Syndykat – co to takiego?
Definicja syndykatu nie jest jednoznaczna. Może ona oznaczać między innymi spółkę przedsiębiorstw czy też ich trwałe porozumienie. Bywa, że syndykat jest zrównywany z:
- holdingiem,
- spółką,
- koncernem,
- konsorcjum,
- korporacją.
W istocie jednak definicja ekonomiczna syndykatu wskazuje, że masz tu do czynienia ze sprzedażą konsorcyjną. To rodzaj porozumienia przedsiębiorców w warunkach funkcjonowania na rynku oligopolowym. Dzięki syndykatowi łatwiej można wejść na rynki międzynarodowe. Działalność syndykatu może dotyczyć wspólnej polityki sprzedaży czy nabywania surowców i materiałów. Porozumienie, jakie jest zawierane poprzez syndykat, powinno obejmować przedsiębiorstwa charakteryzujące się podobną wielkością, będące na zbliżonym etapie rozwoju i działające w pokrewnych branżach.
W ramach syndykatu przedsiębiorcy nie są ze sobą mocno powiązani, bowiem zachowują swoją odrębność organizacyjną i produkcyjną. Syndykat określany jest także jako związek kilku przedsiębiorstw, które porozumiewają się dla realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
Jakie korzyści daje syndykat?
Tworzenie syndykatów jest znakiem naszych czasów. To jeden z przejawów globalizacji stosunków ekonomicznych. Połączenie kilku podmiotów gospodarczych w syndykat, czyli w jedną większą strukturę organizacyjną pozwala na sprawne działanie na rynkach, jakie są zdominowane przez oligopole. Dążą do daleko idącej integracji swoich działań, ale zachowują odrębność pod względem organizacyjnym i produkcyjną. Natomiast sam syndykat prowadzi własną, ustaloną wewnętrznie politykę dotyczącą cen i zbytu.
Kolejnymi korzyściami wynikającymi z utworzenia syndykatu są:
- maksymalizacja zysków,
- wzmocnienie pozycji na rynku,
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Działając wspólnie, przedsiębiorcy w ramach syndykatów mogą prowadzić produkcję na dużą skalę, skutecznie bronić swoich interesów. Każdy angażuje kapitał i zasoby, ale dla wspólnych celów.
Jak przeprowadzić syndykat?
By móc przeprowadzić syndykat, najpierw należy znaleźć przedsiębiorców lub przedsiębiorcę, który wraz z Tobą będzie chciał zawrzeć stosowne porozumienie. Jeśli tak się stanie, syndykat będzie prowadzić do zawarcia wyższej umowy. W odróżnieniu od umów kartelowych, które dotyczą wspólnej polityki ustalania cen, podziału i rynków zbytu, a także koordynacji planów inwestycyjnych przedsiębiorstw, umowy, na bazie których są zawierane syndykaty, ukierunkowane są na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku, jakie wchodzą w ich skład.
Syndykat wymaga zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorcami. Ustala się w niej wspólną politykę sprzedaży lub zakupu produktów.