Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. DSZ
|

Dali pracownikom sześć podwyżek. I tak mają potężny problem

8
Podziel się:

Sześć razy w ciągu ostatnich 5 lat wrocławskie MPK podnosiło kierującym pensje, z czego największa podwyżka miała miejsce z początkiem 2023 r. - 500 zł na rękę. Pracowników jednak wciąż brakuje - informuje Portal Samorządowy.

Dali pracownikom sześć podwyżek. I tak mają potężny problem
(Licencjodawca, JAROSLAW JAKUBCZAK/POLSKA PRESS)

- Braki kadrowe wśród motorniczych między styczniem i wrześniem 2023 r. kształtowały się na poziomie 9 etatów, natomiast od października wraz ze zwiększeniem zadań przewozowych wzrosły do średnio 57 etatów w okresie od października do grudnia - wylicza w rozmowie z Portalem Samorządowym Daniel Misiek z MPK Wrocław, dodając, że wśród kierowców w grudniu niedobór wynosił aż 111 etatów.

Problemy MPK we Wrocławiu. Brakuje pracowników

Portal podaje, że obecnie brakuje ok. 150 kierujących, a w razie absencji jednego z członków załogi, MPK nagle wpada w kadrowe tarapaty.

Jest to o tyle zastanawiające, że jeszcze w czasie pandemii, takich problemów nie było. "W pierwszych miesiącach pandemii zainteresowanie pracą we wrocławskiej spółce było na tyle duże, że w II połowie 2021 r. zamknięto rekrutację. Diametralne pogorszenie nastąpiło już kilka miesięcy później i mimo licznych działań promocyjnych i marketingowych tej negatywnej tendencji nie udało się już odwrócić" - czytamy w Portalu Samorządowym.

MPK podkreśla przy tym, że w ciągu ostatnich pięciu lat aż sześć razy podnosiło kierującym pensje, z czego największa podwyżka miała miejsce z początkiem 2023 r. - 500 zł na rękę. "W efekcie aktualnie podstawowe wynagrodzenia wahają się od 5,1 do 6,2 tys. zł netto w zależności od stażu pracy" - informuje portal.

Strajki w MPK

Niskie płace oraz brak pracowników to kłopot nie tylko Wrocławia. Także Łódź musiała zmierzyć się z podobnymi wyzwaniami. W 2022 r. prawie doszło do strajku, który mógł sparaliżować łódzki transport publiczny.

Związki zawodowe w MPK Łódź od miesięcy walczyły o podwyżki dla pracowników. Domagały się podniesienia stawki godzinowej o 2 zł brutto oraz o 340 zł brutto dla tzw. stanowisk nierobotniczych (głównie administracji).

Urząd Miasta Łodzi poinformował jednak, że zarząd dogadał się z pracownikami i ostatecznie do strajku nie doszło.

Magistrat wyliczał, że przez sam wzrost cen paliw w budżecie MPK Łódź powstała dziura o wartości 30 mln zł. Spełnienie postulatów pracowników spółki miało kosztować rocznie ok. 22 mln zł.

Wynagrodzenia w Polsce ostro w górę

Przypomnijmy, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w lutym 2024 r. wyniosło 7978,99 zł - informował GUS. Wzrost względem roku poprzedniego wyniósł 12,9 proc. A to oznacza, że w zestawieniu z inflacją rzędu 2,8 proc., realna siła nabywcza pensji w Polsce była najwyższa od wielu lat.  

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
adam
9 miesięcy temu
jak nie wiadomo o co chodzi to o zle traktowanie pracownikow i mierne zarobki wzgledem godzin... bo praca kierowcy mpk to zwykle sa grosze a ze nie maja oni tachografow to chulaj dusza piekla nie ma pewnie godziny sa robione w kosmos dziennie wiec juz macie odppowiedz czemu nie ma chetnych...
edc
9 miesięcy temu
a godziny to jakie? 24/7 zmianowo ? Zdziwienie ze nie ma chetnych ?
DANY BOY.
9 miesięcy temu
To praca dla wyjątkowo odpornych na wszelkie stresy o których ludzie ,którzy jej nie wykonuja nawet nie mają pojęcia a jeden błąd może zakończyć się nie tylko jej utratą ale w skrajnych przypadkach więzieniem.Co do poborów ich wzrost przede wszystkim wynikal z inflacji i realnie częstokroć był tylko jej wyrównaniem. Pokrycie 150 wakatów odbywa się w ramach rezygnowania z dni wolnych i pracy w systemie nadliczbowym ale nie ma czego zazdrości bo jeżdżenie po 10h dzienne to nie bajka a jak przepracujesz z 50/60h to dzienne wolny jest stanowczo za krotki by odpocząć wiec dobre pobory a takie można mieć wynikają nie z etatu a z godzin nadliczbowych.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
dlugo_pis
9 miesięcy temu
dziwne ruchy producentow pojazdow komunikacji zbiorowej nie zachecaja rowniez do pracy w tej branzy...samorzady zapominialy ze kupowanie jednorazowek azjatyckich choc tanszych w koncowym rozliczeniu tanie nie jest bo nikt nie chce z serwisow sie z tym mocowac....potrzeba wrocic do rozwiazan z lat 70tych i opracowania wlasnego taboru ktory bedzie zaspokajal potrzeby miejscowego rynku zarowno w przewozach jak i serwisie oraz uspokojeniu na rynku zatrudnianych i ksztalconych na jego potrzeby kadr...
Andrzej
9 miesięcy temu
niech płacą 6100 euro
Tyle w temaci...
9 miesięcy temu
Brakuje kierowcow ale za to kadra kierownicza,nazywajaca sie menagerami,jest liczna!
edc
9 miesięcy temu
a godziny to jakie? 24/7 zmianowo ? Zdziwienie ze nie ma chetnych ?
adam
9 miesięcy temu
jak nie wiadomo o co chodzi to o zle traktowanie pracownikow i mierne zarobki wzgledem godzin... bo praca kierowcy mpk to zwykle sa grosze a ze nie maja oni tachografow to chulaj dusza piekla nie ma pewnie godziny sa robione w kosmos dziennie wiec juz macie odppowiedz czemu nie ma chetnych...