Leasing czy wynajem długoterminowy?
Zakup samochodu to nie lada wydatek zarówno dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów indywidualnych. Ceny aut od dłuższego czasu utrzymują się na wysokim poziomie, a kolejne dyrektywy związane z zieloną transformacją drogową wzmacniają tę tendencję.
Nic zatem dziwnego, że od wielu lat niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się metody finansowania pojazdów, które pozwalają rozbijać płatności na raty. Do niedawna królował w tym ujęciu leasing, jednak sceneria powoli się zmienia na korzyść wynajmu długoterminowego.
Która z tych opcji jest lepsza? Odpowiedź może być tylko jedna – to zależy. Nie zostawimy jednak tej kwestii bez rozstrzygnięcia. W dalszej części artykułu porównamy leasing i wynajem długoterminowy, biorąc pod lupę poszczególne aspekty każdego z rozwiązań – od wkładu własnego po limit kilometrów.
Koszty na start
W przypadku leasingu powszechną praktyką jest stosowanie opłaty wstępnej – zwanej także czynszem inicjalnym lub wkładem własnym – w wysokości 10-40% wartości pojazdu. Natomiast jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, nie jest to regułą – leasingodawcy często kuszą potencjalnych klientów brakiem wkładu własnego. W tym aspekcie wynajem długoterminowy będzie zatem lepszą opcją dla osób i instytucji, które nie chcą ponosić jednorazowo dużych kosztów.
Własność samochodu
W obu przypadkach właścicielem pojazdu przez cały okres trwania umowy jest odpowiednio leasingodawca oraz wypożyczalnia aut. Mamy zatem sprawiedliwy remis.
Czas trwania umowy
Na rynku można spotkać bardzo zbliżone do siebie w tym względzie oferty leasingu i wynajmu, jednak przyjmuje się, że umowy leasingowe trwają średnio 5-7 lat, natomiast wynajem, choć z nazwy długoterminowy, przewidziany jest na okres 2-4 lat.
Nic zatem dziwnego, że tym pierwszym interesują się osoby i instytucje chcące korzystać z samochodu w dłuższej perspektywie, natomiast ku wynajmowi skłaniają się wszyscy ci, którzy planują częstszą wymianę pojazdu.
Wykup samochodu
Jest to chyba największa różnica pomiędzy leasingiem a wynajmem długoterminowym. W przypadku pierwszego z wymienionych wykup samochodu stanowi niewielki odsetek jego wartości, zazwyczaj szacowany na 1-10%. Dlatego też leasingobiorcy bardzo często decydują się na ten krok po zakończeniu umowy.
Sytuacja z wynajmem jest zgoła odmienna. Potencjalna kwota wykupu jest bardzo wysoka i odpowiada rynkowej wartości pojazdu. Istnieje w tej materii zależność, zgodnie z którą im niższa jest rata wynajmu, tym wyższa będzie suma wykupu. W konsekwencji najemcy rzadko decydują się na końcowy zakup. Częściej wybierają wynajem kolejnego samochodu.
Pakiety
W ramach wynajmu długoterminowego większość kosztów eksploatacyjnych, w tym ubezpieczenie, serwisowanie, przeglądy i naprawy, jest zazwyczaj wliczona w miesięczną opłatę. Użytkownik ma więc mniej obowiązków związanych z zarządzaniem pojazdem – wnosi stałą miesięczną opłatę, która obejmuje pełną obsługę samochodu, co ułatwia planowanie budżetu i eliminuje niespodziewane wydatki.
Z kolei leasingobiorca zazwyczaj samodzielnie odpowiada za ubezpieczenie, serwisowanie i wszelkie naprawy pojazdu. Umowy leasingowe mogą oferować dodatkowe pakiety serwisowe, ale są one opcjonalne. Po stronie leasingobiorcy jest też większość kosztów eksploatacyjnych, takich jak wymiana opon, przeglądy i naprawy.
Wysokość raty
Czas na najważniejsze kryterium, które często decyduje o wyborze formy finansowania pojazdu. Która rata jest niższa? Leasing czy wynajem? Statystycznie rzecz ujmując, tańsza jest rata wynajmu.
W ramach leasingu spłacana jest cała wartość samochodu pomniejszona o wkład własny oraz sumę wykupu, a celem jest zakup pojazdu na koniec umowy. W skład raty wynajmu wchodzą z kolei: proporcjonalna utrata wartości samochodu, pakiet serwisowy i ubezpieczenie komunikacyjne, jednak z uwagi na bardzo wysoką kwotę wykupu rata nie będzie aż tak dokuczliwa dla portfela. Wynajmując, możesz liczyć na niższe miesięczne koszty, jednak kolejne raty nie przybliżają Cię do wykupu pojazdu.
Limit kilometrów
Prawdopodobnie nie jest to kluczowa kwestia, jednak trzeba o niej wspomnieć. W umowie wynajmu długoterminowego określony jest limit kilometrów, który można przejechać w okresie wynajmu. Jeśli przekroczysz ten limit, firma wynajmująca naliczy dodatkowe opłaty za każdy nadmiarowy kilometr. Stawka jest zazwyczaj określona w umowie i może wynosić od kilku groszy do kilku złotych za kilometr, w zależności od polityki firmy wynajmującej.
Jeśli przekroczenie limitu jest znaczne, niektóre firmy wynajmujące mogą nałożyć dodatkowe kary umowne, poza standardowymi opłatami za nadmiarowe kilometry. Kara ta jest opisana w umowie.
W przypadku leasingu użytkownik pojazdu z reguły nie jest ograniczony żadnym limitem kilometrów, choć zdarzają się odstępstwa od tej zasady. Jednak na obronę wynajmu długoterminowego można wspomnieć, że jeśli zorientujesz się, że limit kilometrów będzie niewystarczający, możesz zapytać o możliwość renegocjacji umowy w celu jego zwiększenia.
Co wybrać?
Wynajem długoterminowy jest idealny dla osób prywatnych i firm, które cenią sobie wygodę i przewidywalność kosztów. Nie trzeba zajmować się zarządzaniem pojazdem, jego serwisowaniem i ubezpieczeniem, ponieważ wszystkie te usługi są wliczone w stałą miesięczną opłatę.
Wynajem długoterminowy wybiorą też użytkownicy planujący regularnie zmieniać samochody na nowsze modele, którzy nie chcą związywać się długoterminowym zobowiązaniem lub wykupem pojazdu po zakończeniu umowy. Bo wbrew pozorom to bardziej wynajem a mniej długoterminowy.
Z kolei leasing docenią kierowcy, którzy chcą mieć możliwość wykupu samochodu po zakończeniu umowy, co pozwala na długoterminowe użytkowanie tego samego pojazdu.
Warto gruntownie przemyśleć całą inwestycję i dopasować ją do swoich preferencji. W końcu każdy z nas ma inne potrzeby. Leasing czy wynajem długoterminowy nie są tu wyjątkami. Jedna rzecz pozostaje jednak niezmienna – decydując się na wybór leasingodawcy lub wypożyczalni, stawiaj na sprawdzonych i zaufanych partnerów.
Gdzie takich znaleźć? Jednym z najdłużej działających na polskim rynku leasingodawców jest mBank, który przez ponad 30 lat pomógł sfinansować nabycie pojazdu tysiącom kierowców.
W mLeasingu dostępne są obydwa omawiane w tym artykule produkty, a także pożyczki leasingowe oraz leasing finansowy. Cały proces przyznawania finansowania jest bardzo szybki i opiera się o wypełnienie zaledwie jednego wniosku, bez konieczności żonglowania dodatkowymi dokumentami.
Co ciekawe, mBank oferuje w leasingu samochody o wartości do 200 000 zł bez wkładu własnego, a pakiet ubezpieczenia jest już wliczony w ratę leasingu.
Zresztą nie tylko kierowcy mogą być zainteresowani współpracą z mBankiem w tym obszarze – do wyboru leasingobiorców są:
● samochody osobowe,
● samochody ciężarowe,
● maszyny i urządzenia,
● maszyny budowlane,
● ciągniki i naczepy,
● urządzenia medyczne,
● sprzęt IT,
● fotowoltaika,
● nieruchomości.
Coś zwróciło Twoją uwagę? Zapytaj o finansowanie i poczekaj na kontakt ze strony ekspertów mBanku.
Płatna współpraca z mBank