Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Czy w samolotach wymienia się opony na zimowe? Rynek opon lotniczych to 1,5 mld dol.

11
Podziel się:

Wymiana opon na zimowe to stały punkt w kalendarzach kierowców jesienią. W samolotach opony wymienia się nie ze względu na porę roku - na wysokości przelotowej nawet latem panują temperatury poniżej -50 stopni Celsjusza. Jak wyliczają specjaliści LOTAMS, komplet 10 kół do samolotu Boeing 787 Dreamliner to koszt około 54 tys. zł.

Czy w samolotach wymienia się opony na zimowe? Rynek opon lotniczych to 1,5 mld dol.
W podwoziu Boeinga 787 Dreamliner jest łącznie 10 opon. Taki komplet kosztuje około 54 tys. zł (East News, BARTOSZ KRUPA)

W czasie startu samolotu opony rozpędzają się od 0 do ponad 250 km/h. - W tym czasie nagrzewają się do około 100 stopni Celsjusza, a w czasie lotu stygną do temperatury panującej na zewnątrz samolotu, czyli około -50 stopni Celsjusza. Podczas lądowania znów rozpędzają się do około 200 km/h i błyskawicznie nagrzewają, aby przejąć siłę hamowania samolotu, w przypadku Boeinga 787-9 Dreamliner ważącego nawet 193 tony. Dlatego nie mają łatwego zadania - tłumaczy Dariusz Gieroń, główny specjalista ds. Technicznych w LOTAMS, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Opony lotnicze są bezdętkowe, radialne i napompowane azotem, który jest niepalny i niewrażliwy na różnice temperatury. Muszą za to wytrzymywać chwilowe obciążenie do 80 ton, prędkość nawet 640 km/h i przyspieszenie do 12,5 m/s2.

Zobacz także: Boeing 787 Dreamliner. Przegląd techniczny samolotu

Wymiana opon w samolocie. Ile kosztuje komplet opon do Boeinga 787 Dreamliner?

Boeingi 787-9 Dreamliner to największe samoloty we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT. Dariusz Gieroń wylicza, że każdy z nich ma po dwie opony w podwoziu przednim i łącznie osiem opon w podwoziu głównym (po cztery z każdej strony).

Każda z ośmiu opon w podwoziu głównym ma średnicę 125 cm, waży 130 kg i kosztuje około 6 000 zł, te w podwoziu przednim kosztują około 3 000 zł. - Opony do mniejszych samolotów, typu B737 czy Embraer, są relatywnie tańsze - podkreśla ekspert LOTAMS.

Kiedy wymienia się opony w samolocie? Wyjaśnia ekspert

Opona, będąca częścią składową koła, ulega najszybszemu zużyciu i podlega okresowej wymianie.

Różnica polega na tym, że na samolocie opon (kół) nie wymienia się kompletami, stronami czy wszystkich razem, tylko ze względu na ocenę jej stanu technicznego. Decyzje o wymianie uzależnione od wielu czynników takich jak m.in. liczba lądowań, zużycie bieżnika, czas ich użytkowania lub uszkodzenie opony, a nie od pory roku. Opony takich samolotów jak B787 średnio zmienia się co cztery do sześciu miesięcy lub co 150-200 lądowań - wyjaśnia Dariusz Gieroń z LOTAMS.

Allied Market Research wylicza, że wartość światowego rynku opon lotniczych w 2020 r. wyceniana była 1,52 mld dol. Prognozuje się, że w 2030 r. niemal podwoi się do 2,85 mld dol.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Futro
3 lata temu
cena normalna, jak za ten rozmiar, sprawdźcie ceny opon do ciągników
victor
3 lata temu
Opony Stomil sa tansze...a raczej byly tansze, bo Stomil wlasnie upada bez tak szumie wszem i wobec oglaszanej tarczy.
bogdan
3 lata temu
tyle co opony dla całej lubelskiej 500 osobowej wsi do wszystkich traktorów i passatów !!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Ooo.
2 lata temu
E, tam. Ostatnio leciałem z Dominikany. Tam było ponad 30*C, a w Polsce około zera i co mnie zdziwiło? Po starcie za jakiś czas słychać było jakieś stukania w podwoziu samolotu. Zaniepokoiłem się i zgłosiłem załodze. Kapitan wyjaśnił że właśnie zmieniają opony na zimowe bo na lotnisku docelowym w Polsce temperatura jest lekko poniżej zera i opony używane do startu na Dominikanie nie mogą być używane do lądowania w temperaturach poniżej zera. Całe szczęście że zdążyli wymienić wszystkie bo mogło być nieciekawie.
Wojtek
2 lata temu
Pytanie: dlaczego przy lądowaniu kół nie rozpędza się żeby zniwelować mocna zużycie przy styku z ziemią ? O ile to szybciej zużywa opony w samolotach ?
Jacek
3 lata temu
Koszt kompletu opon do cat 772 tzw Damper 30 tys euro
Fenol
3 lata temu
Komplet opon do centa 40 tys.
obserwator
3 lata temu
A jakie opony zakładają jak np lot jest z Sztokholmu do Rio De Janeiro ? Słyszałem że przednie koło jest letnie a pozostałe zimowe i wychodzi komplet raz tyle