W branży Retail konsument chce wrażeń. Chce dynamiki. Chce najbardziej aktualnych informacji. I takie właśnie doznania dają mu nowoczesne komunikatory wizualne oferowane przez markę Samsung, m.in. ekrany, wyświetlacze witrynowe i zewnętrzne, monitory i wyświetlacze interaktywne i wielkoformatowe ekrany LED. Jednym słowem Digital Signage.
Właśnie dzięki takim nośnikom sprzedawcy mogą błyskawicznie zaoferować limitowane kolekcje, linie produktów czy poszczególne artykuły w promocji. Wyświetlacze pomagają więc w szybkim wprowadzeniu artykułów na rynek i skutecznej sprzedaży.
Dziś dynamiczny content jest bardzo zauważalny. Współczesne społeczeństwo jest przyzwyczajone do patrzenia w ekrany, w obrazy, które się ruszają. Wolimy krótki filmik niż tekst do przeczytania. Nie znaczy to wcale, że inne kanały komunikacyjne odchodzą do lamusa. Obecnie modna jest wielokanałowość, która się uzupełnia.
Statyczny obraz wypierany dynamiką
Wielu z nas już zapewne miało okazję widzieć reklamę digitalową, chociażby w dużych centrach handlowych. Szybka, kolorowa, zmieniająca się regularnie i przykuwająca wzrok.
– Dzięki takim innowacyjnym nośnikom, a przede wszystkim możliwościom zarządzania nimi, możemy wprowadzać do sklepów komunikację, zmieniać, planować, dostosowywać zdecydowanie szybciej niż w przypadku plakatowej komunikacji analogowej. Wiadomo, plakat trzeba zaprojektować, wydrukować, dostarczyć, znaleźć odpowiednie miejsce, żeby klient go widział. Za chwilę znów zdjąć i zaprojektować nowy. W przypadku innowacyjnych rozwiązań droga ta jest zdecydowanie krótsza. Wystarczy zaprojektować i zmieniać obraz czy video dosłownie jednym kliknięciem. I robi to jeden pracownik w centrali, a nie tysiące osób rozsianych po kraju – wyjaśnia Marcin Sas, Retail Expert CEE Display, Samsung Electronics Polska.
Co na ekranie, to w oku
Marcin Sas przyznaje, że kluczem do sukcesu nie jest tylko wyświetlacz, ale to, co na nim się znajdzie. – To nie jest też tak, że wstawimy ekran do sklepu i sam będzie nam sprzedawał towar. Bardzo dużo zależy od jego umiejscowienia i dostosowania do odpowiedniego contentu – dodaje i zaznacza, że nie wynika to z teorii, ale praktyki.
Marka Samsung zna to wszystko z własnego doświadczenia, bo przetestowała urządzenia Digital Signage we współpracy z siecią Rossmann.
– Obecnie najbardziej popularne w branży detalicznej są ekrany witrynowe, które - mimo że nie są ustawione poza sklepem - tak samo zachęcają potencjalnego przechodnia do tego, żeby wszedł do środka – wyjaśnia.
Z kolei wewnątrz sklepu mogą znajdować się mniejsze ekrany, które informują o produktach będących w zasięgu ręki tegoż konsumenta. Inaczej mówiąc, reklama musi współgrać z artykułem. – Nie może być tak, że reklama o piankach do golenia, znajdujących się na końcu sklepu, wyświetla się przy szamponach zaraz obok wejścia, bo to kompletnie nie zadziała. Reklama ma wzmacniać wrażenia. Klient patrząc na reklamę i produkt pod ekranem, widzi dokładnie ten sam artykuł i może od razu po niego sięgnąć – dodaje.
Automatyczna integracja systemów
Według Samsunga atencją cieszą się reklamy dynamiczne. A to z kolei daje większe możliwości, jeśli chodzi o marketing, bo pozwala na wprowadzenie pewnego rodzaju automatyzacji.
– Dzisiaj w marketingu internetowym reklamy dostosowują się do preferencji użytkownika. Nikogo już nie dziwi fakt, że chwilę po wyszukiwaniu konkretnego produktu jesteśmy "zalewani" reklamami produktów konkretnej kategorii – mówi Marcin Sas.
Przyznaje, że Samsung mając tak bogate doświadczenia, idzie dalej, a mianowicie prowadzi projekty integrujące m.in kanały komunikacji, programy lojalnościowe oraz zasoby magazynowe tak aby tworzyć algorytmy, które pokażą potrzeby klientów, czyli – w jakich godzinach czego potrzebują albo z jakich sklepów najczęściej korzystają lub też czego nie kupują i zalega to w magazynach.
– Wówczas system na bieżąco mógłby to analizować, uwzględniając jednocześnie zapotrzebowanie, a nawet pogodę i okresy świąteczne, oferując w zależności od potrzeb – parasolki, kremy do opalania, lody czy choinki – wyjaśnia. – Automatyzacja może też iść w drugą stronę. Jeśli na przykład okazuje się, że właśnie kończy się jakiś produkt – na przykład konkretne danie w restauracji - to pracownik otrzymuje taki komunikat i wystarczy, że wciśnie jeden przycisk, a na ekranie nie pojawia się to danie. Nie musi przepraszać klientów, że właśnie się skończyło czy przyklejać informacji na planszy, że już go nie ma w ofercie – wyjaśnia.
Czy to już koniec innowacji, czy czekają nas wkrótce kolejne zmiany? Na pewno to drugie.
Zintegrowanie systemów może spowodować, że ekran w sklepie będzie wysyłał wchodzącemu klientowi konkretne informacje o produktach, które prawdopodobnie chce kupić, czy bony adresowane do konkretnej osoby. To właśnie w tym kierunku będzie podążać rozwój.
Nośniki w czasach kryzysu
Czy są opłacalne? Jak dużo prądu zużuywają? Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu rozwiązań Digital Signage?
– Oczywiście, dziś wielu Retailerów zastanawia się, jak oszczędzać energię, ale pamiętać należy, że ekrany mają różne klasy energetyczne i nie są gigantycznie "prądożernymi" urządzeniami, jeśli zestawimy je np. z oświetleniem sklepu czy klimatyzacją. Kluczem do optymalizacji zużycia energii jest odpowiednie ustawienie tych ekranów – wyjaśnia. – Wyróżnikiem firmy Samsung jest to, że dostarczamy ekrany razem z systemami zarządzania. I unikatową cechą tego systemu jest to, że daje 100-procentową kontrolę nad parametrami ekranu. W urządzenia witrynowe jest wbudowany czujnik, który dostosowuje natężenie światła do warunków panujących wokół sklepu. Sami też możemy ręcznie ustawić odpowiednie jasności. Poza tym Samsung skutecznie zarządza harmonogramem tych ekranów. W momencie otwarcia sklepu ekrany się uruchomią i w momencie zamknięcia sklepu zgasną, uwzględniając oczywiście niedziele niehandlowe i święta – wyjaśnia Retail Expert CEE Display.
Podkreśla jednocześnie, że bez względu na wszystko – znaczenie nowoczesnej technologii w handlu nigdy wcześniej nie było tak duże.
Artykuł poleca Samsung