Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia ruszy po wakacjach. "Ogromna skala zadania"

11
Podziel się:

W trzecim kwartale tego roku rozpocznie się drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica. Będzie to pierwszy tego typu obiekt w regionie. Długość tunelu wyniesie ponad 2,2 km, ma być on gotowy w drugiej połowie 2025 r.

Drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia ruszy po wakacjach. "Ogromna skala zadania"
W trzecim kwartale tego roku rozpocznie się drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica (East News, Andrzej Iwanczuk/REPORTER)

Jak poinformował Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, maszyna TBM, która została nazwana Karpatką, jest już złożona w 65 proc. - Zamontowana została już tarcza skrawająca, która waży 400 ton - dodał.

Przy montażu tarczy wykorzystywane były dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obniżka stóp procentowych i cen paliw na stacjach. "Są zawyżone. Powinny być o 30-40 proc. niższe"

Jak zaznaczył kierownik budowy tunelu Antonio de Barba, to był ważny moment dla wykonawcy – firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Jest to jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane maszyny. Jej średnica to 15,16 metra, masa całkowita 4 367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów - podał de Barba.

Kolejnym krokiem składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Według planów TBM rozpocznie drążenie tunelu w trzecim kwartale br., a zakończy w drugiej połowie 2025 r.

Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie ok. czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

Produkcja elementów obudowy tunelu tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone tworzyć będą pierścień tunelu.

Droga ekspresowa częścią szlaku Via Carpatia

Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Do tej pory m.in. odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.

Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.

W ramach umowy wybudowane zostanie również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 r.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Ja tu tylko p...
rok temu
Podkarpacie idzie jak burza. Nie dość, że mają piękne tereny i przyrodę, to jeszcze gospodarczo idą naprzód i na nikogo sie nie oglądają.
Andrzej Tarno...
rok temu
Panowie którzy krytykują budowę tunelu nie biorą pod uwagę tego że budowa wzdłuż rzeki , czyli tak jak idzie 19, jest mozliwe, tylko po stronie zachodniej jest mocno zabudowany a po wschodniej osuwiska, skarpy, strome zbocza. Jak np Kamyk we Wyżnem. No i domy. Setki domów. Na trasie Rzeszów- Babica to byłaby tragedia dla setek rodzin czyli tysiecy ludzi. A tak na odcinku Babica- Lutcza trasa będzie szła górą. Czyli że wysiedlenia ludzi z Rędzin, Bukówki, Sołtysia, Działu będą minimalne. Ale i tak będą.
bogu
rok temu
Już widzę jak totalna opozycja będzie wściekle rozpowiadać że to nie jest zasługą rządu bo zagazowane zostały środki unijne.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
suweren+
rok temu
już widzę i sekretarzy partii władzy z nożyczkami do otwarcia i zarobienia kasy przez rodzinę. Wszędzie taka inwestycja jest 2x tańsza.
Jacek
rok temu
W Norwegii tunel długości 2,2km. to budują do wiosek z kilkoma domkami.
Donald od Ola...
rok temu
jak wygram wybory natychmiast wstrzymam ta budowa nikomu nipotrzebna droga, bedziemy budować nowa droga - Berlin nach Ostpreußen
Donlados Tsuk...
rok temu
ale po co komu ta Via Carpatia jeśli ta droga nie prowadzi do Berlina ?
bogu
rok temu
Już widzę jak totalna opozycja będzie wściekle rozpowiadać że to nie jest zasługą rządu bo zagazowane zostały środki unijne.