Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Izdebska-Białka
|
aktualizacja

Elektryczne hulajnogi problemem w miastach. Rośnie góra zużytego sprzętu

67
Podziel się:

Żywotność przeciętnej hulajnogi na prąd przeznaczonej do wypożyczania to kilka miesięcy. O 500 zużytych pojazdów, których z samej Warszawy nie chcą odebrać firmy zajmujące się ich wynajmem, pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Klienci zostawiają po wypożyczeniu hulajnogi gdzie chcą
Klienci zostawiają po wypożyczeniu hulajnogi gdzie chcą (East News, JAKUB WOSIK/REPORTER)

Dlaczego tak się dzieje? - Bo są zużyte. Ich odbiór jest nieopłacalny - mówi dziennikowi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich. Jak precyzuje, wartość pojazdów jest podobna do kary administracyjnej, którą trzeba zapłacić za ich przechowywanie. A w magazynach ZDM hulajnóg jest już 500.

Hulajnogi, które nie zostaną odebrane, po pewnym czasie ulegną przepadkowi, a firmy już nie będą musiały się martwić karą za nie i kosztami recyklingu, dodaje gazeta.

Co więcej, hulajnogi elektryczne z ekologią wiele wspólnego nie mają. Co prawda firmy zapewniają, że części z wycofanych hulajnóg nie wyrzucają, tylko co się da wykorzystują ponownie. Problemem są jednak, jak zauważa dziennik, przede wszystkim baterie. W Polsce nie ma zakładów, gdzie można takie baterie poddać recyklingowi, więc są one gromadzone i wywożone.

Zobacz także: Obejrzyj także: Minister środowiska: opłata za wszystkie foliówki to rozwiązanie "na już"

Jak szacuje Janusz Rawski z firmy Eco Harpoon, koszt recyklingu hulajnogi elektrycznej to kilkanaście do kilkudziesięciu złotych.

W polskich miastach jest coraz więcej hulajnóg udostępnianych klientom na minuty. W samej Warszawie oferuje je pięć firm, w tym Blinkee City, Lime, hive, a od niedawna amerykański Bird czy CityBee.

Operatorzy walczą o użytkowników także w innych miastach. Z hulajnóg mogą korzystać mieszkańcy Krakowa, Poznania, Wrocławia czy Trójmiasta. W Gdańsku działa jeszcze lokalna firma - Quick.

Opłata startowa waha się zazwyczaj od 2 zł do 3 zł, a stawka za minutę jazdy to ok. 50 groszy.

Hulajnogi budzą dużo kontrowersji, m.in. dlatego, że ludzie zostawiają je gdzie popadnie. Na dodatek wciąż nie ma jasnej odpowiedzi na pytanie, gdzie mogą klienci takimi pojazdami jeździć. - Mimo sporej liczby tych urządzeń, dalej nie ma regulacji, w jaki sposób należy traktować osobę poruszającą się na hulajnodze. Ministerstwo Infrastruktury stoi na stanowisku, że nie ma potrzeby wprowadzania zmian "na szybko", cokolwiek to znaczy - mówił money.pl Rafał Olejnik, adwokat i partner zarządzający kancelarii Dowlegal.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(67)
WYRÓŻNIONE
Mickey
5 lata temu
Zastanawiam się czy przy takich stawkach po kilku miesiącach ten sprzęt jest w stanie się zamortyzować. Jeszcze fajnie byłoby gdyby hulajnoga trochę zarobiła na siebie, ale czuję że to tylko pralnia brudnych pieniędzy...
sdfgdf
5 lata temu
jeszcze wiekszy problem i jeszcze wiekszy truciciel to auto elektryczne, nie wspominając o kosztach
addada
5 lata temu
cala ta ekologia to jedna wielka sciema hehehhee tak jak to ze kase na 500+ wyklada rzad. ciemny lud wszystko kupi..
NAJNOWSZE KOMENTARZE (67)
qperNIK
5 lata temu
Wystawić po 500zł na Allegro. Pójdą jak świeże bułeczki.
Ludzie nie my...
5 lata temu
Można przecież przerobić.Ja do takiej złomiastej hulajnogi założyłem silniczek spalinowy i śmiga aż miło.Nie do zdarcia.
Fajne
5 lata temu
Ciekawe,jak się na tym jeździ zimą po śniegu?
Rasta ✌️
5 lata temu
Dowalił bym takie kary za zanieczyszczenie środowiska że by się w papcie nie zmieścili!
Ja
5 lata temu
Caly ten cyrk z pojazdami elektrycznymi nie ma nic wspólnego z ekologią najlepszym dowodem są hybrydy. Jak może być coś ekologiczne jak ma silnik i akumulatory ?
...
Następna strona