Wypełnij ankietę jeśli jesteś sponsorem sportu
Wypełnij ankietę jeśli jesteś beneficjentem (sponsorowanym)
Nikogo nie trzeba przekonywać, że uprawianie sportu na wysokim poziomie nie jest możliwe bez wsparcia sponsorów. Przygotowanie do mistrzowskich imprez, igrzysk olimpijskich czy ważnych meczów i walk wiąże się nie tylko z masą wyrzeczeń i litrami potu wylanego na treningach, ale także dużymi nakładami finansowymi. Obecność sponsorów pozwala zawodnikom, klubom czy całym federacjom spokojnie zaplanować przyszłość, a w efekcie osiągać zamierzone cele.
Sponsoring sportowy przynosi konkretne korzyści także biznesowi. Jeśli firma świadomie i długofalowo podchodzi do działań w tym zakresie, może być pewna, że poniesione nakłady zostaną jej zrekompensowane z nawiązką. Sport to najlepsza forma promocji. Ekwiwalent reklamowy generowany poprzez działania sponsoringowe jest wielokrotnie wyższy od kosztów zakupu tradycyjnej reklamy w mediach. A do tego dochodzą jeszcze wartości wizerunkowe dzięki utożsamianiu się z ulubioną drużyną czy zawodnikiem, a także emocje towarzyszące widowisku sportowemu.
Marka, która promuje się przy okazji wydarzeń sportowych, z automatu jest odbierana pozytywnie, a co za tym idzie może liczyć na wzrost zainteresowania swoimi produktami lub usługami. Kibice są niezwykle lojalną grupą konsumentów i chętniej wybierają produkt oficjalnego partnera klubu niż konkurencji. Niezwykle istotną korzyścią ze sponsoringu jest także możliwość pozyskania nowych kontaktów biznesowych poprzez regularną obecność w tzw. środowisku.
Wiele okazji do świętowania polskich sukcesów
Co istotne, w 2023 r. nie zabraknie ważnych wydarzeń sportowych z udziałem Biało-Czerwonych. Polska będzie gospodarzem Igrzysk Europejskich. Na przełomie czerwca i lipca w Krakowie oraz w Małopolsce rywalizować będą sportowcy z 50 krajów i przedstawiciele 24 dyscyplin. W styczniu nasz kraj wspólnie ze Szwecją organizuje natomiast mundial szczypiornistów.
Gdzie jeszcze polscy sportowcy będą walczyli o medale i zwycięstwa? W sierpniu mistrzostwa świata czekają lekkoatletów (w Budapeszcie) oraz kolarzy (Glasgow). W marcu eliminacje do mistrzostw Europy rozpocznie piłkarska reprezentacja. Kolejne ważne spotkania czekają także odbudowującą zainteresowanie kibiców kadrę koszykarzy. Nie można także zapomnieć o batalii w Lidze Konferencji Lecha Poznań (16 i 23 lutego w 1/8 finału "Kolejorz" zmierzy się z norweskim Bodo/Glimt) oraz rywalizacji w Lidze Mistrzów kieleckich piłkarzy ręcznych.
Mnóstwo powodów do radości ponownie powinni dostarczyć nam skoczkowie narciarscy, pierwsza rakieta świata – Iga Świątek, a także zawodnicy MMA: Jan Błachowicz i Mateusz Gamrot.
Jak wygląda przyszłość sponsoringu w Polsce?
Jak widać, w nadchodzącym roku okazji do działań sponsoringowych na pewno nie zabraknie. Mimo to całe środowisko sportowe z pewnym niepokojem wyczekuje najbliższych miesięcy. Perspektywa pogłębiającego się kryzysu gospodarczego, inflacji, dalszego wzrostu cen paliw i energii oraz trwająca wojna w Ukrainie sprawiają, że wiele firm musi zrewidować swoje plany marketingowe i budżetowe.
Już kilka tygodni temu wycofanie od 1 stycznia 2023 r. ze sponsorowania najlepszego polskiego klubu piłki ręcznej, Łomży Industrii Kielce, zapowiedział Van-Pur, właściciel marki piwa Łomża.
Co zatem może czekać polski sport w przyszłym roku? Czy zawodnicy, kluby i federacje nadal mogą liczyć na finansowe wsparcie sponsorów? Czy raczej wszyscy musimy przygotować się na trudny czas i zaciskanie pasa? Nastroje panujące obecnie w środowisku sportowym sprawdzi ogólnopolskie badanie organizowane przez agencję Sponsoring Insight. To już czwarta edycja przekrojowej analizy sponsoringu w Polsce.
Głos całego środowiska sportowego
Ankieta skierowana jest zarówno do sponsorów (kliknij aby wypełnić), jak i właścicieli praw sponsoringowych (kliknij aby wypełnić). Przedsiębiorcom pomoże m.in. znaleźć odpowiedź na pytanie, jak zaplanować działania reklamowe w najbliższym czasie, a sponsorowanym jak przyciągnąć do siebie reklamodawców i zbudować swoją ofertę. W badaniu mogą wziąć udział firmy, które w 2022 r. finansowo angażowały się w sport, a także przedstawiciele związków, profesjonalnych lig, klubów sportowych, agencji eventowych, obiektów sportowych oraz NGO-sów zajmujących się promocją aktywności fizycznej.
Uczestnicy ankiety odpowiedzą na szereg zagadnień związanych z finansowaniem sportu w naszym kraju, a także wskażą czynniki, które mogą być przeszkodą w tego rodzaju działaniach.
W badaniu, oprócz doświadczeń ze sponsoringu, uwzględniona zostanie także analiza kontraktów obowiązujących w polskim sporcie w 2022 r. (te zostaną podzielone m.in. pod względem swojej wartości). W opracowaniu nie zabranie także wypowiedzi ekspertów w kluczowych obszarach związanych z zarządzaniem prawami sponsoringowymi.
Agencja Sponsoring Insight od niemal 10 lat specjalizuje się w badaniach, analizach i doradztwie w zakresie sponsoringu oraz marketingu sportu i kultury. Firma wspiera swoich klientów w doborze praw sponsoringowych, planowaniu komunikacji oraz ewaluacji długofalowych programów sponsoringowych i marketingowych. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Sponsoring Insight.
Partner materiału: Sponsoring Insight