Kolejne zmiany w algorytmie Google w coraz większym stopniu kładły nacisk nie tylko na jakość linków, ale również na udoskonalenie samej strony (mając na względzie np. użyteczność) i treści na niej umieszczanej. W ten sposób optymalizacja stała się kluczem do zdobycia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście link building to wciąż istotna część działań SEO, której absolutnie nie należy pomijać. Jednak bez wartościowego contentu na stronie i odpowiedniej jego optymalizacji, ciężko liczyć na pozytywne efekty w pozycjonowaniu.
Co współcześnie wpływa na pozycję witryny w Google?
Aktualne wymagania cyklicznie aktualizowane przez Google, wskazują na coraz większe zainteresowanie algorytmu wyszukiwarki tym, jak skonstruowana jest strona.
Dla uzyskania wysokich pozycji w rankingu bardzo duże znaczenie ma między innymi:
- szybkość ładowania się strony,
- responsywny szablon,
- użyteczność witryny względem użytkownika,
- skuteczna optymalizacja strony,
- użyteczna i niepowtarzalna treść.
W coraz większym stopniu znaczenie ma przygotowanie stron internetowych zgodnie z zasadami UX (ang. User Experience), czyli dopasowanie ich do użytkownika końcowego np. naszych potencjalnych klientów. W ten sposób, serwis jest nie tylko znacznie lepiej oceniany przez użytkowników, ale również roboty wyszukiwarki. Jednym z wymagań odpowiednio przygotowanej witryny, jest szybkość jej ładowania. Bardzo istotnym działaniem jakie należy podjąć, jest między innymi weryfikacja prędkości jej ładowania na różnych urządzeniach, ponieważ strona internetowa wyświetlana na komputerze może ładować się szybciej niż np. na urządzeniach mobilnych.
Należy więc, podejmując jakiekolwiek działania optymalizacyjne, mieć na uwadze użytkowników smartfonów, tabletów, jak i tych korzystających z laptopa, czy komputera stacjonarnego. W optymalizacji prędkości ładowania mogą pomóc nam wbudowane w niektóre popularne CMS czy platformy e-commerce moduły, pozwalające np. na kompresję skryptów JavaScript, plików CSS, grafik, czy innej części kodu strony.
Oczywiście powodem długiego ładowania się strony może być również wolny serwer, dlatego właśnie hosting strony musi być niezawodny. Dobrym rozwiązaniem może być serwer dedykowany, który jest w stanie zapewnić dobrą obsługę serwisu internetowego.
Google umożliwia również wykorzystanie standardu AMP. Ma on na celu zapewnić lepsze wyświetlanie się stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Do wykorzystania takiego standardu obsługi serwisu, trzeba przygotować jego specjalną wersję na urządzenia mobilne. Następnie można ustalić kolejność ładowania się zasobów. Tak przygotowane witryny są wczytywane bezpośrednio z serwerów np. Google.
Dlaczego responsywny szablon?
Coraz większa liczba użytkowników Internetu korzysta z jego zasobów przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Google już od 2015 roku bierze w swoich ocenach strony wsparcie dla urządzeń mobilnych. Jednak najświeższe aktualizacje algorytmu Google sprawiają, że posiadanie nieresponsywnego szablonu, może skutkować spadkiem widoczności serwisu. Z tego powodu bardzo ważne jest zadbanie o przystosowanie witryny do różnych rozdzielczości ekranu. Dodatkowo pozwala to uzyskać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania dostępnych dla użytkowników mobilnych. A one mogą się różnić od tych, które pojawiają się w wyszukiwarce na urządzeniu desktopowym. Responsywność jest szczególnie ważna w branżach, gdzie duża liczba klientów korzysta z realizowania zakupów, czy przeglądania stron na swoim telefonie, czyli np. w branży e-commerce. Zatem pozycjonowanie musi wówczas uwzględniać również odbiorców korzystających przede wszystkim ze smartfonów.
Optymalizowanie meta tagów w sekcji HEAD
Optymalizacja witryny ma kluczowe znaczenie dla sposobu postrzegania jej przez wyszukiwarkę. Jednym z ważniejszych elementów procesu optymalizacji jest przygotowanie odpowiednich meta tagów w sekcji HEAD strony. Obejmuje to tytuł (meta title) oraz opis (meta description). To takie elementy, które są niewidoczne na stronie na pierwszy rzut oka, lecz widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podczas tworzenia meta description należy pamiętać, że powinien on:
- zawierać CTA, czyli wezwanie do akcji,
- być ciekawy i treściwy,
- nie przekraczać zalecanej przez Google długości - objętości,
- posiadać najważniejsza słowa kluczowe.
W przypadku meta title głównie należy skupić się na najważniejszych słowach kluczowych. To zaledwie jedno zdanie z frazami, dlatego CTA lepiej zastosować w części meta description. Właściwie skonstruowany meta opis (ang. meta description) zawiera nie tylko dobrze wplecione frazy kluczowe, ale również unikalne informacje powiązane z ofertą na stronie. Warto umieścić w nim CTA (ang. Call to Action), czyli sformułowania wzywające odbiorców do działania np. do wypełnienia formularza kontaktowego, ankiety czy zapisania się do newslettera.
Trzeba brać pod uwagę, że brak jakiegokolwiek opisu w meta title i description (czyli pozostawienie ich pustymi), może prowadzić do pojawiania się w nich przypadkowej, nie zachęcającej treści. Często są to teksty zakotwiczenia elementów nawigacyjnych lub przypadkowe fragmenty ze strony. Gdy występuje taka sytuacja, niezbędne jest dokonanie ustalenie konkretnych opisów meta.
Jakie znaczenie ma unikalna treść?
Najważniejszy wpływ na ranking Google ma przydatna dla użytkowników treść znajdująca się na stronie internetowej. Niezbędne jest z tego powodu unikanie między innymi duplikatów wewnętrznych, jak też zewnętrznych. W przeciwnym przypadku, będzie to miało negatywny wpływ na ocenę serwisu i jej pozycję w rankingu.
Przy tworzeniu treści, warto wykorzystać dodatkowe elementy jak na przykład:
- grafiki i video,
- tabele i specyfikacje produktowe,
- wypunktowania w tekście i dodatkowe formatowanie ułatwiające czytanie.
Należy pamiętać, aby informacje zawarte w treści były poświęcone konkretnej tematyce i nie odbiegały od niej. Warto przedstawić je w przejrzystej i czytelnej dla użytkownika formie. Oprócz tego należy również zadbać, aby użytkownik wyniósł z kontaktu z naszą witryna jak najwięcej. Będzie to miało znaczny wpływ na uzyskanie przez stronę wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Więcej o czynnikach rankingowych i innych zagadnieniach z obszaru pozycjonowania przeczytacie w artykule Kompan.pl: "SEO dawniej i dziś, czyli co zmieniło się w pozycjonowaniu stron" .
Artykuł sponsorowany Kompan.pl