Cyber Monday i Black Friday w ostatnim czasie przenikają się, bo wiele ofert dostępnych jest i w sklepach stacjonarnych, i w online. Święto wyprzedaży rozciąga się na kilka dni, nazywanych Black Week. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że przy okazji wyprzedaży dochodzi do nadużyć ze strony sprzedawców.
Skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji stanowią około 10 proc. wszystkich zgłoszeń nieprawidłowości, które trafiają do UOKiK.
Cyber Monday 29 listopada 2021. Na co uważać na wyprzedażach?
UOKiK przy okazji Cyber Monday przypomina, że nadużyciami, na które przy okazji Cyber Monday powinni uważać klienci, są:
- Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć
- Promocyjne "przynęty" – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację "drugi produkt za -50%", po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu
- Niejasne naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust
- Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu "błędu systemu"
UOKiK przypomina też, że podczas wyprzedaży konsumentom przysługują prawa do reklamacji towarów, jeśli w ciągu dwóch lat od ich wydania okażą się wadliwe. Ponadto, zakupy zrobione przez internet można zwrócić w ciągu 14 dni od ich otrzymania, bez podawania przyczyn. "Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje). Kupujesz w sklepie stacjonarnym? Zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy", czytamy w komunikacie Urzędu.