Cicho i bez spalin
Dzięki nowym technologiom w transporcie możliwe jest tworzenie miejskich stref bezemisyjnych oraz o zredukowanym hałasie. Zwykle są one lokowane w pobliżu szkół, szpitali i w najbardziej reprezentacyjnych miejscach np. na starym mieście.
Tworzenie takich obszarów ułatwiają nowoczesne, zelektryfikowane autobusy. Dla przykładu, elektryczne, hybrydowe autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid potrafią przejechać aż 70 proc. trasy jedynie na napędzie elektrycznym. Pojazd posiada dwa napędy – elektryczny i spalinowy. Długi dystans, pokonywany jedynie dzięki jednostce zasilanej energią elektryczną, zawdzięczamy możliwości doładowania tego silnika. Zajmuje ono zaledwie kilka minut.
Co więcej, system wykorzystany w autobusie pozwala na zaprogramowanie pojazdu tak, aby na określonym obszarze automatycznie przełączał się jedynie na napęd elektryczny. Jak to działa? System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zero-emisyjnych. Dzięki temu na odpowiednim obszarze miasta może on poruszać się niemal bezszelestnie i bez produkcji spalin.
Kolejnym rozwiązaniem jest również wykorzystanie autobusów elektrycznych. Volvo 7900 Electric zużywa zaledwie 20 proc. energii, którą wykorzystuje analogiczny pojazd z silnikiem diesla. Oczywiście w przypadku pojazdy napędzanego silnikiem na energię elektryczną, zużycie energii nie powoduje emisji pyłów zawieszonych, które bezpośrednio tworzą efekt smogu.
Autobusy bliżej nas
Przystanki znajdujące się blisko pracy, domu czy lokali usługowych, z których korzystamy, to bez wątpienia ogromny komfort, ale tylko wtedy, gdy zatrzymują się na nim jedynie bezemisyjne pojazdy. Co więcej, autobusy miejskie, które nie produkują hałasu i spalin mogą z powodzeniem zatrzymywać się również wewnątrz budynku. Taki przystanek pod dachem funkcjonuje już w Gothenburgu na linii 55. Kursują na niej autobusy elektryczne oraz elektryczne hybrydy Volvo, wyprodukowane w fabryce we Wrocławiu. Aby połączenie było maksymalnie ekologiczne, wykorzystywana przez nie energia pochodzi w pełni z odnawialnych źródeł. Przyjeżdżający tu pasażerowie po opuszczeniu autobusu mogą skorzystać z darmowego Wi-Fi czy zrelaksować się w tutejszej kawiarni.
Ekologia i autonomiczność
E-mobilność to tylko jeden z etapów tworzenia nowoczesnego transportu. – Przyszłość należy do ekologicznych, zelektryfikowanych pojazdów, poruszających się bez udziału człowieka. Autonomiczne, elektryczne autobusy miejskie są obecnie testowane przez Volvo w Singapurze we współpracy z tamtejszym uniwersytetem, na terenie kampusu uczelni – stwierdza Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym. – Pojazd porusza się samodzielnie dzięki technologii sztucznej inteligencji. Jest ona w stanie zbierać i korelować bardzo dużą ilość informacji na przykład na temat ruchu miejskiego, co pozwala go optymalizować, zmniejszając w ten sposób problem korków. Dzięki dynamicznemu rozwojowi nowoczesnych technologii w transporcie, znacznie zbliżamy się do kompleksowej realizacji koncepcji smart city – zaznacza przedstawiciel Volvo Polska.