Job hopping — co to takiego?
Job hopping określany jest jako zjawisko, które polega na częstej zmianie miejsca pracy. Z różnych powodów pracownik może chcieć zmienić obecnie zajmowane stanowisko. Najczęściej wymienia się kilka czynników, które wpływają na decyzję o odejściu. Są to zazwyczaj lepsze warunki nowej pracy: wyższa pensja, szybsza ścieżka awansu, możliwości rozwoju czy zmiana środowiska lub stylu zarządzania. O job hoppingu nie można mówić w przypadku, gdy pracownik został zmuszony do zmiany pracy, np. w przypadku zamknięcia firmy czy redukcji etatów. Istotą zjawiska jest chęć zmiany pracy wynikająca bezpośrednio z woli pracownika.
Kiedy możemy mówić o zjawisku job hoppingu?
Samo określenie częstej zmiany pracy może być wieloznaczne. Dla jednych częsta zmiana stanowiska to perspektywa kilku lat, a dla innych miesięcy. Kiedy więc można mówić o job hoppingu? Zgodnie z przyjętą zasadą job hopping ma miejsce, gdy jedno stanowisko zajmuje się krócej niż dwa lata.
Według badań Barometr Polskiego Rynku Pracy 2022 r. przeprowadzonymi przez Rating Group i Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Personnel Service aż 45 proc. Polaków dobrze ocenia swoją sytuację na rynku pracy, a 17 proc. planuje zmienić pracę w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Oznacza to, że wiele osób myśli o rezygnacji i poszukiwaniu nowych możliwości zawodowych.
Jakie są powody job hoppingu?
Pracownicy od zawsze zmieniali pracę, jednak zauważalny jest trend coraz częstszej zmiany zajmowanego stanowiska. Rotacje w firmach są bardzo częste, ponieważ job hopping jest powszechny. Skąd u pracowników chęć częstej zmiany pracy? Powodów jest kilka. Przede wszystkim na rynek pracy wkroczyło młodsze pokolenie millenialsów i generacji Z, dla których dotychczasowa, zakorzeniona w kapitalistycznym schemacie kultura pracy jest obca.
Młodsze pokolenie doskonale zdaje sobie sprawę, że wykonywana pracy nie świadczy o wartości człowieka. Dla wielu z tych osób cenniejsza jest możliwość realizowania siebie poza pracą, dlatego nie traktują jej w taki sam sposób, jak starsze pokolenia. Zasada, zgodnie z którą, należy być lojalnym wobec pracodawcy i często godzić się na kiepskie warunki pracy, ponieważ trzeba docenić samą możliwość zarobku, już dawno przestała obowiązywać.
Obecnie pracownicy zdają sobie sprawę z własnej wartości na rynku pracy. Możliwości znalezienia pracy także są o wiele większe. Z powodu pandemii wielu pracowników stało się bardziej mobilnych i otwartych na relokację czy pracę w formule zdalnej. To otworzyło dodatkową okazję do job hopppingu. Każdy, kto jednak często zmienia pracę, musi liczyć się z tym, że może wzbudzić wśród potencjalnych pracodawców niepewność i obawy.
Jak job hopping wpływa na rynek pracy?
Czy job hopping jest szkodliwy dla kariery? Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Job hopping może mieć wiele zalet, które da się przedstawić jako korzyści podczas kolejnych rozmów kwalifikacyjnych. Zdobycie cennego doświadczenia na różnych stanowiskach to niewątpliwie jedna z nich. Warto jednak zadbać o to, by historia kariery była spójna, ponieważ rekruterzy zwracają uwagę na to, jak wygląda ścieżka zawodowa kandydata. Czasami krótsze zatrudnienie podyktowane jest z góry określonymi zasadami. Staż czy okresowy projekt będzie inaczej postrzegany niż umowa na czas nieokreślony. Jeśli często zmienia się pracę, można być pewnym, że otrzyma się o to pytanie podczas rozmów.
Job hopping ma także wady, o czym warto pamiętać. Każda zmiana pracy to nowe środowisko i nawet znając warunki zatrudnienia, nie można być pewnym czy nowe stanowisko okaże się lepsze od poprzedniego. O wiele chętniej pracownicy rezygnują z pracy za poleceniem innego stanowiska przez znajomego. Firmy mają wewnętrzne systemy rekrutacyjne, które umożliwiają polecenie kogoś na dany wakat. To także sprzyja zjawisku job hoppingu.
Mając rozbudowaną siatkę znajomości, nie trzeba bać się o brak możliwości zmiany pracy. Rynek pracy dostosowuje się do trendów, a pracodawcy starają się przyciągać kandydatów benefitami, aby zatrzymać ich nie tylko na rok. Bardzo ważna dla pracowników jest atmosfera w pracy i relacje ze współpracownikami. Często to trwałe znajomości zatrzymują pracowników w firmie, o czym muszą pamiętać pracodawcy.