Kongres ESG Polska Moc Biznesu organizowany przez Fundację Czyste Powietrze oraz Fundacji Pozytywnych Idei na stałe wpisał się w kalendarium najważniejszych biznesowych wydarzeń w Polsce. Już po raz trzeci naukowcy, eksperci i praktycy spotkali się, aby omówić kwestie związane m.in. ze środowiskiem, społeczną odpowiedzialnością oraz ładem korporacyjnym. I podobnie jak w poprzednim roku wydarzenie cieszyło się olbrzymim zainteresowaniem.
Kongres, choć dopiero ma trzy lata, już stał się ważną platformą do wymiany doświadczeń. Stał się także miejscem, które promuje firmy i organizacje pozarządowe (NGO) kultywujące w swojej działalności wartości związane z ekologią, pomocą społeczną i uczciwym zarządzaniem.
W ramach Kongresu ESG Polska Moc Biznesu zorganizowany został konkurs "DNA – bo pomaganie mamy w genach". To inicjatywa skierowana do przedsiębiorców i przedstawicieli organizacji pozarządowych, których działania mają pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. W konkursie udział wzięło ponad 50 podmiotów, więc wybranie 6 z nich było niezwykle trudne.
Oficjalne ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbyło się podczas Wieczornej Gali Kongresu ESG Polska Moc Biznesu 4 grudnia 2023 r. na stadionie PGE Narodowy, a całą uroczystość uświetnił wyjątkowy występ Sławka Uniatowskiego.
Z ekologią są za pan brat
W kategorii działania ekologiczne zwyciężyły: Fundacja "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" oraz McDonald’s Polska.
Pierwsza z nich – Fundacja "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" otrzymała nagrodę za Eduprogram z charakterem "Ocalimy Świat", który ma na celu edukację ekologiczną dzieci i młodzieży. Program realizowany jest w szkołach podstawowych i gimnazjach w całej Polsce.
W jego ramach uczniowie poznają m.in. zasady segregacji odpadów, przyczyny zmian klimatu oraz sposoby przeciwdziałania im. Pilotażowy program został wprowadzony w roku szkolnym 2021/22 w 50 placówkach szkolnych, rok później – w 430 placówkach.
McDonald’s Polska został doceniony za kampanię "Jutro zależy od nas", która ma na celu zachęcenie klientów do segregacji odpadów. W ramach kampanii w restauracjach McDonald’s wprowadzony został obieg zamknięty odpadów. Ze zużytych papierowych opakowań powstają m.in. papierowe ręczniki, które wracają do restauracji. Od wielu lat dostępne są specjalne pojemniki na odpady, a pracownicy informują klientów o zasadach segregacji.
Jak twierdzi w rozmowie z WP Artur Beck, pomysłodawca i producent wydarzenia ESG Polska Moc Biznesu – odpady to problem bardzo ważny i złożony. Na szczęście w Polsce jest to segment bardzo dobrze zorganizowany.
- Długo to trwało, ale pod tym względem wyprzedzamy wiele krajów UE, co nie oznacza wcale, że jest zupełnie dobrze. W tym sektorze trzeba połączyć interesy korporacji, samorządów oraz mieszkańców, a nie jest to proste – podkreślał Artur Beck.
Pomagają innym i łączą pokolenia
W kategorii pomoc społeczna nagrody otrzymały: fundacja Ewy Błaszczyk "AKOGO?" oraz firma WIŚNIOWSKI.
Fundacja Ewy Błaszczyk "AKOGO?" została wyróżniona za program leczenia dzieci w śpiączce w fazie B. Program ten, dzięki pomocy Ministerstwa Zdrowia, został wdrożony do systemu opieki zdrowotnej. Jest odpowiedzią na potrzeby dzieci, które doznały poważnych urazów mózgu i znalazły się w stanie śpiączki lub stanu wegetatywnego. Dzięki programowi dzieci te mają szansę na poprawę stanu zdrowia i powrót do normalnego życia.
Z kolei firma WIŚNIOWSKI została doceniona za organizację eventów promujących nowe technologie, łączących pokolenia, edukujących młodych ludzi, a także wspierających ich kreatywność i innowacyjność. W ramach RoboChallenge dzieci i młodzież mogą zdobywać wiedzę o nowych technologiach, brać udział w warsztatach kreatywnych i rozwijać swoje umiejętności. W tym roku w tego typu zajęciach udział wzięło 500 osób.
O tym, że pomoc i wsparcie dla samych NGO jest niezwykle potrzebne, przekonali się sami organizatorzy Polskiej Mocy Biznesu.
- Gdy dwa lata temu zorganizowaliśmy pierwszą konferencję dotyczącą m.in. pomocy wychowankom opuszczającym domy dziecka i wkraczającym w dorosłość, widzieliśmy, że organizacje biorące udział w tym wydarzeniu były bardzo osamotnione, jeśli chodzi o wiedzę legislacyjną – mówi Artur Beck. - Pomogliśmy im przygotować i przekazać petycje do ministerstwa. Udało się. Wystarczyło dobrze zaadresować potrzeby. Dlatego chcemy to kontynuować, bo widzimy, że przynosi to realne efekty – wyjaśnia.
Wspierają swoich pracowników
W kategorii uczciwe zarządzanie zwyciężyły: Fundacja Integralia oraz firma STU ERGO Hestia S.A.
Fundacja Integralia została wyróżniona za program "Sprawny staż", który ma na celu wsparcie studentów i absolwentów z niepełnosprawnościami w wejściu na rynek pracy. W ramach programu osoby z niepełnosprawnościami mogą odbywać płatne staże w dużych firmach, które wdrażają strategię zrównoważonego rozwoju. Program cieszy się dużym zainteresowaniem. Liczby mówią same – 38 zrealizowanych staży, 7 firm w programie, 25 uczelni, 400 osób przeszkolonych z zasad komunikacji i współpracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Natomiast firma STU ERGO Hestia S.A. została doceniona za program "Mamy Taty Czas", który ma na celu promocję łączenia roli rodzica i pracownika oraz włączania ojców w wychowanie dzieci. W ramach programu osoby powracające do pracy po urlopie macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym przez pierwszy miesiąc mogą pracować 4 godz. dziennie, otrzymując pełne wynagrodzenie.
Jak twierdzą organizatorzy kongresu, na sukces firmy składają się dobre relacje łączące zarządzających i zarządzanych. A polscy przedsiębiorcy są naprawdę rzutcy i mogą wygrywać z konkurentami z UE.
- My jako Polska mocno idziemy do przodu. Naprawdę głęboko wierzymy, że przeskoczymy gospodarkę włoską, być może też hiszpańską. I to w perspektywie nie 20, ale 10 lat. Niewykluczone, że staniemy się wówczas trzecią potęgą gospodarczą w Unii – podkreśla Artur Beck.
"Kobiety na Wybory"
Nagroda specjalna została przyznana kampanii "Kobiety na Wybory" za jej wyjątkowe zaangażowanie i kreatywność w promowaniu udziału kobiet w procesie wyborczym. Inicjatywa, przeprowadzona przez organizacje pozarządowe oraz zaangażowane aktywistki z różnych regionów kraju, skupiała się na różnorodnych działaniach, takich jak skuteczna kampania społeczna w mediach społecznościowych, akcje edukacyjne w szkołach czy organizacja debat, które koncentrowały się na roli kobiet w życiu publicznym. Kampania realizowana była przez organizacje pozarządowe i aktywistki z całego kraju.
Zwycięzcy "DNA – bo pomaganie mamy w genach" – jak podkreślają organizatorzy – udowodnili, że prowadzenie biznesu zgodnie z wartościami ESG przynosi realne korzyści dla środowiska, społeczeństwa i samej firmy. Ich innowacyjne podejścia, kreatywne projekty oraz aktywne zaangażowanie w społeczność stanowią inspirację dla innych przedsiębiorstw, wskazując, że odpowiedzialność społeczna to nie tylko obowiązek, lecz przede wszystkim szansa na tworzenie lepszego, zrównoważonego świata.
Płatna współpraca: Kongres ESG Polska Moc Biznesu