Biznes może odetchnąć?
Elektromobilność dla biznesu – takie hasło można usłyszeć od wielu miesięcy, szczególnie wsłuchując się w reklamy producentów oferujących samochody całkowicie elektryczne. Rozwój rynku był jednak wstrzymywany przez brak jakiegokolwiek wsparcia dla firm, które finansują użytkowane przez siebie pojazdy w ramach leasingu czy wynajmu długoterminowego.
O rządowych dopłatach obejmujących takie formy finansowania w ramach programu "Mój elektryk" mówiło się już od dłuższego czasu. Zabiegała o nie zarówno branża motoryzacyjna, jak i potencjalni beneficienci. Podczas Kongresu Nowej Mobilności Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska, potwierdził, że nabór wniosków do dopłat dla takich form finansowania powinien rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni, co w znaczący sposób może przyczynić się do szerszej elektryfikacji flot pojazdów w polskich firmach.
Wsparcie dla nabywców używanych samochodów elektrycznych?
Podczas KNM 2021 Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przedstawiło propozycje programu wsparcia nabywców używanych samochodów elektrycznych. Takie subsydia obowiązują w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, m.in. w Niemczech, we Francji, na Litwie i w Niderlandach. Dyrektor Zarządzający PSPA, Maciej Mazur, podczas swojego wystąpienia podczas KNM przypomniał słuchaczom, że większość z około 19 milionów samochodów jeżdżących po Polsce to wiekowe pojazdy używane, importowane z zagranicy.
Wskazał na konieczność ograniczenia w przyszłości możliwości sprowadzania do Polski starych, nieekologicznych samochodów. Biorąc pod uwagę czynniki ekonomiczne, Polacy nadal będą nabywać pojazdy pochodzące z rynku wtórnego, dlatego tak ważne jest, aby zwiększyć zainteresowanie nabywców używanymi autami zeroemisyjnymi. Propozycja PSPA obejmuje dotacje z NFOŚiGW w wysokości od 9 tys,. zł do 13 tys. zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Wsparcie mogłoby objąć samochody nie droższe niż 125 000 złotych, nie starsze niż cztery lata i posiadające przebieg do 60 000 km.
Infrastruktura doczeka się dynamicznego rozwoju
Firmy i instytucje zajmujące się rozbudową sieci stacji ładowania po Kongresie Nowej Mobilności również mają powody do zadowolenia. Artur Lorkowski, Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), zdradził, że w październiku Komisja Europejska powinna podjąć decyzję w zakresie polskich regulacji dotyczących planowanego systemu wsparcia.
Polskie propozycje w ostatnio przedstawionym kształcie przewidują m.in. dotacje do stacji ogólnodostępnych o mocy co najmniej 50 kW (do 30% kosztów kwalifikowanych inwestycji) oraz urządzeń o mocy co najmniej 150 kW (do 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji).
Wiceprezes Lorkowski zapowiedział, że program NFOŚiGW ma szansę ruszyć już w listopadzie 2021 roku.
Weterani elektromobilności – przyjazna polityka podatkowa to klucz do rozwoju
W trakcie KNM można było wysłuchać m.in. prelekcji ambasadorów krajów, które od lat z sukcesami wspierają elektromobilność. Zarówno Ambasador Wielkiej Brytanii, Anna Clunes, jak i Ambasador Finlandii, Juha Ottman wskazywali, że przede wszystkim dobrze zaplanowana polityka podatkowa i odpowiednie zachęty dla kupujących pojazdy elektryczne są filarem dynamicznej konwersji krajowej floty ze spalinowej na elektryczną.
Anna Clunes przypomniała, że zaangażowanie rządu Wielkiej Brytanii w rozwój elektromobilności nie jest symboliczne – na cały program osiągnięcia neutralności klimatycznej przeznaczono środki w wysokości 12 miliardów funtów. Do tego konsekwentnie realizowany jest bardzo ambitny cel, którym jest zakończenie sprzedaży samochodów spalinowych za 10 lat. W same punkty ładowania pojazdów elektrycznych Wielka Brytania inwestuje obecnie 1,3 miliarda funtów.
Juha Ottman wskazał z kolei, że poza korzystną polityką podatkową dla kupujących samochody elektryczne Finlandia postawiła na zwiększenie opłat obciążających najstarsze i najmniej ekologiczne pojazdy, co w sposób naturalny spowodowało większe zainteresowanie zeroemisyjnymi środkami transportu w tym kraju.
Polskie miasta za elektromobilnością
Na Kongresie Nowej Mobilności gościli także włodarze Polskich miast: Rzeszowa, Sosnowca, Gdyni, Kielc, Lublina i innych. Podczas KNM został powołany Komitet Samorządowy PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych), które będzie zrzeszać wiele różnych jednostek samorządu terytorialnego, które chcą aktywnie uczestniczyć w aktywnym wprowadzaniu zmian sprzyjających ograniczeniu emisji z sektora transportu.
Dyskutowano zarówno nad rozwojem flot elektrycznych w komunikacji zbiorowej czy też optymalizacją przepisów w zakresie stref czystego transportu.
Najważniejsze wydarzenie branżowe sektora e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej
KNM 2021 to miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym. W dniach 7–8 października br. w Łodzi spotkali się kluczowi interesariusze całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility w Polsce i Europie. Producenci pojazdów, firmy technologiczne i infrastrukturalne, koncerny energetyczne i paliwowe, operatorzy transportowi, rozwijające się start-upy i decydenci omawiali wprowadzane na rynek technologie, a także identyfikowali modele biznesowe oraz partnerstwa, gwarantujące realizację nowych projektów mobilnościowych. Wszystko po to, aby zmniejszyć emisje z sektora transportu w Polsce oraz umożliwić bezpieczny i zrównoważony przepływ ludzi, towarów i usług.
Autor: Michał Gruszczyk
Partnerem tekstu jest PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych)