Port Gdańsk tłumaczy w czwartkowej informacji, że zboże to - po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne - kolejna grupa ładunkowa traktowana tu priorytetowo. Port zajmuje się głównie jego eksportem - skala importu jest zdecydowanie mniejsza. Na statki ładowane jest ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. Zdolności przeładunkowe portu szacowane są obecnie na 300 tys. ton miesięcznie, co daje roczny obrót na poziomie 3,6 mln ton.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z danych Portu Gdańskiego wynika, że w 2022 roku przez jego nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Natomiast od początku tego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna. Statki ze zbożem (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Norwegii oraz Belgii. Od początku stycznia obsłużonych zostało do teraz 115 statków do załadunku zboża i trzy, które przypłynęły ze zbożem.
Trzeba zrobić więcej miejsca dla ciężarówek
Zdolności przywozu i wywozu zboża do i z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny oraz Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 tys. 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano pięć aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.
W związku ze wzmożoną liczbą obsługiwanych ciężarówek na terenie Portu Gdańsk zostały przygotowane punkty buforowe dla tych pojazdów. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ulicach: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowej (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna – Handlowa (170 miejsc). W przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu zarząd porty ma przeznaczyć nowe tereny pod parkingi buforowe - przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Płn. (na 150 miejsc).
- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienie poza teren Polski zapasów zbóż znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską - mówi wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Kamil Tarczewski, cytowany w komunikacie portu.
Przeładunkiem zbóż w gdańskim porcie zajmują się terminale: GBT/Malteurop na Nabrzeżu Bytomskim, Port Gdański Eksploatacja na Nabrzeżu Szczecińskim, Magrol na Nabrzeżu Zakrętu Pięciu Gwizdków, Gdańskie Młyny na Nabrzeżu Zbożowym, Speed na Nabrzeżu Wiślanym i Siark-Port na Nabrzeżu OPP.
Ukraińskie zboże przez Polskę tylko tranzytem
Przypomnijmy, że na początku maja Komisja Europejska przyjęła tymczasowe środki zapobiegawcze dotyczące przywozu z Ukrainy pszenicy, kukurydzy, nasion rzepaku i słonecznika. Produktów tych nie będzie można importować do Polski, Bułgarii, na Węgry, do Rumunii i na Słowację. Nadal możliwy będzie tranzyt przez te kraje i import do wszystkich pozostałych unijnych państw. Restrykcje weszły w życie 2 maja i potrwają do 5 czerwca.
Już 15 kwietnia Polska zamknęła granicę dla zbóż i towarów przywożonych z Ukrainy - była to jednak jednostronna decyzja naszego kraju, tymczasem ustalenia dotyczące ograniczeń w handlu muszą być podejmowane przez całą Wspólnotę.
Nawet pełne otworzenie korytarza zbożowego nie zrekompensuje strat powstałych po ogłoszeniu polskiego embarga na ukraińskie produkty - tak Narodowy Bank Ukrainy komentował dla money.pl kryzys zbożowy. Ocenia, że decyzja polskich władz może mieć negatywne konsekwencje dla całego rynku unijnego.