Pierwszy jednorożec w Polsce
Jednorożcami nazywa się firmy, których wartość przed wejściem na giełdę wycenia się na ponad miliard dolarów. Przed DocPlannerem w Polsce ta sztuka nie udała się jeszcze żadnemu startupowi. Wystarczyło dziewięć lat, by autorski projekt Mariusza Gralewskiego zapisał się w annałach polskiego biznesu złotymi zgłoskami.
Ambitny student
Zaczęło się 16 lat wcześniej, gdy w 2005 r. Mariusz Gralewski wpadł na pomysł założenia... serwisu rekrutacyjnego. Zaciekawiło go ogłoszenie z ofertą pracy na przystanku autobusowym. Potem prosta kalkulacja, zebranie zespołu i następnie założenie portalu. Nie minęło parę lat, a portal GoldenLine został sprzedany za 20 mln zł.
- Kiedy zakładaliśmy GoldenLine, byliśmy studentami, którzy mieli całkowity budżet projektu 2000 złotych. 200 złotych dostałem od dziadka… Drugie 200 od rodziców… - opowiadał Gralewski.
Prawdziwy sukces miał jednak nastąpić nieco później. I w tym przypadku pomysł zrodził się z realnej potrzeby. Gralewski planował umówić się do lekarza, jednak zanim to nastąpiło, chciał sprawdzić opinie dotyczące medyków. Kiedy zdał sobie sprawę, jakie to trudne, postanowił założyć własny serwis z opiniami o medykach.
ZnanyLekarz.pl
- Kiedy zaczęliśmy rozwijać ZnanegoLekarza, to do końca nie wiedzieliśmy, w którą stronę ten projekt pójdzie - tłumaczył. Początkowo serwis miał stanowić książkę adresową polskich lekarzy. Z czasem pojawił się pomysł uruchomienia kalendarza wizyt, żeby sprawdzić, czy użytkownicy będą w ten sposób chcieli zapisywać się na konsultacje. To okazało się strzałem w dziesiątkę.
Jak ujawnia Gralewski, wyniki tego eksperymentu dziesięciokrotnie przebiły podstawowe założenia zarządu. Wtedy stało się jasne, że portal powinien rozwijać się właśnie w tym kierunku.
Jednak to nie wszystko. DocPlanner oferuje również lekarzom i placówkom medycznym oprogramowanie, które ułatwia zorganizowanie optymalnego przepływu pacjentów i ograniczenia odwoływanych wizyt. Pacjentom daje z kolei możliwość poznania opinii o konkretnych lekarzach oraz zarezerwowania wizyty przez internet.
Statystyki nie kłamią. Już pięć lat temu ZnanyLekarz umawiał miesięcznie 100 tys. wizyt w Polsce. Portal wszedł także do Czech i Rosji. W kolejnych latach DocPlanner wszedł m.in. do: Turcji, Meksyku, Kolumbii, Brazylii czy Argentyny. W sumie w 12 państwach z jego usług korzysta już 35 mln pacjentów.