W skali tygodnia diesel podrożał średnio 6 gr./l. "Dokładnie rok temu o tej porze detaliczne ceny diesla w Polsce ustanowiły historyczne maksima na poziomie 8,08 zł/l" - przypomina Reflex. Benzyna Pb95 podrożała w skali minionego tygodnia 2 gr./l do średniego poziomu 6,08 zł/l.
"Umiarkowany wzrost detalicznych cen paliw wynika w obecnej sytuacji z ograniczonej podaży paliw oferowanych po cenach krajowych producentów (Orlen i Aramco Fuels Poland) przy jednocześnie zwiększonej sprzedaży paliw na stacjach" - pisze Rafał Zywert, analityk firmy Reflex, w swoim komentarzu.
Wzrost cen paliw w przypadku części operatorów rynku jest jedyną opcją aby ustabilizować poziom sprzedaży paliw na stacji zapewniające jednocześnie ciągłość dostaw - dodaje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Paliwo z importu droższe od krajowego
W pierwszej połowie tego roku udział importu netto w krajowej konsumpcji oleju napędowego sięgał 33 proc., wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. W przypadku benzyn to około 23 proc.
Importowany olej napędowy oferowany jest obecnie w kraju w cenach 6,90-7,07 zł/l brutto, natomiast benzyna po około 6,16 zł/l brutto - wylicza firma Reflex.
W Unii Europejskiej średnie ceny paliw (według stanu na 9 października) wyniosły odpowiednio 7,84 zł za litr benzyny Pb95 i 7,95 zł za litr diesla.