Dania zdecydowała o wprowadzeniu surowszych przepisów dotyczących tankowców transportujących ropę z Rosji. Zmiany obejmują port Skagen i wąskie cieśniny, przez które przepływają statki z ropą należące do tzw. rosyjskiej floty cieni.
Skagen to największy port rybacki w Danii. Tankowce, które zrzucą kotwicę w jego okolicach, będą podlegały bardziej rygorystycznym kontrolom niż inne typy statków. Duńczycy będą sprawdzać, czy przewoźnicy przestrzegają przepisów dotyczących bezpieczeństwa na morzu, ochrony środowiska i dobrostanu marynarzy.
Wcześniej Dania przeprowadzała takie inspekcje tylko wtedy, gdy statek zawijał do portu, a tankowce należące do rosyjskiej "floty cieni" robią to rzadko - zaznacza Bloomberg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Coraz więcej niebezpiecznych statków. Zwrot w polityce Danii
Agencja podkreśla, że to znaczący zwrot w polityce Danii, która od dawna utrzymywała, że nie zamierza ingerować w to, że rosyjskie statki przepływają przez jej wody ze względu na traktat z 1857 r., który pozwala na swobodny przepływ statków przez cieśniny duńskie.
Decyzja o zaostrzeniu przepisów wynika z rosnącej liczby starych tankowców przepływających przez duńskie cieśniny. Są one kluczowym szlakiem morskim łączącym Bałtyk z oceanem światowym. Są wąskie i płytkie, a jednocześnie panuje w nich duży ruch żeglugowy. Dla Rosji stanowią one ważną trasę eksportu ropy z portów Ust-Ługa i Primorsk.
Są jak tykające bomby
Zachodnie sankcje nałożone na Rosję po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku spowodowały, że Rosja, aby kontynuować eksport ropy, korzysta z tzw. floty cieni, czyli starych tankowców z krajów takich jak Gabon w Afryce Środkowej.
Duńczycy od dawna biją na alarm w tej sprawie. - To są bardzo stare statki, które pływają przy maksymalnym zanurzeniu. Zwykle odmawiają naszych usług (nawigacyjnych), nie chcą mieć pilotów na pokładzie, gdy przepływają przez nasze wody. Załogi są słabo wyszkolone, szczególnie pod względem znajomości języka angielskiego - mówił w ubiegłym roku prezes Związku Zawodowego Pilotów Morskich Mikael Pedersen.