Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Dostawy zboża zalewają Gdańsk. Port szykuje się na wzmożony ruch

40
Podziel się:

Operatorzy działający w gdańskim porcie chcą w ciągu dwóch lat zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko trzech milionów ton. W związku z tym port przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla ciężarówek. - Przed nami spore wyzwanie - przyznaje wiceprezes portu Kamil Tarczewski.

Dostawy zboża zalewają Gdańsk. Port szykuje się na wzmożony ruch
Port Gdańsk przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla ciężarówek, by obsłużyć zwiększone dostawy zboża (Adobe Stock, Jurand)

Port Gdańsk tłumaczy w czwartkowej informacji, że zboże to - po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne - kolejna grupa ładunkowa traktowana tu priorytetowo. Port zajmuje się głównie jego eksportem - skala importu jest zdecydowanie mniejsza. Na statki ładowane jest ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. Zdolności przeładunkowe portu szacowane są obecnie na 300 tys. ton miesięcznie, co daje roczny obrót na poziomie 3,6 mln ton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kryzys na rynku zbóż. "Będziemy po nim sprzątać przez kilka lat"

Z danych Portu Gdańskiego wynika, że w 2022 roku przez jego nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Natomiast od początku tego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna. Statki ze zbożem (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Norwegii oraz Belgii. Od początku stycznia obsłużonych zostało do teraz 115 statków do załadunku zboża i trzy, które przypłynęły ze zbożem.

Trzeba zrobić więcej miejsca dla ciężarówek

Zdolności przywozu i wywozu zboża do i z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny oraz Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 tys. 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano pięć aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

W związku ze wzmożoną liczbą obsługiwanych ciężarówek na terenie Portu Gdańsk zostały przygotowane punkty buforowe dla tych pojazdów. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ulicach: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowej (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna – Handlowa (170 miejsc). W przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu zarząd porty ma przeznaczyć nowe tereny pod parkingi buforowe - przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Płn. (na 150 miejsc).

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienie poza teren Polski zapasów zbóż znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską - mówi wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Kamil Tarczewski, cytowany w komunikacie portu.

Przeładunkiem zbóż w gdańskim porcie zajmują się terminale: GBT/Malteurop na Nabrzeżu Bytomskim, Port Gdański Eksploatacja na Nabrzeżu Szczecińskim, Magrol na Nabrzeżu Zakrętu Pięciu Gwizdków, Gdańskie Młyny na Nabrzeżu Zbożowym, Speed na Nabrzeżu Wiślanym i Siark-Port na Nabrzeżu OPP.

Ukraińskie zboże przez Polskę tylko tranzytem

Przypomnijmy, że na początku maja Komisja Europejska przyjęła tymczasowe środki zapobiegawcze dotyczące przywozu z Ukrainy pszenicy, kukurydzy, nasion rzepaku i słonecznika. Produktów tych nie będzie można importować do Polski, Bułgarii, na Węgry, do Rumunii i na Słowację. Nadal możliwy będzie tranzyt przez te kraje i import do wszystkich pozostałych unijnych państw. Restrykcje weszły w życie 2 maja i potrwają do 5 czerwca.

Już 15 kwietnia Polska zamknęła granicę dla zbóż i towarów przywożonych z Ukrainybyła to jednak jednostronna decyzja naszego kraju, tymczasem ustalenia dotyczące ograniczeń w handlu muszą być podejmowane przez całą Wspólnotę.

Nawet pełne otworzenie korytarza zbożowego nie zrekompensuje strat powstałych po ogłoszeniu polskiego embarga na ukraińskie produkty - tak Narodowy Bank Ukrainy komentował dla money.pl kryzys zbożowy. Ocenia, że decyzja polskich władz może mieć negatywne konsekwencje dla całego rynku unijnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(40)
WYRÓŻNIONE
chokar123
2 lata temu
Jaka jest jakość polskiej mąki, jaj, makaronu, serów czy mięsa????? Są skażone pestycydami i grzybami z wiadomego kraju. METALE CIĘŻKIE i pestycydy krążą w systemach pokarmowych a ich trasa skończy się w waszych wątrobach czy nerkach. Rząd Was oszukał. 4 000 000 ton pasz i zboża, nadającego się tylko do spalenia, wjechało do Polandeszu bez jakichkolwiek kontroli sanitarnych (I NIE ZOSTAŁO SPALONYCH!!!!). Dziś chleb pszeniczny i jaja zawierają trujące substancje. Smacznego i pozdrowienia dla pi no i jego szefa. ONKOLOG- zawód przyszłości w PL. Pozdrawiam Freie und HH PS. W Niemczech zrobiono kontolę w sklepach L* (taki sam badziew jak 100nka). Okazało się, że 71 procent kurczaków w lodówkach jest skażonych bakterią ecoli s. (kałową) i zjedzenie takiego towaru może powodować sepsę. Te bakterie są odporne na antybiotyki. Jeśli w Niemczech taki baj zel, to pomyślcie, co dzieje się w takich biedolandach jak Polska czy Rumunia, gdzie kumoterstwo, korupcja i kłamstwa to chleb powszedni polityków. W Polandeszu nie robi się kontroli w myśl zasady: stłucz termometr, nie będziesz miał gorączki. Od 25 lat nie głosuję, ale widzę co się dzieje...
Jarema
2 lata temu
My powinniśmy się martwić o wywóz naszych towarów, a "bracia zza Buga" niech się martwią o swoje.
Miska ryżu
2 lata temu
A co z portem w Elblągu? Nie można po kwinalu zboża załadować na tratwy i przekopem przez mierzeję wyeksportować dalej?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (40)
Ricardo
2 lata temu
Brawo, bambry dalej głosujcie na pis.
student histo...
2 lata temu
Juz od sredniowiecza Gdansk slynal wlasnie z tego ze handlowano tutaj zbozem ktore bylo splawiane Wisla. To na zbozu Gdansk dorabial sie ogromnych majatkow. Zboze z Ukrainy to byl to w tamtych wiekach SPICHLERZ EUROPY ZACHODNIEJ.
Portowiec
2 lata temu
Proszę zauważyć,że przez port przechodzą także inne towary a nie tylko zboże i wymienione miejsca postojowe napewno nie wystarczą co można zauważyć corocznie na drogach w okół portu.Całkowity brak infrastruktury na transport kołowy.
asdasd
2 lata temu
Trzeba tam pilnować przed ośmiornica trojmiejską, wszyscy tam z jednej michy jedzą sędziowie, politycy i kryminalisci
Ula
2 lata temu
A kto zapłaci za co2.Proszę też zapłacić za wykorzystywanie naszego portu.
...
Następna strona