Pierwszy elektryczny SUV Skody pod nazwą Enyaq iV zadebiutował we wrześniu 2020 r. To konstrukcja bazująca na tej samej platformie dla "elektryków", co blisko spokrewnione Volkswagen ID.4 czy Audi Q4 e-tron.
Skoda Enyaq Coupe iV to nowy wariant nadwozia - o bardziej sportowej stylistyce, z charakterystycznie obniżającą się linią dachu. To przepis na tzw. SUV-a coupe.
"SUV-y z opadającym dachem są dziś chyba najbardziej kontrowersyjnym typem aut, ale jednocześnie to do nich będzie należało najbliższe kilka lat w motoryzacji" - pisał w 2020 r. portal autokult.pl. I ma rację. Za pioniera tego typu nadwozia uważa się BMW X6 produkowane od 2007 r. Dziś SUV-y coupe znajdziemy u konkurencyjnego Mercedesa, a także w segmencie masowym - w gamie modelowej Renault czy Volkswagena.
Skoda Enyaq Coupe iV. Krótsza niż Octavia, przestronna jak Kodiaq
Skoda Enyaq Coupe iV ma 465 cm długości, prawie 188 cm szerokości i 162 cm wysokości. Prześwit to ponad 17 cm. Rozstaw osi to 276 cm. Oznacza to, że jest krótszy od Octavii Combi, a rozstawem osi dorównuje modelowi Kodiaq. To wspomniana wcześniej platforma MQB wraz z krótkimi zwisami z przodu i z tyłu oraz krótką maską pozwoliły wygospodarować w środku sporo miejsca. Tę przestrzeń dodatkowo podkreśla szklany dach panoramiczny - w wersji Coupe iV to standard.
Bagażnik ma pojemność 545 litrów, czyli zaledwie o 40 litrów mniej niż w "klasycznym" Enyaqu iV. Ścięty dach odbiera jednak trochę praktyczności, ale nikt przecież nie wybiera SUV-a coupe, kierując się kryterium "użyteczności". Taki samochód ma przede wszystkim dobrze wyglądać. I choć o gustach się nie dyskutuje, to w konkursie motoryzacyjnej piękności Enyaq Coupe iV może liczyć na kilka punktów ekstra. Jest proporcjonalny, atrakcyjności dodają przetłoczenia, a charakter podkreślają nowe wzory felg, podświetlany grill (standard w wersji RS) i wyraziste kolory lakieru - Pomarańczowy Phoenix i Zielony Mamba (tylko dla wersji RS).
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Skoda Enyaq Coupe iV. Nawet 306 KM pod maską SUV-a
Skoda Enyaq Coupe iV wjeżdża na rynek z dwiema pojemnościami baterii: 58 kWh netto oraz 77 kWh netto. "Netto" oznacza, że jest to tzw. pojemność użyteczna. W ofercie silnikowej nie ma podstawowego wariantu Enyaqa, czyli "50". Do wyboru są wersje oferujące od 180 do 306 KM mocy i zasięg od 416 do 504 km na jednym ładowaniu (wg WLTP).
Moc silnika | Moment obrotowy | Rodzaj napędu | Pojemność baterii netto | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Zasięg (WLTP) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Enyaq Coupe iV 60 | 180 | 310 | tył | 58 kWh | 8,8 | 416 |
Enyaq Coupe iV 80 | 204 | 310 | tył | 77 kWh | 8,8 | 544 |
Enyaq Coupe iV 80x | 265 | 425 | 4x4 | 77 kWh | 7,0 | 520 |
Enyaq Coupe iV RS | 306 | 460 | 4x4 | 77 kWh | 6,5 | 504 |
Te najwyższe osiągi są zarezerwowane dla Skody Enyaq Coupe iV RS. Te dwie ostatnie litery w latach 70. i 80. XX wieku oznaczały sportowe modele Skody, biorące udział w rajdach. "RS" wrócił w 2000 r. wraz z liftingiem pierwszej generacji Octavii. Od tamtej porty to oznaczenie topowych wersji silnikowych czeskiej marki.
Pod względem dynamiki jazdy, sposobu prowadzenia się - co sprawdziliśmy podczas pierwszych jazd we Włoszech - coupe nie różni się zauważalnie od "klasycznego" Enyaqa. Bardziej aerodynamiczna sylwetka to niższy współczynnik oporu powietrza (cd) - wynosi 0,234. Enyaq Coupe RS iV to nie tylko więcej mocy, ale również (podobnie jak w wersji 80x) drugi silnik elektryczny na przedniej osi, co zapewnia napęd na cztery koła.
Ile to będzie kosztować?
Nie ma jeszcze oficjalnego cennika. Czego można się spodziewać? Ceny "klasycznego" SUV-a Enyaq iV startują dziś od 189 300 zł, a wersji wyposażenia Sportline od 237 tys. 700 zł. Konfigurator najmocniejszego wariantu Sportline 80x zaczyna się od 248 tys. 100 zł. Wariant Coupe iV, o RS nie wspominając, z pewnością będzie droższy.
Rynkowy debiut modelu Enyaq Coupe iV jest opóźniony. Powód? Wojna w Ukrainie - to tam produkowane są wiązki elektryczne do tego modelu. Z tym samym problemem mierzy się Volkswagen, który musiał opóźnić wprowadzenie na rynek swojego SUV-a coupe na prąd, czyli modelu ID.5.