-konny Leon przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s.
Najwięcej adrenaliny dostarcza topowy wariant o mocy 333 KM, dostępny w Leonie Sportstourer i Formentorze. Seryjny jest tu nie tylko napęd 4Drive, ale też Torque Splitter, czyli zaawansowany układ rozkładu momentu napędowego. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy potrafi tak sterować momentem na kołach, by zwiększyć stabilność prowadzenia lub… pozwolić na więcej zabawy: przewidziano tutaj bowiem nawet tryb Drift! Na sprint do setki oba 333-konne modele potrzebują zaledwie 4,8 s.
Jaka flota mogłaby być zainteresowana kompaktowym samochodem o tak dobrych osiągach? W pierwszej kolejności pewnie ta, która pilnuje porządku na drogach. Ale Formentor czy Leon w sportowej wersji może być też atrakcyjną wizytówką firmy i motywatorem dla pracowników osiągających najlepsze wyniki w swoich zespołach.
Na nowoczesny wizerunek firmy może wpływać też flota oryginalnie skonfigurowanych samochodów służbowych. CUPRA oferuje możliwości indywidualizacji aut, które pozwolą się wyróżnić na tle typowych korporacyjnych "flotówek". Leon i Formentor są oferowane w dziewięciu kolorach, w tym trzech lakierach matowych, które pozwalają najlepiej wydobyć ostre przetłoczenia karoserii i najlepiej pasują do progresywnego charakteru. Do tego można wybierać spośród pięciu wzorów felg, które występują w kolorystyce czarno-srebrnej i czarno-miedzianej. Lista opcji zawiera nawet obudowy lusterek wykonane z włókna węglowego.
Atrakcyjne wyposażenie
Leona i Formentora wyróżnia bardzo bogate seryjne wyposażenie. Standard obejmuje 12,9-calowy ekran dotykowy i wirtualne zegary na wyświetlaczu o przekątnej 10,25 cala. Pożądane standardy łączności Apple CarPlay i Android Auto działają w Leonie i Formentorze bezprzewodowo. Wygodę użytkowania zwiększają także seryjny adaptacyjny tempomat, kluczyk zbliżeniowy, czujniki parkowania, trzystrefowa klimatyzacja, elektrycznie składane lusterka i ładowarka indukcyjna do telefonu (z funkcją chłodzenia).
Bezpieczeństwo podróży Leonem i Formentorem zapewnia m.in. siedem poduszek powietrznych, asystent pasa ruchu, system unikania kolizji z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, system rozpoznawania znaków drogowych i system rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Opcjonalnie można zamówić układ Side Assist, który nie tylko ostrzega o pojazdach w martwym polu, lecz także o ruchu poprzecznym przy cofaniu oraz pojazdach nadjeżdżających w momencie otwierania drzwi.
Dzięki konkurencyjnym cenom i ofertom finansowania CUPRA Leon i CUPRA Formentor są również atrakcyjnym wyborem dla firm zarządzających flotami pojazdów. Programy leasingowe i kredytowe oferowane przez markę są elastyczne i dostosowane do potrzeb przedsiębiorców, co ułatwia zarządzanie kosztami oraz planowanie budżetu flotowego. Decydując się na Leona lub Formentora można także wybrać pakiety serwisowe obowiązujące przez 3 lata i 60 lub 90 tys. km. Ceny nowego Leona zaczynają się od 132 800 zł za wersję 1.5 TSI – Leon Sportstourer kosztuje z tym silnikiem 140 500 zł, a Formentor – 138 400 zł.
Płatna współpraca z marką CUPRA