Czeka tak od kilku miesięcy – bo Komisja Europejska nie spieszy się z wydaniem zgody na fuzję. Margrethe Vestager, unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, jest przekonana, że w Polsce powstałby monopol w branży rafineryjnej. Nowa firma byłaby liderem w hurtowych dostawach diesla i benzyn.
Obejrzyj: Fuzja Orlenu z Lotosem pozwoli na tańsze zakupy ropy. "Łatwiej będzie konkurować na globalnym rynku"
Aby ją nieco zmotywować, rządy Francji, Niemiec i Włoch wystosowały list do Vestager – pisze Rzeczpospolita. Proponują, by przedstawiła mapę drogową – czyli szczegółowy kalendarz prac nad zmianami zasad antymonopolowych. Dość niespodziewanie pod listem podpisała się też minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Jak pisze "Rz", każdy z 4 krajów ma w tym własny interes. Chodzi o transakcje, które Vestager może zablokować. Niemcy i Francuzi od dawna rozwijają potężne koncerny, Włosi chcą kupić francuską stocznię; powstałby w ten sposób koncern mający jednego niemieckiego konkurenta. A Polska chce połączyć Lotos i Orlen, przez co w kilku branżach zapanuje monopol. Mowa na przykład o hurtowym rynku paliw czy o dostawach dla lotnictwa.
Rządy 4 państw proponują też łagodniejsze podejście do koncernów planujących fuzje. Dziś muszą one na przykład sprzedawać część swojego biznesu, jeśli ta miałaby osiągnąć monopol. Ministrowie proponują, by zamiast tego wystarczyła obietnica, że nie będą wykorzystywać swojej przewagi.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl