Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

DCT Gdańsk przejęty przez PFR. Gdański port kontenerowy to brama na polski i środkowoeuropejski rynek

99
Podziel się:

DCT Gdańsk jest największym terminalem kontenerowym w Polsce. Polski Fundusz Rozwoju wraz PSA oraz IFM INVESTORS wspólnie kupili 100 proc. udziałów w porcie.

DCT Gdańsk znajduje się na przecięciu bałtyckich szlaków handlowych i ma strategiczną pozycję
DCT Gdańsk znajduje się na przecięciu bałtyckich szlaków handlowych i ma strategiczną pozycję (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

- Cieszymy się, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa - jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego – powiedział Paweł Borys, prezes PFR. - Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk.

Jak dodał, nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.

Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) to jeden z najszybciej rozwijającym się portów kontenerowych w Europie. Należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.

Zobacz także: Kolos w Gdańsku:

Budowa zaczęła się 2005 roku i przez ostatnie 13 lat sprzedający akcjonariusze pomagali w rozwoju portu oraz wspierali jego wzrost. Dzięki znaczącemu programowi inwestycyjnemu oraz oddaniu do użytku drugiego nabrzeża, w 2016 roku zdolność portu do obsługi kontenerów podwoiła się. Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.

Polski Fundusz Rozwoju wraz PSA oraz IFM INVESTORS przejęli całość udziałów w porcie od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
Przejęcie musi zostać jeszcze formalnie zatwierdzone przez organy ochrony konkurencji i konsumentów.

To ważna inwestycja dla Polski, bowiem DCT Gdańsk znajduje się na przecięciu bałtyckich szlaków handlowych i ma strategiczną pozycję, jako główna brama na rynki Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej – zaznaczył Tan Chong Meng, Group CEO PSA International. - Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - dodał.

- Ta transakcja to dla IFM kolejna inwestycja w kluczową infrastrukturę w Polsce, rozszerzająca naszą wieloletnią obecność w kraju dodał Kyle Mangini IFM Global Head of Infrastructure.

Nowi właściciele zakładają dalszy rozwój portu i możliwości ekspansji i dalszego wzrostu mocy obsługowych DCT. Port ma atrakcyjną finansowo alternatywą dla portów Europy Północnej, które obsługują bezpośrednie połączenia z Azją przez cały rok. Zwłaszcza, że jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(99)
WYRÓŻNIONE
Warszawiak
6 lat temu
Proszę podać pełne nazwy firmy która przejęła port
m-53
6 lat temu
Ważnej informacji brak - kto ile udziałów.
gdera
6 lat temu
I teraz PiS szuka swoich do obsadzenie stanowisk w społce kupionaj zaa pieniądze Polaków.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (99)
mitoman
6 lat temu
autor - mitoman i manipulant. pfr ma dostac zaledwie 30%.
Wiktor
6 lat temu
Ten port to dla polskiego eksportu kluczowa sprawa, porty muszą się rozwijać, inaczej rozwój gospodarczy staje.
rojbusz
6 lat temu
Nasz rejon to rynek z ogromnym potencjałem do rozwoju. Idę o zakład, że za pare lat zyski z DCT będą ogromne.
Nie rozumiem
6 lat temu
czemu PO wmawiało nam, że w Polsce są same nierentowne zakłady? Skoro jak widać da się wybudować coś co działa i przynosi ogromne zyski.
Farben
6 lat temu
Na nasze szczęście dzięki tej inwestycji chińczycy nie będą mogli przeprowadzać szkodliwych dla nas decyzji.
...
Następna strona