Podczas otwarcia obiektu mieliśmy okazję porozmawiać z Piotrem Stempkowskim, Senior Director Select Brands w grupie Marriott International, do której należy marka Element by Westin. Podczas tego spotkania skupiliśmy się m.in. na segmentach hotelarskich, ekologii, perspektywach oraz wyzwaniach stojących przed całą branżą.
Michał Rosiak: Element by Westin we Wrocławiu to drugi po Amsterdamie hotel tej marki w Europie. Dlaczego właśnie Wrocław?
Piotr Stempkowski: Wrocław jest dla nas ważnym rynkiem. Miasto niesamowicie rozwija się zarówno biznesowo, jak i turystycznie. Mamy tutaj już jeden hotel, a w przyszłym roku planujemy otwarcie kolejnej marki – Four Points by Sheraton. To, co wyróżnia lokalizację Element Wrocław, to fakt, że hotel jest bezpośrednio połączony z prężnie działającym parkiem biznesowym. Tego typu projekty, usytuowane w pobliżu dużych centrów biznesowych czy typu shared service, cieszą się dużym zainteresowaniem. Dlatego wiele inwestycji związanych z naszymi markami koncentruje się właśnie na takich lokalizacjach.
Element Wrocław jest klasyfikowany w segmencie select service. Czy mógłby pan przybliżyć ten segment? Jak mocno Marriott International jest w nim obecny?
Hotele select service oferują wszystko, co jest potrzebne do komfortowego pobytu: wygodne i funkcjonalnie zaprojektowane pokoje, lobby, część gastronomiczną oraz podstawowe udogodnienia, takie jak siłownia lub miejsca do ćwiczeń. Oferta dodatkowych usług jest "wyselekcjonowana" – nie wszyscy podróżni ich potrzebują. Nie znajdziemy tu na przykład SPA czy dodatkowych restauracji znanych z hoteli premium oraz luksusowych. Dzięki temu cena pobytu jest bardziej atrakcyjna i dopasowana do tego segmentu.
Jak rozwój select service wpisuje się w długoterminową strategię globalnej ekspansji Marriott International? Jakie trendy wzrostu są przewidywane na najbliższe lata?
Znacząca część wzrostu na rynku hotelowym odbywa się teraz poprzez konwersję istniejących obiektów i podnoszenie standardów. To zjawisko zdominowało branżę po pandemii. Wielu operatorów, w tym także Marriott International, tworzy nowe marki lub dostosowuje istniejące właśnie z myślą o konwersjach. W przypadku segmentu select services nasza strategia opiera się w przeważającej mierze na tego typu działaniach. Są to obiekty już dostępne na rynku, które chcą stać się częścią naszego ekosystemu i zyskać dostęp do programu lojalnościowego, standardów operacyjnych oraz globalnej sieci dystrybucji Marriott. Jeśli hotel spełnia określone wymagania – dotyczące np. designu i standardów pokoi – rozpoczynamy negocjacje z właścicielem i podpisujemy umowę na włączenie obiektu do sieci.
Czy rozwój select services jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby podróżnych, w tym na podróże biznesowe i krótkie pobyty? Jakie są główne innowacje w tym segmencie?
Goście segmentu select service cenią sobie przede wszystkim spójność i przewidywalność oferty. Oczekują wysokiej jakości pokoi z wygodnymi łóżkami czy nowoczesnym designem. W hotelach tych dostępna jest też oferta gastronomiczna, ale brakuje np. dodatkowych usług, takich jak room service, który jest dostępny w hotelach należących do wyższych segmentów.
Wiele marek z tego obszaru, takich jak Courtyard by Marriott czy AC by Marriott, osiąga wyniki porównywalne z segmentem premium pod względem średnich cen i obłożenia. Standaryzacja obsługi sprawia, że goście mogą liczyć na powtarzalną jakość niezależnie od lokalizacji hotelu.
Co ważne, dynamiczny rozwój tego segmentu jest napędzany zarówno przez rosnące zainteresowanie klientów, jak i przez zmieniające się priorytety inwestorów.
A jakie są największe korzyści dla podróżnych wybierających select service?
Podstawą jest pokój – zaprojektowany z myślą o komforcie gości, zwykle o powierzchni ok. 20 m kw. lub większej, z wygodnym łóżkiem i pełnym wyposażeniem. Dodatkowo nasze hotele z tego segmentu oferują funkcjonalne lobby hotelowe, które mają unikalny charakter oraz design stworzone dla danej marki hotelowej, a także z myślą o wybierających ją podróżnych. Każda marka ma swoją unikalną ofertę gastronomiczną, która jest ważnym elementem pobytu w naszych hotelach. Goście tego segmentu doceniają dobrze przemyślane rozwiązania, a brak trzech restauracji czy dodatkowych usług charakterystycznych dla hoteli premium nie stanowi dla nich problemu.
Hotel Element Wrocław został zaprojektowany z myślą o osobach planujących dłuższe pobyty. Goście tych hoteli zazwyczaj zostają od poniedziałku do czwartku albo na dłuższe weekendy, co znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji pokoi. Każdy podzielono na cztery wyraźnie oddzielone strefy [pracy, odpoczynku, kuchenną i jadalnianą oraz łazienkę – przyp. red.]. Strefa do gotowania jest wyposażona w udogodnienia przypominające apartament lub dom. Znajdują się tam: zmywarka, kuchenka, zlew, naczynia i inne sprzęty kuchenne. To elementy, które rzadko spotyka się w standardowych hotelach. W niektórych obiektach goście mają także możliwość zamówienia codziennie świeżego pieczywa z lokalnych piekarni, co zwiększa komfort długiego pobytu.
Kolejną cechą tych pokoi jest strefa living room, która jest oddzielona od części sypialnej. Wyposażenie tej przestrzeni bardziej przypomina przytulne wnętrza domowe niż typowe pokoje hotelowe. W części sypialnej zastosowano podobne podejście – komfort i przestronność. Łazienki również zostały zaprojektowane inaczej niż w hotelach standardowych. Są znacznie większe oraz posiadają dodatkowe miejsce do przechowywania, co odpowiada potrzebom gości zatrzymujących się na dłużej.
Czy to odpowiedź na trend bleisure – łączenie podróży służbowych z wypoczynkiem?
Jeśli chodzi o podróże służbowe, niedawno – około dwóch miesięcy temu – przeprowadziliśmy badanie dla hotelu Element Wrocław, aby lepiej zrozumieć potrzeby tego segmentu gości. Wyniki pokazały, że aż 7 na 10 osób podróżujących służbowo chętnie wydłużyłoby czas spędzany w hotelu.
Zamiast krótkich, intensywnych pobytów dwudniowych, wielu gości preferuje dłuższy okres, który pozwala nie tylko pracować, ale też zwiedzać i relaksować się. To pokazuje, jak ważne jest dostosowanie oferty do zmieniających się oczekiwań podróżnych, w tym takich trendów jak bleisure.
Jak w takim razie zachęcić tych, którzy do tej pory woleli wynajmować prywatne apartamenty, by skorzystali z takich hoteli jak Element by Westin?
Jedną z kluczowych przewag dla gości wybierających hotele sieciowe, takie jak Element by Westin, jest dostęp do programu lojalnościowego. To benefit, którego nie oferują typowe apartamenty. Każda wydana złotówka jest przeliczana na punkty, które można wykorzystać na wiele sposobów – od darmowych noclegów w hotelach po transfer na lotniska obsługujące partnerskie linie lotnicze oraz zakup biletów lotniczych, co jest szczególnie atrakcyjne dla osób często podróżujących.
Kolejnym ważnym elementem jest elastyczność w kwestii gastronomii. Goście mają możliwość przygotowania własnych posiłków. Jednak jeśli ktoś woli skorzystać z gotowej oferty, w hotelu znajduje się restauracja, a śniadanie w formie bufetu jest dostępne dla wszystkich gości bez dodatkowych opłat. Podczas tych posiłków w hotelach Element serwuje się świeże owoce i warzywa oraz produkty od lokalnych dostawców. To wygodne rozwiązanie daje gościom pełną swobodę wyboru.
Wróćmy jeszcze do pokoju w Element by Westin. Z czego wynika zmiana w podejściu do zagospodarowania przestrzeni?
W typowym pokoju hotelowym centralnym punktem jest łóżko, a cały układ przestrzeni jest mu podporządkowany. Wokół znajdują się różne strefy – miejsce do siedzenia, pracy czy wyprasowania koszuli przed spotkaniem. W przypadku hoteli Element by Westin proces projektowania pokoi wyglądał zupełnie inaczej. Tutaj kluczowe jest wydzielenie osobnych stref, co ma szczególne znaczenie dla gości przebywających w hotelu przez tydzień, dwa, a czasem nawet kilka miesięcy, na przykład w ramach długoterminowego projektu.
Pokoje są zaplanowane tak, aby spełniały potrzeby osób, które preferują pobyt w hotelu zamiast wynajmowanego mieszkania, ale zależy im na funkcjonalnej przestrzeni, która została zaplanowana pod kątem dłuższych pobytów. Jest tu np. kosz na brudne pranie, a goście mogą skorzystać z samoobsługowej pralni, która dostępna jest całą dobę w części wspólnej hotelu.
Oferta Element by Westin jest dostosowana do osób planujących dłuższe pobyty, które cenią sobie wygodę hotelu, ale jednocześnie oczekują funkcjonalnych rozwiązań typowych dla wynajmowanych apartamentów. Dzięki temu mogą nadal korzystać z udogodnień hotelowych, pozostając w swoistej "bańce hotelowej", a jednocześnie mają do dyspozycji pokój przystosowany do dłuższego pobytu.
Co jeszcze wyróżnia markę Element by Westin na tle innych hoteli Marriott?
Jednym z wyróżników tej marki jest program śniadaniowy RISE, który został ujednolicony w całym portfolio. Śniadanie oferuje szeroki wybór produktów lokalnych, dostosowanych zarówno do potrzeb wegetarian, jak i osób preferujących inne opcje kulinarne.
Co istotne, śniadanie jest wliczone w cenę pobytu. To jeden z kluczowych elementów marki – gość nie musi każdego dnia dodatkowo płacić za posiłek, co czyni ofertę bardziej przejrzystą i atrakcyjną, zwłaszcza przy dłuższych pobytach.
Ponadto hotel oferuje przestrzenie wspólne, które są zaprojektowane tak, aby sprzyjały integracji i komfortowi.
Na koniec porozmawiajmy o ekologii. W jaki sposób firma adaptuje swoje działania w odpowiedzi na zmiany klimatyczne i rosnącą potrzebę zrównoważonego rozwoju w branży hotelarskiej?
Wszystkie nasze inicjatywy są zunifikowane dla całego portfolio Marriott International i są dla nas bardzo ważne. Jednym z przykładów jest rezygnacja z jednorazowych opakowań na kosmetyki. Obecnie we wszystkich naszych hotelach standardem są dyspensery z kosmetykami, co znacząco redukuje ilość odpadów. Równocześnie współpracujemy z właścicielami budynków nad rozwiązaniami minimalizującymi wpływ hoteli na środowisko. Tego typu projektów jest wiele.
Jeszcze kilka słów o podejściu eko w samej marce Element by Westin, która zrównoważony rozwój ma wpisany w swoje DNA. Wiele rozwiązań, które dziś są standardem w innych markach, zaczęło się właśnie tutaj. Na przykład Element był pierwszą marką, która wprowadziła wymóg stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Obecnie każda nowo otwierana lokalizacja musi posiadać takie udogodnienie. We wrocławskim hotelu mamy także energooszczędne systemy chłodzenia i oświetlenia. W celu ograniczenia zużycia wody zainstalowano krany, toalety i prysznice o niskim przepływie. W hotelu znajduje się dyspenser filtrowanej wody pitnej, umożliwiający gościom ograniczenie użycia plastikowych butelek. Te wszystkie działania współgrają z proekologicznym podejściem marki, pokazując, że dbałość o środowisko naturalne może iść w parze z nowoczesnym designem i komfortem gości.
Płatna współpraca z Marriott International