Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Ministerstwo zapowiada zmiany na autostradzie A4

44
Podziel się:

Koszty związane ze zwolnieniem w 2023 i 2024 r. z opłat na autostradzie A1 sięgnęły 319 mln zł - poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Poinformował, że autostrada A4 Katowice-Kraków, po wygaśnięciu umowy koncesyjnej, powinna być bezpłatna dla aut osobowych.

Ministerstwo zapowiada zmiany na autostradzie A4
Wiceszef MI: zwolnienie z opłat na autostradzie A1 kosztowało państwo 319 mln zł (PAP)

W marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna zawarta ze Stalexport Autostrada Małopolska S.A. na eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków o długości 61 km. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że "nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady".

- Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL - powiedział.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polska organizuje naradę całej UE. "26 ministrów"

Wiceminister we wtorek, na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił koszty zwolnienia z opłat na autostradzie A1.

- Budżet państwa poniósł koszty od dnia 4 września 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku w wysokości 319 milionów złotych - poinformował Stanisław Bukowiec. Dodał, że w 2023 r. koszt ten wyniósł ponad 70 mln zł, a w 2024 r. ok. 248 mln zł.

Bezpłatna autostrada A1. Rząd mówi o efektach

Minister wyjaśnił, że chodzi o całkowity koszt związany ze zniesieniem opłat od pojazdów osobowych i motocykli na odcinku Gdańsk-Toruń, a wyliczenia uwzględniają szacunkową wartość niepobranego podatku VAT w tym okresie.

Koszty poniesione przez budżet państwa były bardzo wysokie, uzyskane efekty w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego niewielkie. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku autostrady A1 Gdańsk Toruń można wybrać alternatywne odcinki dróg ekspresowych np. S5 i S7, po których przejazd pojazdami osobowymi jest bezpłatny. Co więcej, w związku z wprowadzeniem zwolnień z opłat przejazdów pojazdów osobowych nie odnotowano znaczącego wzrostu płynności ruchu - mówił wiceszef MI.

Przypomniał, że zniesienie opłat za przejazd tym odcinkiem autostrady został wprowadzony "tuż przed wyborami parlamentarnymi" przez poprzedni rząd Zjednoczonej Prawicy. Rząd Donalda Tuska w grudniu 2023 r. przyjął natomiast uchwałę przedłużającą zniesienie opłat do końca 2024 r. - W związku z tym, że uchwała dotyczyła tylko 2024 roku, od 1 stycznia 2025 roku wróciły zasady obowiązujące wcześniej, w tym wysokość opłat za przejazd - dodał Bukowiec.

Będą zmiany na autostradzie A4 Katowice-Kraków

Wiceminister przypomniał, że w marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna zawarta ze Stalexport Autostrada Małopolska S.A. na eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. To odcinek o długości 61 km.

- Nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy, zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady. Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL - powiedział.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(44)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
RolnikPostępo...
3 tyg. temu
To nie budżet państwa poniósł koszty tylko my , naród z podatków yo sobie sfinansował i powinien korzystać za darmo bo późniejsze utrzymanie i remonty też z podatków finansuje. Rząd nie ma swoich pieniędzy!!!
Arkadiusz
3 tyg. temu
Autostrady powinny być bezpłatne dla aut osobowych,ale tylko tych które są zarejestrowane na osobę fizyczną.
Patryk P
3 tyg. temu
Skoro mają płacić pojazdt o DMC pow 3,5 tony to znaczy ze płacić będą posiadacze SUV-ów oraz elektryków
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
liczymy
3 tyg. temu
a ile kosztuje polaków "500+" i darmowa opieka zdrowotna NFZ dla przybyszów ze wschodu ? Jak liczymy to nie tylko "darmowe" autostrady.
historyk63
3 tyg. temu
Powinna być a będzie to wielka różnica.
ffds
3 tyg. temu
obiecanki cacanki. Polacy finansują budowę tych dróg, Polaca finansują ich utrzymanie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (44)
Xjx
2 tyg. temu
Co nimcy nie każą nam produkować a co my jesteśmy pod zaborem niemieckim natychmiast uruchomić ludzie czekają na Polskie auta a nie nimcom kasę nabijamy....
Xjx
2 tyg. temu
Chej wy tam geniusze naszej gospodarki kiedy zezwolicie samochody produkować prototypy są tylko realizacji brak ...
mortensen
2 tyg. temu
Obywatele polscy narodowości polski powinni mieć bezpłatne przejazdy. Wszyscy inni - opłaty. Począwszy od wideł.
Bojka
2 tyg. temu
Jaki koszt? Budujecie za pieniadze z podatkow, ktore placimi m.in w cenie benzyny. Oplaty dla obcokrajowcow tylko i wylacznie. Jak my polacy mamy placic za drogi ktore sami, za swoje, soboe wybudowalismy?
iuy
2 tyg. temu
drogi tego typu potrzebne prz wzroście odległości między miejscem produkcji i konsumpcji ale w PL niebezpieczne z uwagi na liberalność, brak kontroli zachowań (prędkosci), być może nadmierne dopuszczalne prędkości (osobowe), dezorganizujące lokalną sieć transportową, organizację gmin i kosztowne w utrzymaniu stąd opłaty tak ale...
...
Następna strona