Przedsiębiorcy często uważają, że ich najważniejszym problemem jest rozwiązanie problemu produktu lub przychodów.
Franczyzodawcy stawiają często priorytet na budowaniu systemu organizacji franczyzowej, mało dbają o kulturę - świadome kształtowanie środowiska współpracy i doświadczeń franczyzobiorców sieci. Wiele sieci mierzy się przez to z radykalną wręcz rotacją franczyzobiorców.
Tymczasem właściwe zarządzanie kulturą i doświadczeniem franczyzobiorcy w sieci może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej i sposobem konkurowania na rynku franczyzy. Może wspierać realizację celów strategicznych i wpływać na poprawę wyników finansowych.
W gruncie rzeczy zarządzanie doświadczeniem franczyzobiorcy to wyraz kultury organizacyjnej. Umożliwia stworzenie przestrzeni współpracy dla partnerów opartej na kulturze współtworzenia, w której będą chcieli pozostać, wspólnie rosnąć i zarabiać.
W dobrze poukładanych sieciach franczyzobiorca traktowany jest jako partner, ze świadomością, że jest on rodzajem wewnętrznego klienta. Panuje "obsesja na punkcie obsługi klienta" – naszego franczyzobiorcy. Te sieci potrafią budować pięciogwiazdkowe przeżycia we franczyzie. Wierzą, że aby odnosić sukcesy, ludzie muszą w biznesie odnaleźć siebie i styl życia, o który im chodzi i który pozwoli im doświadczać co najmniej czterogwiazdkowych przeżyć. Takie sieci zwykle nie robią matematycznej akwizycji franczyzobiorców a stawiają na dobre dopasowanie stron, prowadząc rekrutację przyszłych partnerów.
Ale czym jest kultura organizacyjna? Bardzo ogólnie mówiąc, to wartości, przekonania i normy oddziałujące na sposób myślenia i działania (zachowanie) ludzi w organizacjach.
Są różne model kultur, które sieci mogą dla siebie wybrać. Kultura agile, współtworzenia, innowacyjności, inkluzywności, taka czy inna.
Trzeba ją określić, zadając sobie pytanie, jaki model w największym stopniu pomoże nam realizować nasze cele rynkowe.
Zawsze jednak trzeba uwzględnić, że we franczyzie to człowiek, przedsiębiorca – franczyzobiorca, w największym stopniu wpływa na wyniki i budowanie wartości biznesu w długim terminie.
Sieci franczyzowe, które nie będą dostrzegać kluczowego znaczenia kultury organizacyjnej w modelu franczyzy i nie zdecydują się w pewnym momencie na uzdrowienie swojej kultury, nie wprowadzą radykalnych zmian i nie wynajdą się na nowo, będą mierzyły się z silnym wychodzeniem partnerów z sieci. Nie będą trwałe i w pewnym momencie staną się nieistotne.
W rzeczywistości kultura leży u podstaw wszystkiego, co firma osiągnie i bardzo ważne jest, aby zacząć celowo o tym myśleć, gdy zespół jest mały, czy gdy sieć franczyzowa jest mała, a kultura jest nadal plastyczna. Kultura firmy cementuje, integruje. We franczyzie motywuje przedsiębiorców ze sobą współpracujących do współtworzenia i pozostania w sieci.
Według badań Kevina Oakesa organizacje o zdrowej kulturze organizacyjnej osiągają znacznie wyższe wyniki finansowe. Zbadał on łącznie 7662 pracowników, porównując organizacje o wysokiej wydajności z górnego kwartyla z organizacjami dolnego kwartyla i powiązał wyniki z oznakami zdrowej kultury organizacyjnej.
Wyliczył tzw. Market Perfomance Index organizacji, bazując na 4 miernikach: wzrost przychodów, udział w rynku, profitowość; satysfakcja klientów.
Określił też kluczowe oznaki zdrowej kultury: obsesja na punkcie dostarczania wartości klientom zewnętrznym (praktyczna) realizacja wartości i odpowiedzialności, aktywne wspieranie różnorodności (diversity & inclusion), wspieranie ciągłego uczenia się i rozwój wszystkich swoich pracowników, wysoki priorytet na szybkość w rynku, impact społeczny tak samo ważny jak finansowy, organizacja współpracująca, współtworząca, wspieranie innowacyjności, transparentność wartości, wysoko performujący pracownicy, postrzeganie porażki jako okazji do nauki i rozwoju, empowerment pracowników.
O tym, czy możliwe jest stworzenie takiej kultury, w której franczyzobiorcy mają tylko pięciogwiazdkowe przeżycia i doświadczenia, że nie chcą z sieci wychodzić porozmawiamy w Webinarium z cyklu Franczyza 2.0 lifestyle i przedsiębiorczość. Dlaczego warto wybierać sieci z silną kulturą organizacyjną? Webinarium poprowadzi Monika Ferreira, Autorka książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych", Founding Partner, Doradca Strategiczny w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy. A Gośćmi będą Tomasz Waligorski, General Manager Intermarché, Marcin Zalewski, Współwłaściciel the White Bear Coffee sieć kawiarni, Amy Szymanska, Entrepreneur i Właścicielka metody nauczania Impacts method, Paweł Skwarczowski, Dyrektor Operacyjny Pralnia EBS.
Gdy wchodzisz na ścieżkę wzrostu, skalujesz biznes, musisz bardzo uważać na wartości, przekonania, normy, praktyki i rytuały, zdefiniować je i realizować w codziennej praktyce biznesu. - Jeśli nie zrobisz tego dobrze z małą grupą współpracowników i franczyzobiorców, nigdy nie będzie dobrze.
A trudno naprawić zepsutą kulturę.
Monika Ferreira, Founding Partner & Doradca Strategiczny
Materiał prasowy: I’GS In Good Strategy