Na czym polega branża e-commerce?
Branża e-commerce to nic innego jak handel elektroniczny, prowadzony nie tylko za pośrednictwem sklepów internetowych, ale i platform oraz aplikacji zakupowych czy serwisów aukcyjnych, takich jak Ebay, Allegro i inne.
Nazwa e-commerce wzięła się od angielskiego zwrotu electronic commerce, czyli w wolnym tłumaczeniu handel elektroniczny.
W zakresie e-commerce przedsiębiorcy prowadzą działalność polegającą na sprzedawaniu towarów i usług na odległość, z wykorzystaniem technologii internetowych. Natomiast konsumenci, klienci sektora handlu elektronicznego kupują wybrane produkty i usługi za pośrednictwem komputerów, tabletów, smartfonów czy nawet asystentów cyfrowych.
Czym są platformy e-commerce?
Platformy e-commerce, inaczej usystematyzowane platformy sprzedaży internetowej, to przestrzeń, w której sprzedawać i kupować różne towary oraz usługi może każdy – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy. Przykładem tego rodzaju platform są:
- Allegro,
- Amazon,
- Ebay,
- Zalando.
Możesz brać udział w e-handlu na platformie e-commerce wybranego rodzaju jako sprzedający, jeśli spełniasz określone warunki. Podstawą jest rejestracja konta sprzedającego lub kupującego w systemie i jego weryfikacja. Następnie będziesz mógł wystawiać przedmioty na sprzedaż lub założyć np. na Allegro swój sklep.
Platformy e-commerce czerpią korzyści z tego, że mają coraz większą liczbę klientów i sprzedających dzięki naliczanym prowizjom – zwykle jedynie od sprzedaży, choć zawsze zależne to będzie od wybranego modelu biznesowego.
Co wchodzi w skład e-commerce?
W skład branży e-commerce wchodzi wiele różnych elementów. Wymieniliśmy już platformy zakupów elektronicznych, ale prócz nich e-commerce składa się z:
- Sklepów internetowych – jednoznacznie kojarzone z e-commerce narzędzie służące do sprzedaży i zakupów online. Mogą to być m.in. internetowe supermarkety, gdzie możesz zaopatrzyć się w produkty różnych marek i różnego przeznaczenia. Sklepy internetowe powstają w oparciu o indywidualnie tworzony silnik albo z wykorzystaniem oprogramowania typu open source, dostępnego za darmo.
- Portale ogłoszeniowe – w Polsce np. OLX czy Vinted działają właściwie na podobnych zasadach jako platformy e-commerce. Co to jest? To portal, w którym każdy zarejestrowany użytkownik może dodać ogłoszenie kupna-sprzedaży lub wymiany czy oddania danej rzeczy, czy usługi. Serwisy ogłoszeniowe mają to do siebie, że najczęściej są mniej usystematyzowane w porównaniu z platformami e-commerce.
- Media społecznościowe – przykładem rozwoju e-commerce w social media jest np. Marketplace na Facebooku. To być może nie jest typowy rodzaj e-handlu, ale rozwija się bardzo dynamicznie i oferuje nowe kanały zbytu czy pozyskiwania pożądanych towarów online.
- Fora i grupy dyskusyjne – również w ich obrębie możliwe jest przedstawianie oferty sprzedaży, kupowanie i sprzedawanie.
Ponadto można podzielić całą sferę e-commerce na różne rodzaje działalności, biorąc pod uwagę, kto oferuje towary i usługi oraz kto jest ich odbiorcą. Wyróżnia się:
- E-commerce B2B – czyli elektroniczny handel business to business, obejmujący transakcje, w przypadku których zarówno kupujący, jak i sprzedający są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą.
- E-commerce B2C – czyli e-commerce pomiędzy strefą biznesu a konsumentami (skrót B2C oznacza business to customer).
- E-commerce C2C – szczególny rodzaj e-handlu, w przypadku którego stronami transakcji są wyłącznie konsumenci (skrót C2C oznacza customer to customer).
Jak działa e-handel?
W ciągu ostatnich kilku lat branża e-commerce notuje ogromne wzrosty niemal na całym świecie. Swój rozwój poniekąd zawdzięcza pandemii – lockdowny spowodowały, że tradycyjne sklepy musiały znaleźć dla siebie nowy kanał dotarcia do klientów. Internet, jako sposób na dystrybucję dóbr i usług, sprawdził się znakomicie. Wraz z rozwojem e-handlu powstało większe zapotrzebowanie na usługi pocztowe i kurierskie.
W ramach e-commerce może działać tak naprawdę każdy – zarówno przedsiębiorcy oferujący w internecie sprzedaż swoich produktów oraz usług, jak i konsumenci. Rozpoczęcie działalności handlowej w sieci jest wyjątkowo proste i nie wymaga wysokich nakładów np. na wynajęcie lokalu do oferowania produktów i świadczenia usług. Można bez trudu wystawić na sprzedaż dane towary w ramach platformy e-commerce lub założyć własny sklep WWW.
Internet pomaga w wyjściu przedsiębiorcy do klienta spoza jego lokalnego rynku i pozwala na ekspansję, nawet na rynki zagraniczne. Jednocześnie panuje w nim wysoki poziom konkurencji, zwłaszcza w najbardziej zintensyfikowanych gałęziach e-commerce, jak moda, elektronika i tym podobne.