Czym jest praca asynchroniczna?
Praca asynchroniczna jest szczególnym modelem wykonywania obowiązków zawodowych, który może sprawdzić się w przypadku nowoczesnych, innowacyjnych przedsiębiorstw. Chodzi o firmy, które stawiają na utrzymanie odpowiedniego work-life-balance, czyli równowagi pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym. Pracujący w modelu asynchronicznym mają możliwości elastycznego kształtowania godzin i trybu wykonywania obowiązków.
Istnieje kilka ważnych założeń opisujących model pracy asynchronicznej. Wśród nich trzeba wymienić:
- brak konieczności wykonywania pracy w stałych, sztywnych godzinach;
- brak konieczności pozostawania w biurze czy online w z góry zdefiniowanych godzinach;
- brak potrzeby dojeżdżania do miejsca pracy;
- większe możliwości samodzielnego, odpowiedzialnego gospodarowania czasem przez pracownika,
- zwiększanie efektywności pracy nastawionej na osiągnięcie celu.
Celem umożliwienia zatrudnionym pracy asynchronicznej jest zamiana wspólnej przestrzeni użytkowanej przez nich w tym samym czasie. Chodzi o miejsce, gdzie przełożeni ich kontrolują i egzekwują wykonanie konkretnych zadań. Po zmianie ma to być przestrzeń do twórczych spotkań i współpracy w mniejszych zespołach charakteryzujących się większą efektywnością działania.
Plusy i minusy pracy asynchronicznej
Model pracy asynchronicznej ma wielu zwolenników, którzy podkreślają jego zalety. Zalicza się do nich:
- większe możliwości elastycznego organizowania pracy;
- szybsze wykonywanie obowiązków pracowniczych;
- możliwość skupienia się na konkretnych zadaniach;
- zmniejszenie liczby spotkań, telefonów, maili i wiadomości na komunikatorach, które rozpraszają i odciągają od głównych obowiązków pracowników;
- możliwość wcześniejszego zaplanowania większości zadań w odpowiednim harmonogramie.
Jednak trzeba mieć także świadomość, że system pracy asynchronicznej to nie tylko same zalety. Nie jest on pozbawiony wad, do których zalicza się:
- brak natychmiastowej odpowiedzi na pytania członków zespołu, co może skutkować opóźnieniami w wykonywaniu pracy;
- problemy w podejmowaniu kluczowych decyzji ze względu na specyfikę komunikacji asynchronicznej.
Jak wprowadzić model pracy asynchronicznej?
Jeśli w Twoim przedsiębiorstwie zatrudnieni odnieśliby korzyści z pracy asynchronicznej, a wraz z nimi cała firma, można zastanowić się nad tym, jak ją wdrożyć. Na początek trzeba stworzyć odpowiedni system pracy, który będzie bazował na aplikacjach do zarządzania projektami, co pomoże w sprawnej komunikacji i usprawni pracę. Trzeba przygotować niezbędne procedury działania przedsiębiorstwa i przeszkolić z ich zakresu samych zatrudnionych.
Trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ rozwiązania z zakresu pracy asynchronicznej wymagają zmiany sposobu myślenia wszystkich członków zespołu, ale mogą one doprowadzić do zoptymalizowania działania firmy jako całości. Nie chodzi o to, by pozbawić zatrudnionych możliwości wzajemnej komunikacji, ale zmniejszyć liczbę bodźców, które rozpraszają ich podczas realizacji zleconych zadań.
W jakich miejscach nie sprawdzi się praca asynchroniczna?
Nie wszędzie praca asynchroniczna będzie miała rację bytu. Chociażby w przypadku tych działalności, gdzie odpowiedzi na pytania zadane przez pracowników są kluczowe dla podejmowania decyzji i wykonywania obowiązków, opóźnienia w feedbacku są niedopuszczalne. Dzieje się to zwłaszcza tam, gdzie w krótkim czasie trzeba dokonywać ważnych wyborów, a szybka odpowiedź jest absolutnie wymagana.
Najczęściej praca asynchroniczna jest wprowadzana tam, gdzie ważne jest wykonywanie zadań, a zatrudnieni mają duży zakres kompetencji na zajmowanych stanowiskach. Jest ściśle powiązana z pracą zdalną. Można w ten sposób działać np. w branży IT, w księgowości czy w wielu wolnych zawodach.