Zacznijmy od pytania: czym jest trend?
Trendy w inwestowaniu (w rozumieniu fundamentalnym) to kierunek, w którym podąża rynek, inwestowanie w spółki czy branże z potencjałem. Inwestorzy oceniają, że np. dana branża ma przyszłość i duże szanse na to, by rosnąć w czasie. Kupują akcje, wierząc w to, że ich cena wzrośnie właśnie dlatego, że spółka (branża) będzie się rozwijać.
Dzisiaj przykładami takich branż, które wybijają się spośród innych, mogą być e-commerce, samochody elektryczne czy zielona energia. Można przyjąć, że są to trzy najistotniejsze kierunki, na które warto zwrócić uwagę ze względu na to, że trendy, z jakich wynikają, są dopiero na początku ścieżki rozwoju.
Jakie są trendy w inwestowaniu? Na to pytanie będziemy szukali odpowiedzi w kolejnym webinarium powstającym w studiu Wirtualnej Polski przy udziale ekspertów zaproszonych przez mBank. To cykl webinarów z serii: wiedzatoskarb.wp.pl. Zapraszamy już 20 października o godz. 19.00. Zapisy na stronie: wiedzatoskarb.wp.pl.
Od realu do virtuala
Pamiętacie wiosnę 2019 roku? Początek pandemii w Polsce i działania firm, które z dnia na dzień chciały przenieść swoją działalność do internetu. Nauczanie online, w tym kursy, webinary czy szkolenia, eventy i konferencje online – wszystko to musiało być online, żeby w ogóle działało. To, co do tej pory kurczowo trzymało się realu, musiało stać się virtualem. Nieraz – z wielką korzyścią dla biznesu.
Firmy, które dostarczały rozwiązania ułatwiające tę superszybką cyfrową transformację, w ciągu kilku tygodni zarobiły często więcej niż podczas całego poprzedniego roku.
Natomiast przedsiębiorstwa, które szybko dostosowały się do nowych warunków, nierzadko również zaczęły sobie radzić lepiej niż przed pandemią, chociaż jeszcze w marcu 2019 roku wydawałoby się, że czeka ich bankructwo.
Prym w tym internetowym boomie wiedzie oczywiście handel. Jednak pomimo że COVID-19 znacznie przyspieszył rozwój sprzedaży internetowej, to dalej jest to nowy trend.
Przed pandemią wartość handlu w sieci w stosunku do całkowitej sprzedaży w USA wynosiła około 10 proc., a dziś jest to około 15 proc. Podobnie jest w Europie. Najlepiej radzą sobie pod tym względem Chiny, gdzie ponad 30 proc. sprzedaży dokonywane jest online. Rynek e-commerce jest więc wciąż niedojrzały, z dużym potencjałem na przyszłe wzrosty.
Gdzie tu szukać możliwości inwestycyjnych?
Na pewno wśród przedsiębiorstw dostarczających rozwiązania ułatwiające zarządzanie e-commerce – platformy integracyjne czy wszelkie rozwiązania automatyzujące procesy w firmach tego sektora. Oraz takie, które pozwalają w innowacyjny sposób prezentować sprzedawane towary i usługi.
Co do branży stricte handlowej – czeka nas z pewnością rozwój sprzedaży online produktów spożywczych, po które dziś wciąż wolimy chodzić do sklepu (podobnie jak kiedyś po ubrania czy elektronikę). Kiedy tylko pozwoli na to rozwój logistyki i technologii dostaw, umożliwiający masowe dostarczanie zakupów w ciągu kilku godzin od złożenia zamówienia, w wielu przypadkach przestaniemy chodzić do sklepu spożywczego.
Dobra energia na zyski
Inny przykład rozwojowego trendu atrakcyjnego dla inwestorów to samochody elektryczne. Kiedy spojrzymy na przyrost ilości aut na prąd na świecie oraz deklaracje niektórych krajów i producentów co do zakończenia produkcji samochodów spalinowych – trudno nie odnieść wrażenia, że inwestycja w sektor elektromobilności to dobry pomysł.
W bieżącym roku sprzedaż elektryków na całym świecie wzrosła o 160 proc., do 2,6 miliona pojazdów, co daje 26 proc. wszystkich sprzedanych w salonach samochodów. Analitycy firmy doradczej IDTechEx prognozują, że do końca roku nabywców znajdzie 5 milionów samochodów osobowych na prąd. A każdy kolejny rok przyniesie nowe rekordy.
Te samochody potrzebują baterii, ładowarek, infrastruktury – to wszystko gałęzie biznesu, które będą się wzmacniać na rynku.
Podobnie jest z sektorem OZE. Zielona energia coraz mocniej wchodzi w nasze życie, ale wciąż obecnie w 66 proc. korzystamy z ropy, węgla i gazu, jak mówią dane International Renewable Energy Agency. Potencjał na rozwój tego rynku jest więc ogromny, tym bardziej że w 2030 roku w samej Unii Europejskiej odnawialne źródła energii mają stanowić aż 40 proc. miksu energetycznego.
To wymaga ogromnych nakładów pieniężnych, a więc spółki związane z czystą energią będą zarabiać.
Trend – czyli jak długo?
Jak ocenić, czy dane zjawisko na rynku to już trend, za którym warto podążać, czy raczej chwilowa "moda", która przeminie? Czy są na rynku takie megatrendy, co do których mamy pewność, że będą z nami nie przez 5 ale przez 50 lat?
Na te pytania będziemy szukali odpowiedzi w kolejnym webinarium powstającym przy udziale mBanku.
To cykl webinarów z serii: wiedzatoskarb.wp.pl. Tym razem będziemy opowiadać o trendach w inwestowaniu. Zapraszamy już 20 października o godz. 19.00. Zapisy na stronie: wiedzatoskarb.wp.pl.
Eksperci, którzy podzielą się swoją wiedzą, dotyczącą aktualnych trendów w inwestowaniu, oraz sposobami ich wykorzystania to:
Wojciech Bogacki, ekspert ds. zarządzania aktywami w mBanku.
Posiada międzynarodowy tytuł Chartered Financial Analyst, licencje maklera papierów wartościowych i doradcy inwestycyjnego.
Marcin Popkiewicz, analityk megatrendów, ekspert i dziennikarz.
Zajmuje się powiązaniami w obszarach gospodarka - energia - zasoby - środowisko.
Do zobaczenia 20 października o godzinie 19.00. Zapisy na stronie wiedzatoskarb.wp.pl
Mecenasem akcji jest: mBank