Kurs akcji Dino Polska spadł o ok. 9 proc. proc. do poziomu 380 zł po tym, jak firma przedstawiła raport za ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku. Opublikowane dane wskazują, że zysk netto, zysk operacyjny EBIT oraz wynik EBITDA były niższe od prognoz rynkowych. Przed godziną 9 notowania spółki zaczęły odzyskiwać wartość.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dino odnotował spadek na giełdzie
Inwestorom to się ewidentnie nie spodobało. Zysk netto grupy Dino wyniósł w IV kwartale 348,4 mln zł, podczas gdy konsensus zakładał 398,8 mln zł. Zysk operacyjny EBIT sięgnął 459,6 mln zł i był o 12,1 proc. niższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się 522,8 mln zł. Wynik EBITDA uplasował się na poziomie 553,5 mln zł, czyli poniżej konsensusu prognozującego 614,9 mln zł.
Przychody Dino Polska w omawianym okresie wyniosły 6,7 mld zł, a rynek oczekiwał 6,9 mld zł.
Rok na plusie
Chociaż wyniki za ostatni kwartał 2023 r. rozczarowały, to w ujęciu całorocznym Dino Polska może pochwalić się pozytywnymi rezultatami. Przychody grupy za cały 2023 r. wzrosły o 29,6 proc. rok do roku, osiągając poziom 25,67 mld zł. Zysk netto zwiększył się o 24,1 proc. rdr do 1,41 mld zł, a wynik EBITDA był wyższy o 21,5 proc. rdr, sięgając 2,23 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 8,7 proc., wobec 9,3 proc. w 2022 r.
Na koniec 2023 r. sieć Dino liczyła 2406 sklepów, co oznacza wzrost o 12 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Łączna powierzchnia sali sprzedaży osiągnęła 947 919 mkw. W ciągu roku firma otworzyła 250 nowych marketów i zainwestowała 1,2 mld zł w rozwój.
Zadłużenie grupy spadło o 31,9 proc. rdr do 964,8 mln zł na dzień 31 grudnia 2023 r. Wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 0,4x, co oznacza poprawę w stosunku do 0,8x odnotowanego na koniec 2022 r.
Plany spółki
Zarząd Dino Polska liczy, że w 2024 r. uda się osiągnąć niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL) oraz powrócić do długoterminowego trendu wzrostowego marży EBITDA. Spółka planuje otworzyć więcej sklepów niż w ubiegłym roku i zwiększyć całkowitą liczbę placówek o niskie kilkanaście procent.
Wskaźnik LfL (Like for Like) jest powszechnie stosowany w branży handlowej do porównania sprzedaży w tym samym sklepie w różnych okresach czasu. Pozwala na ocenę wzrostu sprzedaży, nie biorąc pod uwagę nowo otwartych sklepów.
Łączne nakłady inwestycyjne grupy w 2024 r. mają wynieść ok. 1,5-1,6 mld zł. Środki zostaną przeznaczone na rozwój sieci sklepów, zaplecze logistyczne oraz rozbudowę zakładu mięsnego Agro-Rydzyna i budowę mniejszego zakładu rozbioru mięsa.