Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Janoś
Krzysztof Janoś
|
aktualizacja

"Elektryki" mogą być znacząco tańsze. Branża proponuje zmiany w prawie

32
Podziel się:

O milionie samochodów elektrycznych w najbliższych latach możemy zapomnieć. Rządowy program ślimaczy się, a pandemia dołuje sprzedaż wszystkich aut. Sytuację można jednak uratować. Zmiany mogłyby spowodować, że za elektryka wartego 152 tys. zapłacimy 88 tys. zł.

Koronawirus zatrzymał w miejscu sprzedaż samochodów, ale i bez koronawirusa sprzedaż elektrycznych była mizerna.
Koronawirus zatrzymał w miejscu sprzedaż samochodów, ale i bez koronawirusa sprzedaż elektrycznych była mizerna. (Pixabay)

Pandemia koronawirusa skomplikowała drogę do e-mobilności. Dlatego branża przygotowała alternatywne rozwiązania, które mogłyby m.in. ratować marzenia o czystszym powietrzu. Przedsiębiorcom, którzy przodują w zakupach nowych samochodów w Polsce (70 proc. transakcji), aktualne przepisy pozwalają oszczędzić maksymalnie 36 tys. zł przy zakupie auta elektrycznego (to kwota zapowiedzianej rządowej dotacji). Ale można pójść dalej.

– Proponujemy wprowadzenie możliwości odliczenia 100 proc. VAT od zakupu i użytkowania samochodów elektrycznych, w miejsce obowiązującego limitu odliczenia 50 proc. VAT - mówi Maciej Mazur, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Co by to dało? Przykładowo, cena katalogowa Hyundaia Kona Electric wynosi 152,9 tys zł brutto. Przy możliwości odliczenia VAT w wysokości 50 proc., ostatecznie cena wynosi 138 604,50 zł. Przy odliczeniu VAT w wysokości 100 proc. za to auto zapłacimy 124,3 tys. zł, czyli o 14,3 tys. zł taniej.

Zobacz także: Trwają prace nad otwarciem granic. Przybliżony termin? "Czerwiec, lipiec"

O ponad 30 proc. taniej

- Optymalne rozwiązanie zachęcające do zakupu samochodów elektrycznych powinno zakładać połączenie obu narzędzi: wprowadzenia systemu dotacji i możliwości odliczenia 100 proc. podatku VAT. W pokazywanym przypadku oznaczałoby to sumę 36 tys. zł i dodatkowych 14 tys. zł - mówi Paweł Błaszczak, prezes 4Mobility SA, firmy car-sharingowej oferującej również elektryki.

Symulację uwzględniającą oba rozwiązania pokazuje w poniższej tabelce:

VAT 100% VAT 50%
cena zakupu samochodu (brutto) 152 900 152 900
odliczenie VAT 28 591 14 296
dotacja 36 000 36 000
cena bez VAT i z uwzględnieniem dotacji 88 309 102 604

Jednak obecnie nawet dotacji nie można być pewnym. Co prawda są odpowiednie przepisy wykonawcze, ale już pojawiły się sygnały, że poziomy dopłat będą najprawdopodobniej istotnie obniżone. - Nie ma wdrożonego rozwiązania dla przedsiębiorców z realną możliwością uzyskania takiej dopłaty - wyjaśnia prezes 4Mobility SA.

To zatem też należałoby zmienić. Czy branży uda się ożywić rynek? Wynik tych starań oczywiście nie jest jeszcze znany, ale PSPA i firmom związanym z elektromobilnością nie można odmówić determinacji. W piśmie do ministra Michała Kurtyki z resortu klimatu apelują o błyskawiczną reakcję i ratunek.

Szorowanie po dnie

Jak argumentują, koncerny na całym świecie zawieszają produkcję pojazdów z napędem elektrycznym. W kwietniu nastąpił też spadek rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych o 65,8 proc. rok do roku.

W czasie pandemii sprzedawały się tylko pojedyncze auta elektryczne. W ocenie PSPA zagraża to nie tylko branży, ale i realizacji celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych przez Polskę.

Według analiz tej organizacji, by doprowadzić do scenariusza spełniającego wizję neutralności klimatycznej, 70 proc. inwestycji musi trafić do sektora transportu. Żeby to było możliwe, zmiany nie mogą dotyczyć tylko ulg i zachęt finansowych przy zakupie.

- Zaproponowaliśmy również pakiet rozwiązań bezpośrednio dedykowany podmiotom świadczącym usługi mobilności współdzielonej. Postulujemy wprowadzenie odpowiednich ram prawnych, których brak wyhamowuje obecnie rynek - mówi Maciej Mazur.

Hulajnogi też

Propozycje obejmują m.in. wyodrębnienie współdzielonej mobilności jako nowej, odrębnej kategorii transportu w prawie o ruchu drogowym, uregulowanie statusu prawnego e-hulajnóg oraz innych urządzeń transportu osobistego.

Inną z poważnych barier na drodze rozwoju elektromobilności pozostają wysokie koszty stałe związane z zapewnieniem dostaw energii dla stacji ładowania.

Według "Licznika Elektromobilności" PSPA pod koniec marca po polskich drogach jeździło ok. 10,7 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Popyt na usługi ładowania jest zatem niewielki. - Tymczasem operatorzy ponoszą wysokie koszty stałe związane z zapewnieniem dostaw energii dla stacji ładowania - mówi Mazur.

Taryfa E

W związku z tym PSPA postuluje wprowadzenie specjalnej, prądowej taryfy "E" dla takich firm. Takie rozwiązanie pozwoli na racjonalizację kosztów przy obecnych realiach rynkowych.

- Dzięki wprowadzeniu wsparcia tego rodzaju, sprzedaż aut elektrycznych w 2021 r. może wynieść w Polsce ok. 8 tys. szt. W scenariuszu pesymistycznym, zakładającym brak zachęt finansowych, byłaby o ponad 40 proc. niższa - szacuje Maciej Mazur.

W dobie kryzysu, jaki może nadejść, warto również zwrócić uwagę na korzyści car-sharingu. - Obecnie w warunkach polskich na jeden pojazd współdzielony przypada średnio 90 użytkowników. Jeden samochód udostępniony w ramach usług car-sharingu może zastąpić od 7 do 11 pojazdów prywatnych, a tym samym przyczynić się w znaczącym stopniu do ograniczenia ruchu drogowego oraz redukcji poziomu emisji - mówi Paweł Błaszczak.

Co istotne, operatorzy takich usług intensywnie inwestują w elektromobilność. Pod koniec 2019 r. samochody zeroemisyjne, wchodzące w skład flot car-sharingowych, stanowiły ok. 15 proc. polskiego parku osobowych pojazdów całkowicie elektrycznych.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(32)
WYRÓŻNIONE
Waldek 14l
4 lata temu
Dla kogo są te elektryki? Zakup droższy od auta spalinowego, ładowanie tez droższe niz ON , czy benzyna. O zasięgu nie wspomnę. To jakieś rozwiązanie dla snobów jest.
wątpię
4 lata temu
Czy już jest sprawdzone rozwiązanie przetwarzana akumulatorów stosowanych w elektrykach? Mają kilkuletnią przydatność. A co potem? Ile będą kosztowały nowe a ile wymiana? Obserwacje nie są optymistyczne. Akumulatory mogą być bardzo drogie i wymiana ich nieopłacalna. A zamienniki będą niepewnie. Czy ktoś już nad tym myśli?
ZERO
4 lata temu
dotacji. Wolny rynek wymusi tańszą produkcję elektryków lub pójdą do lamusa.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (32)
Marcin
4 lata temu
Eeh nie rozumieją czy ludzie, że rząd nie chcę dopłacać do elektryków, bo po pierwsze straci sporo kasy na podatkach, dwa musi dopłacać do cudzego interesu, oraz po trzecie jeżeli będzie tanie auto na tanie paliwo, to istniejąca sieć dróg w Polsce się zapcha, co niestety doprowadzi do kolejnych wydatków dla Rządu! Tak że zapomnijcie o dotacjach, proszę.
Klakson
4 lata temu
Nikomu niepotrzebne, sztucznie kreowane przez lewusów drogie paskudztwo. Głupio wtopiły firmy z automotive ogromne pieniądze w drogę do nikąd! Celi było kilka, jeden z nich to 100% kontrola przemieszczania się, z wyłączeniem/zatrzymaniem pojazdu włącznie. :/
Tylko!?
4 lata temu
Tylko 88 tys złotych .Super to nie wiele drożej niż wtyczka do kontaktu ..Można kupić kilka na prezenty gwiazdkowe?...
abc
4 lata temu
Dotacja nie oznacza że coś stanie się tańsze! Jedyne co to zmieni, to że zapłacimy za to wszyscy....
Anunnaki
4 lata temu
popatrzcie sobie u chińczyków ile kosztuje duże auto elektryczne a !!! cena zaczyna sie od 10000 dolarów , i gdzie jesteśmy my Polacy w czrnej dziurze nie potrafimy zbudować fabryki narodowej??? jedno co sie nam udaje to Media Narodowe Fabryka Propagandy!!!
...
Następna strona