Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Konrad Bagiński
|
aktualizacja

Czarne chmury nad fuzją Lotosu z Orlenem. Rząd próbuje grać z Unią

33
Podziel się:

Minister Jadwiga Emilewicz podpisała się pod postulatami rządów Francji, Niemiec i Włoch. Chodzi o złagodzenie unijnej polityki fuzji i przejęć. Emilewicz próbuje w ten sposób ratować pomysł fuzji Lotosu z Orlenem. Ta transakcja dostała od UE żółte światło i musi poczekać.

Jadwiga Emilewicz, szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, lobbuje za fuzją Orlenu i Lotosu
Jadwiga Emilewicz, szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, lobbuje za fuzją Orlenu i Lotosu (East News, ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER)

Czeka tak od kilku miesięcy – bo Komisja Europejska nie spieszy się z wydaniem zgody na fuzję. Margrethe Vestager, unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, jest przekonana, że w Polsce powstałby monopol w branży rafineryjnej. Nowa firma byłaby liderem w hurtowych dostawach diesla i benzyn.

Aby ją nieco zmotywować, rządy Francji, Niemiec i Włoch wystosowały list do Vestager – pisze Rzeczpospolita. Proponują, by przedstawiła mapę drogową – czyli szczegółowy kalendarz prac nad zmianami zasad antymonopolowych. Dość niespodziewanie pod listem podpisała się też minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Jak pisze "Rz", każdy z 4 krajów ma w tym własny interes. Chodzi o transakcje, które Vestager może zablokować. Niemcy i Francuzi od dawna rozwijają potężne koncerny, Włosi chcą kupić francuską stocznię; powstałby w ten sposób koncern mający jednego niemieckiego konkurenta. A Polska chce połączyć Lotos i Orlen, przez co w kilku branżach zapanuje monopol. Mowa na przykład o hurtowym rynku paliw czy o dostawach dla lotnictwa.

Rządy 4 państw proponują też łagodniejsze podejście do koncernów planujących fuzje. Dziś muszą one na przykład sprzedawać część swojego biznesu, jeśli ta miałaby osiągnąć monopol. Ministrowie proponują, by zamiast tego wystarczyła obietnica, że nie będą wykorzystywać swojej przewagi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(33)
WYRÓŻNIONE
max
5 lata temu
Fuzja orlenu i lotosu pozwoli na tańszy zakup ropy, ale i na droższą sprzedaż paliw
Tak
5 lata temu
Zakup Lotosu przez Orlen ma na celu dopływ dodatkowych środków do Skarbu Państwa (za Lotos), monopol na rynku paliw, odcięcie niepokornego Gdańska od wpływów podatkowych i inne podobnie niecne zamiary. Za tym stoi polityka, jak za zakupem przez Orlen Ruchu (wpływ na dystrybucję niepokornej prasy)
Rap
5 lata temu
Obietnica:) a później będzie - nie mam Pana płaszcza i co mi Pan zrobi.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (33)
dodo
5 lata temu
A czemu p. Emilewicz nie wspomina o problemach, jakie mają polskie firmy we Francji. Po 5 kontroli miesięcznie, same restrykcje itd. To jest dopiero walka z wolną konkurencją, w której przodują Francja i Niemcy.
jurekp
5 lata temu
Monopole są złe, należy je rozbijać gdyż godzą w klientów. Stop fuzji monopolistów. Wolny rynek jest dla klientów najlepszy ...
stop eurokołc...
5 lata temu
Zgodę na fuzję dwóch polskich przedsiębiorstw musi dać jakaś zagraniczna organizacja , inaczej "polski " rząd nie może tego dokonać. To powinni przeczytać mówiący coś o suwerenności tego kraju . Po prostu brutalna prawda , państwo solidaruchów to zachodnia kolonia, i nic nie pomoże mówienie o tym ,że tubylcy sami chcieli do unii, to niczego nie zmienia , efekt taki sam . Brak suwerenności
gosc
5 lata temu
Akurat TA Fuzja to ogromna konkurencja dla unijnych monopoli dlatego jest sprzeciw!!!
nikt ważny
5 lata temu
id zawsze panowała zasada ktora pojal Francuz czy Niemiec. a więc oficialnie tzw prosze, dziękuję, przepraszam. a za plecami swoje sie robi oni wiedzą jak grać.
...
Następna strona