Co oznacza composable e-commerce?
Nowym trendem w branży e-commerce jest composable e-commerce, czyli specyficzna architektura oprogramowania, rozgraniczająca pomiędzy sobą front-end od back-endu. Daje możliwość wyboru technologii do skonstruowania w elastyczny sposób sklepu czy platformy sprzedaży internetowej.
Termin composable e-commerce został wymyślony przez firmę Gartner w 2020 roku. Takie pojęcie wykorzystała ona w raporcie "Composable Commerce Must Be Adopted for the Future of Applications". Opisała ona nowe podejście do kwestii tworzenia platform sprzedażowych, które opierały się na modułach zwanych Packed Business Capabilities. Podobne są one do znanych wcześniej mikroserwisów, które pełnią swojego rodzaju funkcję jednej usługi. Portale tworzone w myśl composable e-commerce są skupione na jednej potrzebie biznesowej i same mogą składać się z kilku mikroserwisów.
Czym różni się composable e-commerce od tradycyjnego podejścia do tworzenia e-sklepów?
Composable e-commerce znacznie różni się od klasycznego podejścia do tworzenia sklepów online. Dawniej wychodziło się z założenia, że wszystkie elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny, a więc m.in. funkcje aplikacji, interfejs użytkownika, dane sprzedażowe i zarządzanie contentem mogą działać w oparciu ma jednym, spójnym systemie. Jednak w takim wypadku wprowadzenie jakichkolwiek zmian np. we front-endzie powodowało zmianę we wszystkich innych obszarach, co stwarzało ryzyko powstania wielu błędów w funkcjonowaniu sklepów online.
W przypadku composable e-commerce jest inaczej. Architektura oprogramowania sklepów internetowych przestała być monolityczna. W tym przypadku chodzi nie tylko o techniczne aspekty budowania witryny online, których funkcje są rozgraniczone względem siebie. Istnieją cztery podstawowe filary funkcjonowania composable e-commerce:
- Modułowa budowa – komponenty w ramach e-sklepu odpowiedzialne są za jego poszczególne funkcje, zawsze są skalowalne, wymienialne i można je dowolnie zmieniać.
- Otwarty ekosystem e-sklepu – poszczególne moduły platformy sprzedaży internetowej mogą pochodzić od różnych dostawców, których twórca e-sklepu dobiera samodzielnie.
- Elastyczność budowy i funkcjonowania – stworzony na bazie composable e-commerce sklep internetowy daje możliwość rozwoju i spersonalizowania wszystkich jego funkcji.
- Zorientowanie na biznes – cele mogą tu być łatwiej wypełniane dzięki elastyczności działania i możliwości optymalizacji kosztów.
Composable e-commerce z powodzeniem wykorzystuje tzw. podejście MACH:
- Microservices,
- API,
- Cloud,
- Headless.
Dzięki JAMstack – wykorzystaniu JavaScript, API i Markup – możliwe jest adaptowanie się sklepów internetowych do dynamicznie rozwijającego się środowiska, w jakim funkcjonują.
Zalety wykorzystania composable e-commerce w praktyce
Czy rzeczywiście warto budować sklepy i platformy sprzedaży online w oparciu o ideę composable e-commerce, czy lepiej zastosować tradycyjne, monolityczne podejście? Idąc z duchem czasu, należy wybierać elastyczne, spersonalizowane rozwiązania, które pozwolą na dostosowanie się do zmieniających się warunków otoczenia i na zwiększanie wydajności e-sklepów. Rozdrobnienie poszczególnych modułów e-sklepu z pozoru wprowadza chaos, ale daje wiele korzyści, ponieważ umożliwia udoskonalanie tych aplikacji, które tego potrzebują.
Systemy e-commerce w idei composable będą bezpieczniejsze, ponieważ nawet jeśli wprowadzasz poważne zmiany w jednym module, inne pozostają takie same. Nie ma potrzeby ingerowania w nie, jeśli pracują prawidłowo. Composable e-commerce minimalizuje ryzyko pojawienia się błędów w całym systemie.
Łatwiej skalować swój biznes, a zwłaszcza rozwijać go, jeśli oprogramowanie e-sklepu pozwala na dodawanie nowych modułów. Co prawda pierwsza inwestycja w composable e-commerce narazić Cię może na zwiększone wydatki w porównaniu z monolitycznymi aplikacjami, ale z czasem koszty te zostaną mocno zoptymalizowane i przy tym zmniejszone. Podmioty zarządzające sklepem online budowanym w ramach composable e-commerce mogą swobodnie wprowadzać zmiany w systemie, co pozwala na szybką reakcję na wszelkie zmiany, jakie zachodzą na rynku.
W szczególności zalety composable e-commerce dostrzegą właściciele dużych platform sprzedażowych, ponieważ w ich przypadku stopniowe zwiększanie wydajności całego systemu to sprawa kluczowa.