1. Jak przygotować się do wejścia w nowe środowisko?
Wszystko zależy od okoliczności i sytuacji. Przebranżowienie i zmiana pracy to dwie różne sytuacje. W przypadku przebranżowienia mamy do czynienia nie tylko z inną pracą, ale — jak sama nazwa wskazuje — także zupełnie nową branżą. Taka sytuacja może szczególnie budzić niepokój. Pojawiają się pytania, czy sobie poradzę, czy była to dobra decyzja. Bywa to prawdziwa mieszanka emocjonalna. Warto tu pamiętać, że żadna decyzja nie jest ostateczna. Niektóre osoby szczególnie uspokaja właśnie pozwolenie sobie na pewnego rodzaju próbę i uświadomienie, że jeśli z jakiegokolwiek powodu ich decyzja nie da satysfakcji, zawsze mogą ją zmienić.
Aby czuć się lepiej i pewniej w nowej pracy warto też się do niej przygotować. Czasami wystarczy poczytać trochę o pracodawcy, poznać jego dotychczasowe działania, filozofię, kulturę pracy. Takie przygotowanie zmniejsza stres i sprawia, że już na wstępie dysponuje się pewnymi informacjami.
2. Czy są jakieś uniwersalne zasady, którymi warto się kierować w nowej pracy?
Kultura osobista, otwartość i pozytywne nastawienie — to takie trzy naczelne, które dotyczą nie tylko nowej pracy, ale większości sytuacji w życiu. Zmiana pracy wiąże się często z mieszanką emocji: od ekscytacji po bardzo duży stres. Warto sobie na nie pozwolić i je zaakceptować. Otwartość i ciekawość w stosunku do tego, co nadchodzi, sprawdzają się wyjątkowo dobrze, bo stawiają nas w nowej roli — odkrywcy, kogoś, kto próbuje czegoś nowego i podchodzi do tego właśnie z ekscytacją i otwartą głową.
3. Ważne jest to, aby nie zmieniać się na siłę i nie próbować dopasować
Różnorodność jest siłą napędową biznesu, jest też źródłem kreatywności. Gdyby wszyscy byli tacy sami, myśleliby tak samo, trudno byłoby o nieszablonowe rozwiązania, oryginalne podejście. W moim przekonaniu chodzi więc o dopasowanie między człowiekiem, jego osobowością, wartościami i sposobem bycia, a kulturą organizacji. To znaczy, że nasze wartości i wartości, które cenione są w organizacji, są zbieżne. Nie oznacza to, że wszyscy muszą być tacy sami, ale że powinni wyznawać podobną kulturę pracy. Jeśli pojawiają się tu zgrzyty, zazwyczaj pojawia się frustracja i obustronne niezadowolenie.
4. Często mówi się: "bądź sobą"! Co w sytuacji, gdy nie umiemy się odnaleźć w organizacji, do której dołączyliśmy?
Jeśli rzeczywiście jest ewidentny problem na linii pracownik - inni pracownicy lub pracownik - organizacja jako taka, brakuje wzajemnego zrozumienia, a próby rozładowania sytuacji kończą się niepowodzeniem, warto rozważyć zmianę pracy. Jednak nie warto od razu sięgać po tak radykalne kroki. Warto postawić sobie pytanie, co właściwie mi nie odpowiada, czy problem jest w organizacji, w moim podejściu, a może w fundamentalnym niedopasowaniu. Często początkowe niezadowolenie da się przewalczyć, otwarcie rozmawiając z przełożonym czy kolegami z pracy. W moim odczuciu sytuacja, w której należy uciekać, to taka, kiedy brak chęci rozmowy, próby porozumienia czy otwartości na dialog. Są to przypadki beznadziejne, ale wbrew pozorom nie ma ich tak wiele.
Autorką jest Karolina Cwalina-Stępniak - certyfikowana coach, mentorka biznesu, współzałożycielka Her Impact.
Materiał powstał przy współpracy z Her Impact