Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
aktualizacja
Materiał prasowy: I’GS In Good Strategy

Dlaczego warto wybierać sieci z silną kulturą organizacyjną?

Podziel się:

Kultura jest we franczyzie prawdziwym wyzwaniem. Wielu founderów, przedsiębiorców, franczyzodawców nie nadaje znaczenia kulturze firmy. Ignoruje kulturę organizacyjną lub opóźniania myślenie o niej. Jak stworzyć Mapę Kultury Organizacyjnej we franczyzie, która będzie wspierała cele strategiczne sieci i wpływała na wyniki finansowe?

Dlaczego warto wybierać sieci z silną kulturą organizacyjną?
Dlaczego warto wybierać sieci z silną kulturą organizacyjną? Webinar Moniki Ferreiry (materiały partnera)

Przedsiębiorcy często uważają, że ich najważniejszym problemem jest rozwiązanie problemu produktu lub przychodów.

Franczyzodawcy stawiają często priorytet na budowaniu systemu organizacji franczyzowej, mało dbają o kulturę - świadome kształtowanie środowiska współpracy i doświadczeń franczyzobiorców sieci. Wiele sieci mierzy się przez to z radykalną wręcz rotacją franczyzobiorców.

Tymczasem właściwe zarządzanie kulturą i doświadczeniem franczyzobiorcy w sieci może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej i sposobem konkurowania na rynku franczyzy. Może wspierać realizację celów strategicznych i wpływać na poprawę wyników finansowych.

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

W gruncie rzeczy zarządzanie doświadczeniem franczyzobiorcy to wyraz kultury organizacyjnej. Umożliwia stworzenie przestrzeni współpracy dla partnerów opartej na kulturze współtworzenia, w której będą chcieli pozostać, wspólnie rosnąć i zarabiać.

W dobrze poukładanych sieciach franczyzobiorca traktowany jest jako partner, ze świadomością, że jest on rodzajem wewnętrznego klienta. Panuje "obsesja na punkcie obsługi klienta" – naszego franczyzobiorcy. Te sieci potrafią budować pięciogwiazdkowe przeżycia we franczyzie. Wierzą, że aby odnosić sukcesy, ludzie muszą w biznesie odnaleźć siebie i styl życia, o który im chodzi i który pozwoli im doświadczać co najmniej czterogwiazdkowych przeżyć. Takie sieci zwykle nie robią matematycznej akwizycji franczyzobiorców a stawiają na dobre dopasowanie stron, prowadząc rekrutację przyszłych partnerów. 

Ale czym jest kultura organizacyjna? Bardzo ogólnie mówiąc, to wartości, przekonania i normy oddziałujące na sposób myślenia i działania (zachowanie) ludzi w organizacjach.

Są różne model kultur, które sieci mogą dla siebie wybrać. Kultura agile, współtworzenia, innowacyjności, inkluzywności, taka czy inna.

Trzeba ją określić, zadając sobie pytanie, jaki model w największym stopniu pomoże nam realizować nasze cele rynkowe.

Zawsze jednak trzeba uwzględnić, że we franczyzie to człowiek, przedsiębiorca – franczyzobiorca, w największym stopniu wpływa na wyniki i budowanie wartości biznesu w długim terminie.

Sieci franczyzowe, które nie będą dostrzegać kluczowego znaczenia kultury organizacyjnej w modelu franczyzy i nie zdecydują się w pewnym momencie na uzdrowienie swojej kultury, nie wprowadzą radykalnych zmian i nie wynajdą się na nowo, będą mierzyły się z silnym wychodzeniem partnerów z sieci. Nie będą trwałe i w pewnym momencie staną się nieistotne.

W rzeczywistości kultura leży u podstaw wszystkiego, co firma osiągnie i bardzo ważne jest, aby zacząć celowo o tym myśleć, gdy zespół jest mały, czy gdy sieć franczyzowa jest mała, a kultura jest nadal plastyczna. Kultura firmy cementuje, integruje. We franczyzie motywuje przedsiębiorców ze sobą współpracujących do współtworzenia i pozostania w sieci. 

Według badań Kevina Oakesa organizacje o zdrowej kulturze organizacyjnej osiągają znacznie wyższe wyniki finansowe. Zbadał on łącznie 7662 pracowników, porównując organizacje o wysokiej wydajności z górnego kwartyla z organizacjami dolnego kwartyla i powiązał wyniki z oznakami zdrowej kultury organizacyjnej.

Wyliczył tzw. Market Perfomance Index organizacji, bazując na 4 miernikach: wzrost przychodów, udział w rynku, profitowość; satysfakcja klientów.

Określił też kluczowe oznaki zdrowej kultury: obsesja na punkcie dostarczania wartości klientom zewnętrznym (praktyczna) realizacja wartości i odpowiedzialności, aktywne wspieranie różnorodności (diversity & inclusion), wspieranie ciągłego uczenia się i rozwój wszystkich swoich pracowników, wysoki priorytet na szybkość w rynku, impact społeczny tak samo ważny jak finansowy, organizacja współpracująca, współtworząca, wspieranie innowacyjności, transparentność wartości, wysoko performujący pracownicy, postrzeganie porażki jako okazji do nauki i rozwoju, empowerment pracowników.

O tym, czy możliwe jest stworzenie takiej kultury, w której franczyzobiorcy mają tylko pięciogwiazdkowe przeżycia i doświadczenia, że nie chcą z sieci wychodzić porozmawiamy w Webinarium z cyklu Franczyza 2.0 lifestyle i przedsiębiorczość. Dlaczego warto wybierać sieci z silną kulturą organizacyjną? Webinarium poprowadzi Monika Ferreira, Autorka książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych", Founding Partner, Doradca Strategiczny w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy. A Gośćmi będą Tomasz Waligorski, General Manager Intermarché, Marcin Zalewski, Współwłaściciel the White Bear Coffee sieć kawiarni, Amy Szymanska, Entrepreneur i Właścicielka metody nauczania Impacts method, Paweł Skwarczowski, Dyrektor Operacyjny Pralnia EBS.

Gdy wchodzisz na ścieżkę wzrostu, skalujesz biznes, musisz bardzo uważać na wartości, przekonania, normy, praktyki i rytuały, zdefiniować je i realizować w codziennej praktyce biznesu. - Jeśli nie zrobisz tego dobrze z małą grupą współpracowników i franczyzobiorców, nigdy nie będzie dobrze.

A trudno naprawić zepsutą kulturę.

Monika Ferreira, Founding Partner & Doradca Strategiczny

Materiał prasowy: I’GS In Good Strategy

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera