Urząd Komunikacji Elektronicznej zaleca jak najszybsze poinformowanie operatora telekomunikacyjnego o śmierci abonenta. Ułatwi to wygaszenie lub cesję umowy. Spadkobiercy będą też musieli uregulować ewentualne długi wobec operatora.
W przypadku śmierci klienta umowa oświadczenie usług telekomunikacyjnych wygasa. Operator musi zostać o tym fakcie powiadomiony, ponieważ nie dzieje się to automatycznie.
Najbliżsi muszą dostarczyć dostawcy rezygnację z usług z powodu śmierci abonenta wraz z aktem zgonu. Dokumenty można złożyć osobiście w punkcie obsługi klienta lub wysłać je pocztą. Pismo musi zawierać takie dane: imię i nazwisko, numer/numery telefonu, numer konta albo inne dane pozwalające na identyfikację klienta w systemie.
UKE przypomina też o możliwości cesji. Rodzina może przejąć numer telefonu po osobie zmarłej lub kontynuować korzystanie z usług.
"„Cesja jest przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z umowy na osobę trzecią. Przekazanie usług zazwyczaj odbywa się na dotychczasowych warunkach. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie zmiana oferty. Wówczas dostawca ustali z nowym klientem warunki świadczenia usług" – czytamy w komunikacie UKE.
Cesja u większości operatorów jest darmowa. Wystarczy jedynie wypełnienie odpowiedniego formularza i kopia aktu zgonu.
Cesja nie zawsze jest możliwa i niekoniecznie może dotyczyć wszystkich usług.
Często najbliższa rodzina nie zgłasza chęci cesji i dalej korzysta z usług. Według UKE jest rozwiązanie, ale tylko na jakiś czas. Bez cesji nie można złożyć reklamacji dotyczącej błędnie naliczonej faktury czy strat wynikających z awarii.
W przypadku rozwiązania umowy z powodu śmierci abonenta nie jest naliczana żadna kara umowna z tytuł zerwania umowy. Najbliżsi są jednak zobowiązani do uregulowania zaległych opłat lub rat za sprzęt telekomunikacyjny. Wszystko zależy jednak od konkretnego operatora.
W przypadku Play najbliżsi nie muszą opłacać rat za sprzęt. Oczywiście poza tymi, które zostały wliczone do faktur, które otrzymał zmarły przed śmiercią. W przypadku internetu mobilnego Play wymaga jedynie zwrotu wypożyczonego sprzętu.
Mniej prokonsumencką postawę ma Orange. Operator wymaga spłaty wszystkich rat, również tych, które miały zostać zapłacone zgodnie z planem ratalnym już po śmierci abonenta. W przypadku usług stacjonarnych należy zwrócić sprzęt do Orange. W przypadku braku zwrotu operator nalicza karę w wysokości ceny sprzętu.
Sprawy związane z cesją i kosztami spadającymi na spadkobierców różnią się w zależności od operatora. UKE zaleca kontakt i ustalenie warunków indywidualnie.