Weronika Jarek-Radłowska: Niedawno stworzyła pani wraz z Her Impact ciekawy raport o tym, czego Polki szukają na rynku pracy. Jakie były jego główne wnioski?
Agnieszka Jurkowska, Her Impact: Polki na rynku pracy poszukują bezpieczeństwa zatrudnienia z jednej strony oraz elastycznego i indywidulanego podejścia z drugiej. Cenią sobie stabilną formę zatrudnienia i wynagradzania, dobre relacje oparte na zaufaniu, jak również elastyczne godziny pracy oraz indywidualne podejście do ich potrzeb. Jak większość pracowników obecnie, wybierają pracę w formie hybrydowej. Zwracają uwagę, czy pracodawca prowadzi biznes w sposób etyczny i z poszanowaniem dla środowiska. Ponadto kobiety coraz śmielej wychodzą poza najchętniej dotychczas wybierane obszary zawodowe, a to oznacza, że coraz częściej wybierają pracę w zarządzaniu projektami i IT.
Co jest dla Polek ważne w momencie wyboru miejsca pracy?
Badanie pokazało, jak ważna dla Polek jest przyjazna atmosfera w pracy, możliwość dalszego uczenia się i rozwoju zawodowego. Zależy im na uważnym rozwijaniu swoich talentów, dzieleniu się swoimi wartościami, współpracy. Już na etapie rekrutacji czy nawet przed zaaplikowaniem do wybranej firmy będą chciały mieć możliwość zweryfikowania, czy firma zaoferuje im to, czego poszukują. Bardzo obawiają się, że trafią do miejsca, które nie zapewni im tego, co dla nich ważne, czyli wspomnianej przyjaznej atmosfery pracy, dobrych relacji, bezpieczeństwa zatrudnienia i stabilności finansowej. Na etapie wysyłania CV zależy im na transparentności informacji, zwłaszcza dotyczących wysokości oferowanego wynagrodzenia, jasnego opisu zadań i perspektyw rozwoju. Ponadto, co było dla nas zaskakujące, Polki mają świadomość, jak ważne jest dobre wprowadzenie do organizacji i korzystanie z wiedzy osób z większym doświadczeniem, na przykład w postaci mentoringu.
Polki na pewno szukają też balansu pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Co jest w tym przeszkodą?
Najwięcej, bo ponad 60 proc. badanych kobiet, preferuje zatrudnienie na pełen etat uwzględniający możliwość elastycznego czasu pracy. Największą popularnością cieszy się wśród kobiet praca w modelu hybrydowym, a najmniejszą praca stacjonarna.
Te wyniki pokazują, jak ważna dla Polek jest możliwość zarządzania swoim czasem i pracą, autonomia oraz zaufanie ze strony pracodawcy. A także elastyczne dostosowywanie się do zmian wynikających chociażby z potrzeby balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym. To, czego Polki się obawiają, to nienormowany czas pracy i niepłatne nadgodziny. Brak przewidywalności swojej pracy może poważne zachwiać najważniejszymi potrzebami kobiet.
Co jest dla kobiet w naszym kraju największym problemem rynku pracy?
Z pewnością jest to brak transparentności w komunikacji z pracodawcą, na etapie rekrutacji i później w toku zatrudnienia, tak ważnej w budowaniu obustronnego zaufania i dobrych relacji. Kobiety chcą świadomie wybierać swoje miejsce pracy. Wprost wskazały, jak ważne jest dla nich, aby dostrzegać ich indywidualne wartości, potrzeby, motywacje i plany, które wnoszą wraz ze sobą do organizacji. W dalszym ciągu takie indywidualne dopasowanie stylu pracy, zarządzania i komunikacji bywa trudne. Rodzi to frustracje, które mogą powodować obniżenie poczucia pewności czy zmiana pracy rzeczywiście przyniesie pożądaną zmianę.
Jakie benefity są dla Polek atrakcyjne?
Wśród benefitów pozapłacowych kobiety nadal cenią sobie dodatkową, prywatną opiekę medyczną oraz dostęp do zajęć sportowych. Natomiast, tak, jak w preferowanym stylu pracy, również z obszarze benefitów na znaczeniu rosną zindywidualizowane, dobrze dobrane benefity, które są wyrazem troski pracodawcy, na przykład: dodatkowe dni urlopu, miejsce parkingowe czy dofinansowanie do dodatkowych studiów albo kursów.
Materiał powstał przy współpracy z Her Impact