Darmowe autostrady ma wprowadzić nowelizacja ustawy o autostradach płatnych, o Krajowym Funduszu Drogowym i niektórych innych ustaw. Przygotowywana jest ona przez Ministerstwo Infrastruktury. Jak czytamy, opłaty zostaną zniesione dla pojazdów do 3,5 tony, czyli samochodów osobowych i motocykli. Dotyczy to autostrad, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli odcinka A4 Wrocław-Gliwice i A2 Konin–Stryków.
Według kalkulatora na stronie systemu e-Toll na odcinku Wrocław-Gliwice będzie można zaoszczędzić 14,2 zł. Z kolei brak opłaty na odcinku Konin-Stryków to oszczędność 9,9 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiana podyktowana "potrzebą społeczną"
"Wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe" - czytamy w wykazie prac rządu.
Darmowe państwowe autostrady to nowa obietnica Jarosława Kaczyńskiego, którą prezes PiS złożył podczas niedzielnej konwencji tej partii. - Jest kwestia, trochę mniejszej wagi, ale dla bardzo wielu ludzi dolegliwa, dla właścicieli samochodów, którzy jeżdżą po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Jeżeli chodzi o opłaty państwowe to, jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, to w najkrótszym możliwie okresie my to zniesiemy – mówił Kaczyński.
- Te sytuacje, gdzie autostrady są prywatne albo są w jakiejś dzierżawie, takie wypadki też istnieją, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimy – zapowiedział prezes PiS.
We wtorek premier Mateusz Morawiecki poinformował, że na środę zwołał dodatkowe posiedzenie rządu ws. harmonogramu realizacji propozycji ogłoszonych podczas konwencji PiS. Szef rządu oświadczył ponadto, że w krótkim czasie przedstawiony zostanie harmonogram zniesienia opłat na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA.
Odnosząc się do planów wobec innych płatnych odcinków autostrad, szef rządu stwierdził, że "przystąpi do rozmów i negocjacji z prywatnymi koncesjonariuszami, aby od nowego roku przedstawić plan likwidacji bramek i plan darmowego poruszania się po autostradach i po drogach ekspresowych w Polsce".
Darmowe autostrady nie utrudnią rozwoju kolei?
- Chcemy zwiększyć dostępność dróg dla tych, którzy mają mniej zasobne portfele - przekonywał. Zaznaczył, że plany likwidacji opłat na autostradach "nie są niespójne z rozwijaniem kolei". - Niech te dwa komponenty komunikacyjne się uzupełniają - powiedział premier.