Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Mirończuk
|
Materiał partnera: Dell Technologies

Dell Technologies Forum. Wyzwania nowego świata

19
Podziel się:

Najgorętsze trendy i inspiracje świata IT pod jednym dachem. Nowe podejście do rozwiązań chmurowych, współczesne wyzwania dotyczące budowania odporności na zagrożenia nie tylko cyfrowe, zmiana kultury pracy czy wreszcie ekonomia i ekologia, czyli dwa terminy, które w niezwykły sposób coraz mocniej się ze sobą łączą. To tylko niektóre z tematów poruszonych podczas Dell Technologies Forum 2022, miejsca spotkań wszystkich zainteresowanych tym, co w technologii najnowsze i najlepsze.

Dell Technologies Forum. Wyzwania nowego świata
. (materiały partnera, Od lewej: Dariusz Piotrowski - VP Sales, General Manager Poland w Dell Technologies Polska, Aongus Hegary - President, International Markets, Dell Technologies)

Dwa tysiące dwieście uczestników, siedem sal sesji tematycznych, dziesiątki stanowisk pokazujących osiągnięcia firmy Dell na polu komputerów osobistych, serwerów, rozwiązań chmurowych i hybrydowych oraz bezpieczeństwa czy wspierania działań w zakresie ESG. Po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią eksperci, współpracownicy, klienci i kontrahenci – a także po prostu fani – Della mogli się spotkać w jednym miejscu w realnym świecie, w Expo XXI w Warszawie. Po to, żeby się inspirować, dyskutować ze sobą i zastanawiać się nad tym, co przyniesie przyszłość.

– Naszym celem tutaj nie jest sprzedaż komputerów, naszym celem jest dyskusja na temat technologii, nad którą chcemy pracować – mówił Dariusz Piotrowski, General Manager, VP Dell Technologies Polska podczas otwarcia Forum. – Jesteśmy firmą, która dzięki doświadczeniu i zaufaniu, jakie ma wśród swoich klientów, może kreować przyszłość wspólnie z nimi. I do tego zmierzamy.

Tegoroczne Dell Technologies Forum było wyjątkowe jeszcze z jednego (a właściwie – trzech) powodów. W 2022 r. przypada 30-lecie otwarcia przedstawicielstwa Della w Polsce i 15-lecie otworzenia fabryki firmy pod Łodzią. Trzecie wydarzenie to rozpoczęcie w tym roku budowania centrum R&D. Ten filar działalności Della w naszym kraju ma być szeroko zakrojonym projektem, w ramach którego firma planuje zatrudnienie ponad 500 specjalistów w zakresie inżynierii oprogramowania, z czego więcej niż połowa już została zrekrutowana.

Cztery filary Dell Technologies

Dyskusje, panele i prezentacje, jakich podczas Forum odbyło się kilkadziesiąt, koncentrowały się wokół czterech filarów, które podczas sesji otwarcia zaprezentował Aongus Hegarty, President International Markets Dell Technologies. Mowa o środowisku multi-cloud, pracy hybrydowej, technologiach edge’owych oraz bezpieczeństwie. Jednak same ścieżki, rozrysowane na mapie forum, oparte były na podejściu, które Dell Technologies w Polsce zaprezentował kilka miesięcy temu podczas wydarzenia nazwanego Future Builders. Podczas niego uczestnicy – partnerzy i klienci Della – wypracowywali pomysły nowych rozwiązań, które według nich odpowiadają najbardziej palącym potrzebom. Te pomysły mają być z kolei inspiracją dla dalszych działań firmy, mających w efekcie doprowadzić do powstania konkretnych, nowych produktów i usług, zgodnie z zasadą, że to klient wie najlepiej, czego potrzebuje.

Głównymi ścieżkami podczas Dell Technologies Forum były kolejno Stack Redefinition, Cyber Resilience, Data Induced Everything oraz Entangled Worlds. Dodatkowo wydzielone ścieżki eksperckie były bliskie czterem powyższym i miały na celu dokładniejsze zarysowanie tematyki, głównie w zakresie konkretnych rozwiązań.

– Podczas Forum Dell pokazał, że oferuje technologie wspierające każdy z tych filarów, które – na marginesie – bardzo się ze sobą łączą. Tworzą łańcuchy, po których przesuwają się dane. A te – jak podkreślał Aongus Hegarty – są początkiem i końcem wszystkiego.

– Dane są jak woda, są absolutnie kluczowe dla biznesu. Przy braku danych biznes umiera z pragnienia. Jeśli mamy brudne dane, projekty też zostają zanieczyszczone. Jeśli mamy zbyt dużo danych, biznes tonie w nich – mówił Hegarty. – Ale właściwe, czyste dane dostarczają dla biznesu wskazówek, jak go powiększać i prowadzić do sukcesu. Chcemy być częścią tego sukcesu naszych klientów. Chcemy być zaufanym partnerem w tej podróży.

Cloud, multi-cloud, APEX

Każda firma przechowuje dane tak, jak jest to dla niej najwygodniejsze albo tak, jak pozwala na to jej budżet. Czasem lokalnie, czasem w chmurze, coraz częściej jednak hybrydowo oraz z wykorzystaniem nie tyle rozwiązań typu cloud, co całego środowiska chmurowego. Rozważania dotyczące rozwiązań chmurowych, połączenia ich z systemami on-premise to część dyskusji wokół wspomnianej idei "Stack Redefinition".

– Rozwiązania chmury publicznej znamy nie od dziś. Dell dostarcza od lat odpowiednie produkty i public cloud ma swoje stałe miejsce w naszej ofercie – mówił Dariusz Piotrowski. – Dziś jednak działamy w świecie, gdzie jedna organizacja wykorzystuje tych chmur bardzo wiele, żyjemy w świecie multicloud.

Są jednak sytuacje, w których korzystanie z tych usług rodzi problemy, zarówno techniczne, jak i prawne – choćby w zakresie wymogów dotyczących gromadzenia i przetwarzania danych na terytorium danego kraju czy kontynentu.

Na sesjach podczas Dell Technologies Forum eksperci tłumaczyli, w jaki sposób zmienia się obecnie zakres stosu technologicznego. Pokazywali rozwiązania upraszczające całą infrastrukturę IT m.in. dzięki hiperkonwergencji.

W kontekście zarządzania zasobami wielokrotnie padała nazwa flagowego rozwiązania Dell dla organizacji, które chcą korzystać z zalet rozwiązań chmurowych z jednoczesnym uniknięciem problemów, jakie one rodzą. To APEX, czyli model Infrastructure-as-a-Service, działający na zasadzie elastycznego modelu konsumpcji pay-per-use dla niestandardowych konfiguracji. W uproszczeniu można to opisać jako chmurę we własnej serwerowni. DELL dostarcza sprzęt i oprogramowanie konieczne do zarządzania serwerami i aplikacjami. Wielość rozwiązań pozwala na integrację każdego produktu dowolnych dostawców trzecich. Klient sam określa zakres użytkowania, minimalne zobowiązania i limity kosztów. Dostaje to, czego w danym czasie potrzebuje oraz możliwość elastycznego zwiększania lub pomniejszania wykorzystywanych zasobów, w zależności od potrzeb. Elastyczność konfiguracji pozwala obsługiwać część lub całość działań w centrum danych w modelu pay-per-use. Za miesięczną opłatę, opartą na rzeczywistym zużyciu, Dell Technologies może także obsługiwać data center oraz zarządzać nim i jego eksploatacją.

To, co jest dla APEX najbardziej charakterystyczne, to właśnie elastyczność. Niezależnie od wielkości i profilu klienta Dell jest w stanie dostarczyć rozwiązanie, które będzie korzystne finansowo, nawet w porównaniu do adekwatnych ofert.

Bezpieczeństwo w bunkrze

– Największa obawa to dzisiaj cyfrowe bezpieczeństwo – zauważył na sesji plenarnej gość Dell Technologies Forum Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas. – My się rozwijamy pod względem technologicznym, ale i ten "czarny świat" się rozwija. Tu trzeba myśleć wyjątkowo holistycznie, każdy członek systemu musi wiedzieć, jak zachować się bezpiecznie.

Odpowiedzią Della na współczesne zagrożenia, poza rozwiązaniami zapewniającymi bezpieczeństwo od strony stricte sprzętowej, jest zabezpieczenie łańcucha dostaw. To właśnie zaspokojenie potrzeby holistycznego podejścia do problemu. Każde wyprodukowane przez firmę urządzenie jest dokładnie monitorowane od chwili powstania po moment, w którym trafia do użytkownika. Jak wyjaśniał Dariusz Piotrowski, kiedy jakaś ciężarówka wioząca sprzęt zostanie w nieodpowiednim czasie otwarta, to sytuacja taka podlega ścisłej kontroli, włącznie z wysłaniem na miejsce lokalnego patrolu.

Wszystko po to, żeby ograniczyć ryzyko do minimum. Nie ma bowiem pewności, że już na etapie transportu, czy nawet produkcji, przestępcy nie spróbują zainstalować w urządzeniu rozwiązania, które ma pozwolić na wejście do wewnątrz firmy klienta.

To jedno oblicze zabezpieczenia łańcucha dostaw, realizowanego przez samego Della podczas jego procesów produkcyjnych i logistycznych. Firma zaleca jednocześnie – i o tym także była mowa na spotkaniach poświęconych cybersecurity podczas Forum – by jej klienci robili dokładnie to samo, sprawdzając też swoich dostawców pod tym kątem. Eksperci zwracali uwagę na konieczność dbania o bezpieczeństwo w znacznie szerszym zakresie, niż to robi większość organizacji. Nowoczesne podejście do tematu to już nie tyle cybersecurity, co cyberresilience, odporność budowana także w sensie zabezpieczenia przed zdarzeniami, będącymi np. skutkiem luk u kontrahentów oraz podejście zero-trust przy budowaniu architektury bezpieczeństwa.

Dell ogromną wagę przywiązuje także do tematu odzyskania danych już po ewentualnym ataku, przyjmując, że nie ma zabezpieczeń odpornych w 100 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że większość ataków skierowana jest również na backupy, a nie tylko na środowiska produkcyjne – trzeba szukać innego sposobu na odzyskanie danych niż przywrócenie z kopii zapasowej – zauważają eksperci Della.

W tym miejscu pojawia się idea bunkra, który jest rozwiązaniem proponowanym klientom jako zabezpieczenie na ostatnią "czarną" godzinę. To nie tylko kopia danych, ale też fizyczne jej oddzielenie od reszty infrastruktury oraz mechanizmy, dzięki którym nikt nie jest w stanie ich edytować ani usunąć. Nawet serwis Della nie może tego zrobić – jak podkreślano na jednym ze spotkań Forum. Dodatkowo kopia jest systematycznie skanowana na wypadek przeniknięcia do niej danych, które są zarażone np. przez ransomware z mechanizmem czasowym. Dzięki temu klient ma absolutną pewność, że może w każdej chwili przywrócić każdy system i bazę danych, które w ten sposób zabezpiecza.

Przyszłość na krawędzi

Kolejny trendem, dyskutowanym podczas Dell Technologies Forum 2022, który przynosi nowe wyzwania zarówno dla bezpieczeństwa, jak i efektywności gromadzenia, przetwarzania i przesyłania danych, jest przetwarzanie brzegowe.

– Mamy choćby IoT, termin znany od dawna, natomiast on się dzisiaj dopiero rozgrzewa – mówił Dariusz Piotrowski. – Tych punktów styku jest coraz więcej, od telefonów po lodówki. W stopniu wykładniczym rośnie ich liczba i w stopniu wykładniczym rośnie ilość wytwarzanych przez nie danych. To doprowadziło do tego, co uważamy za "next big thing", czyli edge computing. Tam przetwarzamy dane jak najbliżej miejsca ich powstania, dodatkowo mamy wiele wymogów, by przetwarzać je w czasie rzeczywistym lub bliskim rzeczywistego.

Dopiero po ich lokalnym wykorzystaniu dane mogą – choć przecież nie muszą – być wysłane do chmury, żeby zająć się np. ich analizą. Jak podkreślał szef Dell Technologies w Polsce – firma intensywnie rozwija ofertę, tworząc rozwiązania brzegowe na zamówienie oraz fabrycznie skonfigurowane systemy, gotowe do pracy w każdym środowisku.

Ekologicznie = ekonomicznie

W 2022 r. mówiąc o najnowszych technologiach, rozwoju firm i bezpieczeństwa, nie można uciec od tematu finansów. Jak zauważył Aongus Hegarty, Dell zdaje sobie sprawę, że gospodarki wchodzą w trudny czas, a biznes jest coraz częściej hamowany przez inflację, rosnące stopy procentowe oraz wysokie koszty energii.

– Odpowiedzią jest inwestowanie w nowoczesne technologie – mówił szef Dell Technologies na region EMEA. – To pozwala na zwiększenie efektywności działań, zwiększenie ich opłacalności. Dziś w szczególności nie wiemy, jak zmieniać się będzie środowisko ekonomiczne, dlatego potrzebne są elastyczne rozwiązania. Nie ma co wydawać pieniędzy na niepotrzebne zasoby, trzeba płacić tylko za to, z czego się korzysta. Dlatego jedną z odpowiedzi jest APEX, bo to "elastyczność na żądanie". Tylko to rozwiązanie daje tak daleko posuniętą efektywność zarówno technologiczną, jak i finansową.

Jak przekonywali eksperci Dell podczas Forum, inwestowanie w nowoczesne urządzenia to łatwe do policzenia korzyści finansowe. Wystarczy powiedzieć, że od 2013 r. firmie udało się zmniejszyć średnie zużycie energii rozwiązań klienckich o 76 proc., a rozwiązań serwerowych aż o 83 proc. Zatem wymiana sprzętu na nowy w dobie drastycznie drożejącej energii jest działaniem racjonalnym z punktu widzenia nie tylko wydajności pracy, ale i oszczędności na rachunkach.

Dell wpisuje się też w trend budowania rozwiązań z zakresu ESG, mając na celu całkowite uniezależnienie się od energii produkowanej z paliw kopalnych. Łódzka fabryka już teraz korzysta wyłącznie z odnawialnych źródeł energii. Do 2030 r. ponad połowa każdego produktu i wszystkie opakowania będą wyprodukowane z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu lub nadających się do ponownego przetworzenia. Natomiast do 2050 r. Dell Techologies planuje osiągnięcie zeroemisyjności, co z kolei jest dobrą wiadomością dla klientów firmy, z których większość dąży do tego samego, nie tylko w zakresie własnej działalności, ale też całego łańcucha dostawców.

Rozwiązania prezentowane podczas Dell Technologies Forum 2022 pokazują, że Dell jest firmą nie tylko odpowiadającą na potrzeby klientów, ale kreującą nowe trendy i szukającą rozwiązań wykraczających poza teraźniejszość. To efekt wielu działań firmy, która realizuje przeróżne spotkania, warsztaty i inne wydarzenia, mające edukować i aktywizować klientów i ekspertów do projektowania przyszłości i – w pewnym sensie – kreowania jej. Można więc założyć, że kolejne forum – oby znów realizowane w realnym, nie wirtualnym świecie – przyniesie pomysły i idee, o których dziś jeszcze nikt nie mówi.

Materiał partnera: Dell Technologies

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Prawy Łoś
2 lata temu
Język artykułu tak korporacyjny aż zęby bolą .Treści w nim co kot napłakał za to długi jak z tond do Paryża .W skrócie będziemy dbać o bezpieczeństwo twoich danych .Jedno zdanie zawierające cały artykuł.
ech
2 lata temu
Pakujecie do komputerów tyle śmiecia że głowa boli... klient dawno przestał być właścicielem swojego sprzętu i tyczy to tak komputerów jak i telefonów czy nawet samochodów. Usługi które mają niby służyć klientowi ale za kasę wam (korpo) służą cały czas ;-) System operacyjny robi wszystko tylko nie to czego oczekuje użytkownik ;-) Samochód wie lepiej czy pozwolić się odpalić czy ukarać za brak płatnego przeglądu na czas i wezwać lawetę. A po walnięciu w słupek postanowi że nie odjedziesz to nie odjedziesz choć problem jest kosmetyczny. Aleksa czy asystent androida słuchają cały czas, ale jak chcesz czegoś to rżną głupa że bez sieci nie są w stanie cię zrozumieć ... itd. Już Windows 98 czasem wysyłało w ramach zgłoszenia serwisowego zwartość kosza, pamiętam że go na tym złapałem ;-) Wiele laptopów doinstalowuje usługi do systemów operacyjnych i nawet nie zapyta czy może ! Oczywiście współczesne antywirusy i firewall na to nie zareagują, a skoro dla takich usług jest SPECJALNA droga to i dla hackerów się znajdzie, dlatego te całe mity o bezpieczeństwie i wymagania np. Windows 11 to zwykły wał na przymus wymiany sprzętu. ITD. Na marginesie zabezpieczenia Windows 11 kosztowały wielu ludzi utratę danych ale jest o tym dziwnie cicho.
mk7
2 lata temu
Szczerze? Nie chce mi sie tego czytać i przypuszczam, że takich jak ja jest większość..
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
654654
2 lata temu
A co takiego Corkowa firma niby ma super, chyba to ze kiedyś technologie EMC kupili i to wsio.........................
FGHJK
2 lata temu
A co takiego Corkowa firma niby ma super, chyba to ze kiedyś technologie EMC kupili i to wsio.........................
DFGHJK
2 lata temu
A co takiego Corkowa firma niby ma super, chyba to ze kiedyś technologie EMC kupili i to wsio.........................
DFGHJK
2 lata temu
A co takiego Corkowa firma niby ma super, chyba to ze kiedyś technologie EMC kupili i to wsio.........................
Ech
2 lata temu
Nie kupuję już laptopów od della. Dlaczego? Bo ostatnie trzy laptopy pod rząd (dwa od firmy i trzeci prywatny) miały tę samą wadę. Lewy zawias przy monitorze rozwala się najdalej po pół roku używania.