W marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna zawarta ze Stalexport Autostrada Małopolska S.A. na eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków o długości 61 km. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że "nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady".
- Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL - powiedział.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiceminister we wtorek, na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił koszty zwolnienia z opłat na autostradzie A1.
- Budżet państwa poniósł koszty od dnia 4 września 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku w wysokości 319 milionów złotych - poinformował Stanisław Bukowiec. Dodał, że w 2023 r. koszt ten wyniósł ponad 70 mln zł, a w 2024 r. ok. 248 mln zł.
Bezpłatna autostrada A1. Rząd mówi o efektach
Minister wyjaśnił, że chodzi o całkowity koszt związany ze zniesieniem opłat od pojazdów osobowych i motocykli na odcinku Gdańsk-Toruń, a wyliczenia uwzględniają szacunkową wartość niepobranego podatku VAT w tym okresie.
Koszty poniesione przez budżet państwa były bardzo wysokie, uzyskane efekty w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego niewielkie. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku autostrady A1 Gdańsk Toruń można wybrać alternatywne odcinki dróg ekspresowych np. S5 i S7, po których przejazd pojazdami osobowymi jest bezpłatny. Co więcej, w związku z wprowadzeniem zwolnień z opłat przejazdów pojazdów osobowych nie odnotowano znaczącego wzrostu płynności ruchu - mówił wiceszef MI.
Przypomniał, że zniesienie opłat za przejazd tym odcinkiem autostrady został wprowadzony "tuż przed wyborami parlamentarnymi" przez poprzedni rząd Zjednoczonej Prawicy. Rząd Donalda Tuska w grudniu 2023 r. przyjął natomiast uchwałę przedłużającą zniesienie opłat do końca 2024 r. - W związku z tym, że uchwała dotyczyła tylko 2024 roku, od 1 stycznia 2025 roku wróciły zasady obowiązujące wcześniej, w tym wysokość opłat za przejazd - dodał Bukowiec.
Będą zmiany na autostradzie A4 Katowice-Kraków
Wiceminister przypomniał, że w marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna zawarta ze Stalexport Autostrada Małopolska S.A. na eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. To odcinek o długości 61 km.
- Nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy, zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady. Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL - powiedział.