W pandemii na popularności zyskały zakupy przez internet. Coraz więcej osób nie ogranicza się przy tym do zamawiania towarów tylko z Polski czy UE. Jeśli czekacie na paczkę zamówioną np. na chińskiej platformie, uważajcie.
Poczta Polska informuje, że w przestrzeni internetowej pojawił się nowy sposób oszustwa wykorzystujący niewiedzę użytkowników dotyczącą wdrożenia przez Unię Europejską m.in. tzw. pakietu VAT dla e-commerce.
"Ponieważ zmiana sposobu postępowania z przesyłkami jest zagadnieniem nowym, internetowi oszuści postanowili wykorzystać ten fakt rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku" - ostrzega Poczta Polska.
Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem.
"W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki został wykryty, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych" - podkreśla Poczta Polska.
Przedstawiciele państwowego operatora wyjaśniają, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe.
Skąd pomysł, żeby oszukiwać "na cło"? Od 1 lipca wchodzą w życie nowe przepisy. Regulacje mają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT.
Poczta Polska przejmie obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że Poczta może dokonać zgłoszenia celnego za klienta dokonującego zakupu w sklepie internetowym w Azji.
Klienci, którzy otrzymają podejrzane wiadomości proszeni są o przesyłanie informacji na ten temat na adresy: incydent@poczta-polska.pl lub cyberbezpieczenstwo@poczta-polska.pl.