Zjednoczone Emiraty Arabskie budują sieć kolejową dla pasażerskich połączeń. Etihad Rail zaprezentowało, jakie pociągi planuje wysłać na tory. To nowoczesny "Sanpiercer", który osiągać ma prędkość 200 km na godz. Składy ruszą mniej więcej za osiem lat.
Uwagę zwraca aerodynamiczny kształt pojazdu. Także nowoczesne wnętrze. "Rynek Kolejowy" podaje, że w wagonach zastosowane zostaną siedzenia zróżnicowane wizualnie, ale też pod względem komfortu tak jak w samolotach. Ustawione będą w układzie 2+2.
"Standardowo zadbano o stoliczki. Będą także stoły z czterema miejscami do siedzenia. W składach znajdzie się wydzielona przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przewidziano też przestrzeń dla usług barowych. Przewoźnik zapowiada na pokładzie udogodnienia dla podróżnych w postaci dostępu do wi-fi oraz gniazdek" - podaje 'RK".
Sanpiercer kontra pendolino
Obecnie sieć kolejowa w ZEA (licząca zaledwie 264 km łącznej długości) zarezerwowana jest dla przewozów towarowych. "Głównym ładunkiem przewożonym przez Etihad Rail jest granulat siarki" - informuje "RK". To się jednak, jak wspomnieliśmy, a zmienić.
Etihad Rail wyda ok. 50 mld dirham (ok. 55 mld zł) na projekt rozbudowy sieci, która zakłada m.in. stworzenie 600-kilometrowego połączenia ze wschodu na zachód kraju. "Sanpiercer" z Abu Zabi do Dubaju (140 km) dojedzie w 50 minut. Po realizacji kolejnego etapu rozbudowy, dystans ok. 250 km do Fudżajry pokonywać ma w 100 minut.
Szacunki, w porównaniu do czasu przejazdu pociągów po torach w Polsce, są bardzo niekorzystne dla polskich przewoźników. Pendolino, najbardziej nowoczesny pociąg PKP Intercity, potrzebuje ok. 140 minut, by przejechać dystans 293 km, dzielący Warszawę i Kraków.
Co ciekawe, rozpędza się do tej samej prędkości, do jakiej ma sanpiercer (ok. 200 km na godz.). Wskazuje to, że z polskiej infrastruktury kolejowej wciąż można "wyciągnąć" więcej. Mimo oczywistej różnicy w terenie, przez który biegną tory w Polsce i — w przyszłości — w ZEA. Szansą na nadrobienie zaległości będzie stworzenie linii Kolei Dużych Prędkości w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.