Inwestycje GDDKiA mają poprawić infrastrukturę drogową i w efekcie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego (fundusz celowy utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego) zostanie wydanych 2,5 mld zł.
- Program priorytetowo podchodzi do kwestii oświetlania i doświetlania przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów i przystanków transportu zbiorowego - informuje Tomasz Żuchowski, p.o. GDDKiA.
Tylko w tym roku w ramach programu zostaną zrealizowane 684 inwestycje o wartości blisko 400 mln zł, co stanowi ok. 16 proc. całego budżetu. Ok. 1,1 mld zł (44 proc. programu) zostanie wydanych w latach 2022-2024 na realizację ponad 11 tys. przedsięwzięć związanych z przejściami dla pieszych. Na pozostałe zadania przewidziano 1 mld zł w latach 2022-2024.
W tym roku najwięcej prac zostanie wykonanych w woj. małopolskim (183). GDDKiA wyda na ten cel blisko 83,4 mln zł. Na drugim miejscu jest lubuskie gdzie trafi 63 mln zł. Niemal 55 mln zł to koszt inwestycji w woj. łódzkim, zaś 48,5 mln zł zostanie wydanych w Wielkopolsce.
Piesi to priorytet
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to obecnie priorytet dla GDDKiA. W 2019 roku rozpoczął się m.in. audyt przejść dla pieszych na zarządzanych przez państwową instytucję drogach krajowych.
Wśród zadań z tego zakresu, które realizowane będą w latach 2022-2024, najwięcej jest w woj. mazowieckim (1760). Ich szacunkowy koszt wynosi blisko 422,5 mln zł. Około 117 przedsięwzięć jest w woj. łódzkim (84 mln zł), 961 w woj. wielkopolskim (75,4 mln zł) oraz 843 w woj. śląskim (79 mln zł).
Inwestycje realizowane przez GDDKiA będą obejmowały m.in. budowę chodników i ścieżek rowerowych, budowę zatok autobusowych z peronami, skrzyżowań i kładek dla pieszych. Przeprowadzona zostanie również m.in. korekta łuków i likwidacja zastoisk wód na jezdniach (przez które pojazdy wpadają w poślizg). Uporządkowane zostanie także parkowanie pojazdów wzdłuż dróg krajowych.