Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
Partnerem tekstu jest PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych)

Elektromobilność nabiera rozpędu – podsumowanie Kongresu Nowej Mobilności 2021

34
Podziel się:

Chociaż era elektromobilności rozpoczęła się w Polsce kilka lat temu, wraz z pierwszymi rejestracjami samochodów elektrycznych nowej generacji, to jednak proces ten dopiero się rozpędza. Jego rozwój stanowił temat przewodni Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się w Łodzi w dniach 7–8 października. Wnioski z największej konferencji sektora e-mobility w regionie CEE nastrajają optymizmem.

Elektromobilność nabiera rozpędu – podsumowanie Kongresu Nowej Mobilności 2021
(Materiały prasowe)

Biznes może odetchnąć?

Elektromobilność dla biznesu – takie hasło można usłyszeć od wielu miesięcy, szczególnie wsłuchując się w reklamy producentów oferujących samochody całkowicie elektryczne. Rozwój rynku był jednak wstrzymywany przez brak jakiegokolwiek wsparcia dla firm, które finansują użytkowane przez siebie pojazdy w ramach leasingu czy wynajmu długoterminowego.

O rządowych dopłatach obejmujących takie formy finansowania w ramach programu "Mój elektryk" mówiło się już od dłuższego czasu. Zabiegała o nie zarówno branża motoryzacyjna, jak i potencjalni beneficienci. Podczas Kongresu Nowej Mobilności Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska, potwierdził, że nabór wniosków do dopłat dla takich form finansowania powinien rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni, co w znaczący sposób może przyczynić się do szerszej elektryfikacji flot pojazdów w polskich firmach.

Wsparcie dla nabywców używanych samochodów elektrycznych?

Podczas KNM 2021 Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przedstawiło propozycje programu wsparcia nabywców używanych samochodów elektrycznych. Takie subsydia obowiązują w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, m.in. w Niemczech, we Francji, na Litwie i w Niderlandach. Dyrektor Zarządzający PSPA, Maciej Mazur, podczas swojego wystąpienia podczas KNM przypomniał słuchaczom, że większość z około 19 milionów samochodów jeżdżących po Polsce to wiekowe pojazdy używane, importowane z zagranicy.

Wskazał na konieczność ograniczenia w przyszłości możliwości sprowadzania do Polski starych, nieekologicznych samochodów. Biorąc pod uwagę czynniki ekonomiczne, Polacy nadal będą nabywać pojazdy pochodzące z rynku wtórnego, dlatego tak ważne jest, aby zwiększyć zainteresowanie nabywców używanymi autami zeroemisyjnymi. Propozycja PSPA obejmuje dotacje z NFOŚiGW w wysokości od 9 tys,. zł do 13 tys. zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Wsparcie mogłoby objąć samochody nie droższe niż 125 000 złotych, nie starsze niż cztery lata i posiadające przebieg do 60 000 km.

Infrastruktura doczeka się dynamicznego rozwoju

Firmy i instytucje zajmujące się rozbudową sieci stacji ładowania po Kongresie Nowej Mobilności również mają powody do zadowolenia. Artur Lorkowski, Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), zdradził, że w październiku Komisja Europejska powinna podjąć decyzję w zakresie polskich regulacji dotyczących planowanego systemu wsparcia.

Polskie propozycje w ostatnio przedstawionym kształcie przewidują m.in. dotacje do stacji ogólnodostępnych o mocy co najmniej 50 kW (do 30% kosztów kwalifikowanych inwestycji) oraz urządzeń o mocy co najmniej 150 kW (do 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji).

Wiceprezes Lorkowski zapowiedział, że program NFOŚiGW ma szansę ruszyć już w listopadzie 2021 roku.

Weterani elektromobilności – przyjazna polityka podatkowa to klucz do rozwoju

W trakcie KNM można było wysłuchać m.in. prelekcji ambasadorów krajów, które od lat z sukcesami wspierają elektromobilność. Zarówno Ambasador Wielkiej Brytanii, Anna Clunes, jak i Ambasador Finlandii, Juha Ottman wskazywali, że przede wszystkim dobrze zaplanowana polityka podatkowa i odpowiednie zachęty dla kupujących pojazdy elektryczne są filarem dynamicznej konwersji krajowej floty ze spalinowej na elektryczną.

Anna Clunes przypomniała, że zaangażowanie rządu Wielkiej Brytanii w rozwój elektromobilności nie jest symboliczne – na cały program osiągnięcia neutralności klimatycznej przeznaczono środki w wysokości 12 miliardów funtów. Do tego konsekwentnie realizowany jest bardzo ambitny cel, którym jest zakończenie sprzedaży samochodów spalinowych za 10 lat. W same punkty ładowania pojazdów elektrycznych Wielka Brytania inwestuje obecnie 1,3 miliarda funtów.

Juha Ottman wskazał z kolei, że poza korzystną polityką podatkową dla kupujących samochody elektryczne Finlandia postawiła na zwiększenie opłat obciążających najstarsze i najmniej ekologiczne pojazdy, co w sposób naturalny spowodowało większe zainteresowanie zeroemisyjnymi środkami transportu w tym kraju.

Polskie miasta za elektromobilnością

Na Kongresie Nowej Mobilności gościli także włodarze Polskich miast: Rzeszowa, Sosnowca, Gdyni, Kielc, Lublina i innych. Podczas KNM został powołany Komitet Samorządowy PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych), które będzie zrzeszać wiele różnych jednostek samorządu terytorialnego, które chcą aktywnie uczestniczyć w aktywnym wprowadzaniu zmian sprzyjających ograniczeniu emisji z sektora transportu.

Dyskutowano zarówno nad rozwojem flot elektrycznych w komunikacji zbiorowej czy też optymalizacją przepisów w zakresie stref czystego transportu.

Najważniejsze wydarzenie branżowe sektora e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej

KNM 2021 to miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym. W dniach 7–8 października br. w Łodzi spotkali się kluczowi interesariusze całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility w Polsce i Europie. Producenci pojazdów, firmy technologiczne i infrastrukturalne, koncerny energetyczne i paliwowe, operatorzy transportowi, rozwijające się start-upy i decydenci omawiali wprowadzane na rynek technologie, a także identyfikowali modele biznesowe oraz partnerstwa, gwarantujące realizację nowych projektów mobilnościowych. Wszystko po to, aby zmniejszyć emisje z sektora transportu w Polsce oraz umożliwić bezpieczny i zrównoważony przepływ ludzi, towarów i usług.

Autor: Michał Gruszczyk

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Partnerem tekstu jest PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych)

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(34)
WYRÓŻNIONE
Kapitalistycz...
3 lata temu
Prądu zabraknie!
Cudotwórcy
3 lata temu
Dopłaty, dopłaty, dopłaty a skąd pieniądze?
Krak
3 lata temu
Firmy może kupią część tego szajsu ale osoby prywatne tylko sporadycznie. Chyba że masochiści ceniący zasięg 200km i polowanie na ładowarki.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (34)
kierowca
3 lata temu
Co to za roznica w skazeniu srodowiska jak zamiast skazenia z rury wydechowej bedzie skazenie z komina elektrowni ktora bedzie wytwarzac prad-paliwo do tego elektryka. O zamienil stryjek siekierke na kijek !
Fred
3 lata temu
Panie redaktorze, właśnie o tę dopłatę wzrośnie koszt zakupu tego auta.
Dzaba
3 lata temu
Proszę i podać ilość CO2 powstałego w czasie produkcji całego elektryka, czyli akumulatory, blachy, plastiki itd, a potem koszt utylizacji,w jaki sposób ona zostanie przeprowadzona i ile wygeneruje CO2.
z willi
3 lata temu
Już widzę jak dwóch blokersów bije się o dostęp do ładowarki. Który pierwszy który ważniejszy:)
QUl
3 lata temu
polska to KUNDEL! gdy kupiłem auto musiałem zapłacić tz. kaucję gdy go wyzłomuję mieli mi ją zwrócić gdy wyzłomowałem nagle okazało sie że ochrona środowiska na które konto wpłaciłem pieniądze twierdzi że takiej akcji nigdy nie przeprowadzali!! a blankiet dawali w U M przy rejestracji i warunek był opłacenie KTO OKRADAŁ LUDZI????
...
Następna strona