Zasoby organizacji – jakie mają znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstwa?
O zasobach organizacji mówi się jako o podstawowych jednostkach ekonomicznych. Można je określić jako pewnego rodzaju dobro zgromadzone po to, by móc je wykorzystać w przyszłości. Zasoby przedsiębiorstwa czy organizacji mogą mieć formę materialną lub niematerialną.
Wszystkie są ważne, ale mają różne znaczenie dla organizacji. Dla poprawnego jej funkcjonowania na rynku i zwiększania zasięgu swojego oddziaływania firma powinna zadbać o rozwój i zwiększanie jakości swoich zasobów.
Co zaliczamy do zasobów organizacji?
Istnieje wiele różnego rodzaju klasyfikacji zasobów organizacji. Podstawowy podział wyróżnia zasoby finansowe, fizyczne, prawne i ludzkie w przedsiębiorstwie. Czym się charakteryzują?
Zasoby finansowe przedsiębiorstwa
To wszelkie środki pieniężne, jakie firma pozyskała m.in. z dotacji unijnych, banków i instytucji finansowych czy od konsumentów.
Zasoby fizyczne przedsiębiorstwa
Do grona zasobów fizycznych zalicza się wszystkie zasoby rzeczowe, czyli przedmioty, które wchodzą w skład danej organizacji. Wśród nich będą maszyny i urządzenia, samochody, ale i nieruchomości komercyjne, grunty, a czasem również technologie.
Zasoby prawne przedsiębiorstwa
Kolejnymi zasobami przedsiębiorstwa będą zasoby prawne, których elementami są zarejestrowane znaki handlowe, jak znaki słowno-graficzne, logotypy i nazwy. Są nimi także licencje, które pozwalają na prowadzenie różnego typu działalności.
Zasoby ludzkie przedsiębiorstwa
Jednymi z najważniejszych zasobów w przedsiębiorstwie lub organizacji są zasoby ludzkie, inaczej po prostu pracownicy. To oni pozwalają podmiotom gospodarczym sprawnie funkcjonować i dążą do zwiększania ich wartości. Zatrudniane w firmach i organizacjach osoby powinny mieć określone cechy i kompetencje przydatne pod wieloma względami dla organizacji. Określone cechy pracowników jako zasobów ludzkich obejmują:
- cechy fizyczne,
- cechy psychiczne,
- charakter,
- kondycję zdrowotną,
- witalność.
Do kompetencji zalicza się z kolei umiejętności, kwalifikacje zawodowe, wiedzę, doświadczenie i wykształcenie.
Pracodawcy mają wpływ na kompetencje pracownicze – mogą ich szkolić, oferować podnoszenie kwalifikacje i wytyczać ścieżkę rozwoju zawodowego. Organizacja może rekrutować cennych pracowników i zwiększać konkurencyjność przedsiębiorstwa. Firmy zarządzają zasobami ludzkimi poprzez zatrudnianie odpowiednich osób, relokację oraz kształtowanie struktury pracy.
Zasoby organizacyjne przedsiębiorstwa
Przedsiębiorstwo dysponuje zasobami organizacyjnymi, którymi są wypracowane przez daną markę procedury obowiązujące w firmie, kultura czy kompetencje na rynku. Zasoby te obejmować mogą także strukturę, systemy zarządzania, rutyny organizacyjne czy nawet filozofię zarządzania i sposoby oceny ryzyka.
Zasoby informacyjne przedsiębiorstwa
Żyjemy w czasach, gdy informacja ma szczególne znaczenie, podobnie jak zasoby informacyjne w organizacji. Poprzez nie należy rozumieć posiadaną przez firmę wiedzę o:
- rynku,
- konkurencji,
- technologiach,
- klientach.
Posiadanie kluczowych informacji to bardzo ważny zasób, który wykorzystany w odpowiedni sposób może odmienić losy firmy w jednym momencie. Może stać się czynnikiem sukcesu albo doprowadzić do upadku organizacji.
Współczesne przedsiębiorstwa nie szczędzą środków na to, by zdobywać informacje, zwłaszcza rynkowe, pozwalające na kierowanie swojej oferty do zdefiniowanej grypy klientów. Korzystają z własnych komórek wywiadowczych i ich pracy lub zatrudniają wywiadownie, które są w stanie dostarczyć klientom wszelkich niezbędnych informacji potrzebnych do efektywnego zarządzania firmą.
Powiązania komunikacyjne jako zasoby
Szczególnym zasobem przedsiębiorstwa będą powiązania komunikacyjne, które obejmują szeroko pojęte relacje z klientami i dostawcami organizacji oraz z konkurentami. Dbanie o umiejętności komunikacyjne pracowników będzie przejawem kształtowania zasobów organizacji, ponieważ pozwala na lepszą obsługę klienta i budowanie z nim odpowiednich relacji. Zadbanie o rozwój kadry w kierunku komunikacji werbalnej i niewerbalnej zwiększa prawdopodobieństwo wypracowania sukcesu dla całej organizacji.