Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez TOGETAIR 2022

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo w służbie klimatu. Jak algorytmy mogą wesprzeć ochronę środowiska?

0
Podziel się:

Nowe technologie informatyczne pomagają w transformacji gospodarki i ochronie klimatu. Czy sztuczna inteligencja pomoże nam ocalić planetę? Czy zbuduje nam inteligentne miasta? Na te pytania szukali odpowiedzi eksperci w czasie panelu dyskusyjnego podczas Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo w służbie klimatu. Jak algorytmy mogą wesprzeć ochronę środowiska?
Debata "Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo w służbie klimatu. Jak algorytmy i nowe technologie mogą wesprzeć ochronę środowiska i klimatu?" (materiały partnera)

Udział w debacie wzięli:

●    Janusz Cieszyński, sekretarz stanu, pełnomocnik Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa, KPRM

●    Tomasz Niebylski, Dyrektor sprzedaży, Microsoft

●    Cezary Albrecht, Head of Division, T - Mobile

●    Tomasz Chróstny, Prezes, Urząd OKiK

●    Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity, PKP Intecity

●    Dawid Solak, Prezes, Platforma Przemysłu Przyszłości

●    Ewelina Łukasik-Morawska, Menedżer, PwC Polska, PwC

●    prof. Mariusz Figurski, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej

●    Grzegorz Piątkowski, Pełnomocnik Rzecznika MŚP przy Instytucjach Unijnych, Dyrektor Wydziału Analiz, Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

●    MODERATOR: Przemysław Białkowski, Zielona Interia

Technologia dla klimatu – klimat dla technologii

Przemysław Białkowski zaczął od ogólnego pytania, jak w poszczególnych organizacjach wygląda łączenie ekologii, ochrony środowiska i nowych technologii. Jako pierwszy zabrał głos Tomasz Niebylski:

Technologia nie zmieni nam klimatu, zmienią go ludzie. Natomiast bez technologii klimatu zmienić się nie da. Jako Microsoft, jesteśmy dostawcą technologii dla klientów z różnych branż, którzy z tematami poprawy jakości klimatu są związani na co dzień, a z drugiej strony jesteśmy przedsiębiorstwem, które posiada własne centra danych, produkuje też CO2 i też podejmujemy pewne kroki chcąc mieć pozytywny wpływ na klimat jako firma.

Następnie głos zabrał Cezary Albrecht:

T-Mobile, jako grupa, globalnie chce osiągnąć zeroemisyjność do roku 2040, ale sądzę, że będzie to wcześniej. Tu w kraju dokonujemy olbrzymich wysiłków by kupować naszą energię elektryczną ze źródeł ekologicznych np. farm fotowoltaicznych albo wiatraków. Robimy to w znacznym stopniu i niebawem będziemy pokrywać 90 proc. naszych potrzeb z tych źródeł, co nie jest rozwiązaniem najtańszym, ale to jest nasze credo.

Równocześnie, T-Mobile próbuje stopniowo nakłaniać klientów do proekologicznych działalności, jak np. rezygnacja z papierowej dokumentacji czy rzadsza wymiana aparatów. To drugie rozwiązanie jest utrudnione, ze względu na różne ograniczenia i praktyki stosowane przez producentów sprzętu.

Jako kolejny, wystąpił Tomasz Chróstny.

Jak spojrzymy na przykład na te możliwości techniczne, które są związane z E-Commerce, cyfryzacją z analizą stanu zdrowia itd., to są one niebywałe i mogą przekładać się one na poważną i pozytywną zmianę nawyków konsumenckich. Natomiast niosą za sobą pewne zagrożenia. Biznes robi swoje w sposób bardzo dynamiczny. Możemy chwalić się tym, co dany przedsiębiorca robi po to, aby świat wokół niego wyglądał lepiej. Ale mimo wszystko biznes jest bardzo mocno ukierunkowany na zarabianie i tu mamy konflikt interesów.

Zwrócił uwagę na praktyki, w których wykorzystując wiedzę, producenci stopniowo skracają cykl życia urządzeń, by przyzwyczajać konsumentów do kupowania nowego i lepszego. Jak zaznaczył, dopiero po wielu latach UE wprowadziła obowiązek zapewniania części zastępczych pięć lat po wyprodukowaniu. Stwierdził, że prawo do naprawy urządzeń i ciągłości korzystania z oprogramowania może odwrócić poważną konsumpcję zasobów.

Dawid Solak opowiedział o celach Platformy Przemysłu Przyszłości:

Naszym głównym wyzwaniem (jako Platforma Przemysłu Przyszłości) tak naprawdę jest praca nad świadomością przedsiębiorców, żeby zdawali sobie sprawę, że transformacja cyfrowa ich firmy, przedsiębiorstwa tak naprawdę w bardzo wymierny sposób im się opłaca. Technologie cyfrowe mogą pozwolić na skrócenie czasu produkcji, trzymanie mniejszych zapasów w magazynach, mogą przyczynić się do ograniczenia zużywania energii.

Stwierdził, że liczba instrumentów pomagających w transformacji lub dających na nie środki jest znaczna, a pod koniec roku zacznie działać Europejska Sieć Hubów Cyfrowych, która wręcz za rękę będzie przeprowadzać przedsiębiorców przez proces cyfryzacji ich działalności.

Ewelina Łukasik-Morawska odpowiedziała na pytanie o analizy robione przez PvC, dotyczące zainteresowań inwestorów startupami proekologicznymi. Zwróciła uwagę, że tylko 1% startupów adresował działania adaptacji do zmian klimatu, a gigantyczna większość dotyczy technologii, które łagodzą zmiany klimatyczne. W kwestii uzyskanego finansowania, zwróciła uwagę na nierównomierne rozłożenie środków pomiędzy branże:

2/3 finansowania dedykowane jest do sektora transportu i mobilności, a tylko niewielka do budownictwa, które relatywnie w większym stopniu odpowiada za emisję gazów cieplarnianych. To też wskazuje, że kapitał, który płynie jest dedykowany do tych rozwiązań czy sektorów, które mają już wypracowane modele biznesowe i te technologie są wdrażane i zastane od wielu lat. Czyli są to tak zwane bezpieczne inwestycje.

Rosnącym zainteresowaniem inwestorów cieszyć się zaczyna rolnictwo precyzyjne, technologie ograniczenia marnowania żywności, czy technologia zielonego wodoru.

Następnie prof. Mariusz Figurski z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej został zapytany o wpływ nowoczesnych technologii na jego branżę. W kwestii przewidywania pogody, dokonano znacznego postępu w ostatnich dekadach. Superkomputery i sztuczna inteligencja nie rozwiązują jednak wszystkich problemów. Długookresowe zmiany klimatu wpływają na prawdopodobieństwo naszych prognoz krótkoterminowych.

Nowoczesne technologie jest trudno opracować tak, by oddziaływała na świat, ale tylko w pozytywnym aspekcie. Jako naukowiec spotykam się z tym, że to, co 20-30 lat temu uważaliśmy za technologie, które pomagają człowiekowi w rozwoju cywilizacji teraz okazują się wysokoemisyjne, zanieczyszczające atmosferę itp. (...) Nowe technologie to nic strasznego, ale należy nauczyć się umiejętnie z nich korzystać. Tutaj przewijał się ten wątek żeby nauczyciele, naukowcy akademiccy w sposób popularny, nie językiem naukowym mówić do społeczeństwa że technologie nam nie szkodzą. Druga rzecz, to samokontrola naukowców. -

Cyfryzacja albo śmierć MŚP

Następnie o sytuację Małych i średnich przedsiębiorstw został zapytany Grzegorz Piątkowski. Zachęcił do korzystania z grantów akceleracyjnych, bo bywa, że nikt z polski nie tyle ich nie dostał, co nawet nikt się nie zgłosił. Powoduje to potencjalne ryzyko:

Tempo zmian jest na tyle duże, że jeśli nie skorzysta z tego polski sektor MśP, to zostanie wyparty z rynku, jak można pokazać to na przykładzie historii Nokii, giganta oczywiście, ale lidera rynku, dziś niemalże nieistniejącego, albo pokazać na przykładzie wczorajszego spadku akcji Netlifxa. Oczywiście polski przedsiębiorca MśP nie dozna w ciągu jednego dnia ani nawet tygodnia tego typu problemów, ale jeśli się nie dokona ta transformacja ku założeniom zielonego ładu i jeśli nie dokona się transformacja cyfryzacyjna to zostanie nasz sektor wypchnięty z rynku na przykład przez niespełnienie poszczególnych certyfikatów zielonych i dla kontrahenta niemieckiego czy hiszpańskiego będzie ważne spełnienie przed dostawców określonych norm np. CO2, gdzie jeśli nie spełni tego nasz przedsiębiorca, to będzie wykluczony. Nie przez zasady unijne, a przez prawo wolnego rynku. - 

Zielona kolej

O rewolucji technologicznej w InterCity opowiedział Tomasz Gontarz:

Nowa technologia ułatwia wybór konkretnego środka transportu, bo kolej nawet będąc najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego, jeśli będzie nieprzystępna dla klienta, jeśli będzie wielki problem z kupnem biletu, to ten klient mimo pewnych przekonań albo i świadomości, że ten środek transportu jest lepszy, mniej szkodliwy dla środowiska, to siłą rzeczy kierując się swoją wygodą będzie wybierał inne środki transportu. Bijemy się w pierś, bo wiemy że przez lata właśnie ten aspekt technologiczny, cyfryzacyjny nie był najmocniejszą stroną polskiej kolei. Ale co ciekawe teraz kolej, ten wynalazek XIX wieku przeżywa swój renesans.

W jego ocenie, za środkiem transportu jakim jest kolej jest niska emisyjność, a także możliwość przewozu dużej liczby ludzi albo zasobów na raz. Dla ponad 50% klientów świadomość aspektu ekologicznego, decyduje o wyborze kolei jako środka transportu.

Inteligentne miasta

W dalszej części dyskusji zastanawiano się nad tym, jak technologie zmienią życie w miastach za dekadę. Cyfryzacja spowoduje stopniowe stosowanie rozwiązań SMART CITY. Wśród już tworzonych rozwiązań są np. informacje o bieżącej dostępności parkingów czy czujniki napełnienia śmietników, które ograniczą puste przebiegi samochodów. Również możliwość załatwiania spraw zdalnie zmniejszy koszty emisji z transportu. Inne dotyczą miejskiego oświetlenia, np. czujniki zapalające i gaszące oświetlenie na mniejszych ulicach. Inteligentne miasta będą też bardziej uwzględniały pogodę, np. ulewne deszcze, coraz częstsze w zmieniającym się klimacie, czy letnie miejskie upały. Systemy cyfrowe pozwolą rozwijać aglomeracje by usuwać lub chociaż zmniejszać problemy wynikające ze zmian pogodowych.

Dowiedz się więcej:

OBSERWUJ TOGETAIR na:

YouTube TOGETAIR

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022

PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Creative Harder Group

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał sponsorowany przez TOGETAIR 2022

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)