Wśród 100 najlepiej oglądanych programów w amerykańskiej telewizji w 2022 r. aż 82 pozycje zajęły mecze ligi futbolu amerykańskiego NFL - wynika z danych Nielsena. Bezsprzecznie numerem jeden jest Super Bowl, czyli finał rozgrywek, który regularnie przyciąga przed ekrany ponad 100 mln widzów i kolejne dziesiątki milionów w innych krajach.
Tegoroczne 57. Super Bowl, w którym Kansas City Chiefs pokonali 38:35 Philadelphia Eagles średnio w USA oglądało 113,7 mln widzów, a sam koncert 118,7 mln. Występ na największej scenie świata, jaką jest Super Bowl, przyniósł Rihannie wymierne korzyści.
Rihanna na Super Bowl. Zyskała wiele
Według danych opublikowanych przez Joe Pompliano dziennikarza zajmującego się amerykańskim biznesem sportowym Rihanna podbiła świat przy okazji Super Bowl. Jej utwory odtwarzano najczęściej na całym globie, 17 piosenek znalazło się w TOP 40 Spotify, na Instagramie przybyło 3 mln obserwujących, a wzrost wyszukiwania w internecie jej firmy Fenty Beauty wyniósł 833 proc.
Od tego roku Apple płaci lidze NFL 50 mln dol. za tytuł głównego sponsora Super Bowl Halftime Show (wcześniej sponsorem tytularnym było Pepsi). Mimo to, artyści za kwadrans występu nie otrzymują ani jednego centa. Liga NFL płaci jedynie za samą organizację koncertu, szacuje się, że od 10 do 15 mln dol.
Ta kwota ma pokrywać nie tylko efekty specjalne w trakcie samego występu, ale również zawiera wypłaty dla 2-3 tys. osób, które pracują czasowo przy koncercie. Mowa o tancerzach, ochronie, choreografach, pirotechnikach czy marketingowcach. Liga NFL ma płacić tancerzom 15 dol. za godzinę.
Mimo to część gwiazd jeszcze dokłada z własnej kieszeni do organizacji samego koncertu. W 2022 r. Dr Dre miał wyłożyć dodatkowe 7 mln dol. O podobnej kwocie mówi się w kontekściej The Weeknd. To jednak się opłaca.
Super Bowl ogląda 200 mln ludzi na całym świecie. Natomiast firmy wydadzą w tym roku 7 mln dol. na 30-sekundowe reklamy. W tym kontekście Rihanna otrzyma 15-minutową reklamę za darmo. To znacznie cenniejsze niż jej honorarium. A dane to potwierdzają - pisał Pompliano przed Super Bowl.
Efekt Super Bowl widoczny gołym okiem
Pompliano dodał, że po 52. Super Bowl wzrost sprzedaży utworów Justina Timberlake'a wyniósł 534 proc. Z kolei raper Travis Scott, który wystąpił w 2019 r. razem z Maroon 5, po Super Bowl życzył sobie 1 mln dol. za koncert, zamiast 500 tys. Wielką popularnością po udziale w największym sportowym wydarzeniu Ameryki cieszyły się również Shakira i Jennifer Lopez (trzymilionowy wzrost obserwujących w mediach społecznościowych).
The Weeknd sprzedał milion biletów na koncerty w tygodniu po Super Bowl 55. The Rolling Stones ustanowili rekord przychodów wynoszących 558 mln dol. ze swojej trasy koncertowej po Super Bowl 40 - zaznaczył Pompliano.
Firma StubHub zajmująca się międzynarodową sprzedażą biletów na koncerty i imprezy sportowe twierdzi, że po każdym występie na Super Bowl o połowę zwiększa się liczba chętnych na wejściówki na przyszłe koncerty gwiazd.