Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Enter Air ma problem. UOKiK postawił zarzuty

46
Podziel się:

Prezes UOKiK postawił zarzuty liniom lotniczym Enter Air, które - według UOKiK - wprowadzają konsumentów w błąd, a przez to mogą naruszać ich zbiorowe interesy. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu za każdą z zakwestionowanych praktyk.

Enter Air ma problem. UOKiK postawił zarzuty
UOKiK zakwestionował 10 praktyk linii lotniczej Enter Air (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

Jak podano w komunikacie, UOKiK zakwestionował 10 praktyk linii lotniczych Enter Air.

"Z analizy Urzędu wynika, że Enter Air może na kilka sposobów utrudniać konsumentom dochodzenie roszczeń reklamacyjnych. Przede wszystkim nie respektuje prawa, które zmieniło obowiązki przedsiębiorców w zakresie terminu odpowiedzi na reklamację. Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy mają na to 14 dni. Jeśli w tym czasie nie ustosunkują się do reklamacji konsumentów, oznacza to, że uznali je w całości. Tymczasem Enter Air nadal informuje, że rozpatrzy reklamacje w ciągu 30 dni. Co za tym idzie, brak odpowiedzi po 14 dniach według spółki nie świadczy o tym, że zostały one uznane, a konsumenci nie otrzymują automatycznie tego, o co wnioskowali" - napisano w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zagubiony lub zniszczony bagaż. O tym dokumencie trzeba pamiętać

Zarzuty UOKiK dla Enter Air: utrudnia dochodzenie odszkodowań

"Ponadto, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji w sprawie bagażu na lotnisku bezpośrednio po locie w biurze reklamacji bagażowej. Sporządzany jest wówczas Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report – PIR). W opinii Prezesa UOKiK jest to już reklamacja, od której powinno liczyć się 14 dni, jakie spółka ma na odpowiedź. Jednak Enter Air obliguje konsumentów do złożenia ponownej reklamacji - pisemnie lub elektronicznie za pośrednictwem formularza na stronie internetowej linii lotniczych, do której muszą załączyć PIR i inne dokumenty, jak np. awers i rewers przywieszki bagażowej czy jej odcinek kontrolny. Poprzez tak ustalone wymogi, warunkujące rozpatrzenie reklamacji, spółka może naruszać prawa konsumentów" - dodano.

W opinii prezesa UOKiK, Enter Air przekazuje konsumentom wprowadzające w błąd informacje o ograniczeniu swojej odpowiedzialności za opóźnienie w dostarczeniu bagażu rejestrowanego, jak również o jego zasadach odpowiedzialności za zniszczenie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego albo podręcznego.

"Przepisy określają jasno prawa i rekompensaty przysługujące konsumentom, a przedsiębiorca ma obowiązek ich o tym poinformować i wypłacić należne odszkodowanie. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumenckich i nierespektowania należnych roszczeń przez przedsiębiorców są niedopuszczalne. Podobnie jak nieudzielanie odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie. W naszej ocenie praktyki przewoźnika, jak np. wymaganie składania podwójnej reklamacji, mogą wskazywać na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Firmie grozi m.in. kara do 10 proc. obrotu za każdą z zakwestionowanych praktyk. Dodano, że "UOKiK na bieżąco monitoruje skargi wpływające do Urzędu i Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W ramach postępowań wyjaśniających przygląda się praktykom również innych linii lotniczych".

Enter Air: nie naruszamy zbiorowych interesów konsumentów

W przesłanym money.pl oświadczeniu spółka Enter Air stoi na stanowisku, że w jej działalności nie dochodzi do naruszania zbiorowych interesów konsumentów. "Działalność Spółki polega na czarterowaniu samolotów tour operatorom, a jedynie wyjątkowo na oferowaniu biletów lotniczych bezpośrednio pasażerom, którzy mogą być uznani za konsumentów. Spółka w przeważającej większości przypadków nie zawiera umów z konsumentami. UOKiK widzi tę kwestie inaczej" - czytamy w oświadczeniu.

Dodano, że spółka będzie współpracować z UOKiK i w toku postępowania Enter Air zamierza przedstawiać wyjaśnienia "przemawiające za jego stanowiskiem". "Spółka oraz jej doradcy prawni analizują obecnie treść i zakres zarzutów" - czytamy.

Enter Air podkreśla, że "przestrzeganie przepisów prawa, w tym prawa międzynarodowego regulującego kwestie związane z uprawnieniami pasażerów oraz polskiego prawa lotniczego, są w działalności Spółki traktowane bardzo poważnie".

Zwraca jednak uwagę, że "działalność lotnicza podlega szeregowi bardzo szczegółowych regulacji, które znajdują stosowne odzwierciedlenie np. w ogólnych warunkach przewozu stosowanych przez Spółkę".

wykres dla: ENT
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(46)
WYRÓŻNIONE
Mati
3 miesiące temu
Ja się zawsze najzwyklej zastanawiam czy nie taniej wyszłoby respektować prawa konsumenta zamiast musieć opłacać prawników, którzy jak wiadomo tanio nie pracują.
Marta
3 miesiące temu
Najwyższy czas coś z tym zrobić. Ten przewoźnik to porażka, za nic ma klientów i przysługujące im prawa - bo co mu zrobią? Wystarczy przejrzeć ilość i powtarzalność problemów klientów z tą linią, żeby poważanie się zastanowić nad skorzystaniem z ich usług - co polecam również biurom podróży z nimi współpracującymi!.
Vnh
3 miesiące temu
W branży lotniczej zawsze się mówili źle o tej firmie, bez wnikania w szczegóły !
NAJNOWSZE KOMENTARZE (46)
kss
3 miesiące temu
ANDRZEJ PRZEMYSŁAW KOBIELSKI i Grzegorz Wojciech Polaniecki ta sama historia czytając ich wywiady słysze ze najważniejsze jest mnozenie kasy a nie jakosc usług biura podróży mają dobrą oferte tanie linie wożą bydło tam i z powrotem ograniczając jakośc usług do minimum lub poniżej
kss
3 miesiące temu
Pan Marcin Andrzej Kubrak rozpoczął karierę lotniczą w 1996 r. W 1997 r. zdobył licencję pilota samolotowego. Obecnie jest pilotem liniowym z licencją ATPL oraz instruktorem i egzaminatorem Państwowym (TRE) typu Boeing 737. Dodatkowo pełni funkcję szefa pilotów w Enter Air. W latach – 2004 pracował w linii Air Polonia. W latach 2005 -2009 był zatrudniony w linii lotniczej Centralwings. wszystkie te linie upadły wiec to sie samo tłumaczy
Zbigniew Gór...
3 miesiące temu
Szanowni Państwo ja byłem pasażerem opóźnionego lotu z Turcji do Katowic o tylko 28 godzin i czytając wypowiedzi Lini lotniczych proponuję żeby przestać traktować ludzi jak worki ziemniaków a linie lotnicze ukarać w ten sposób żeby przez głowę nie przeszła im myśl że się wywiną może przydała by się sala rozpraw mam wszystkie informacje i zdjęcia dokumentujące historie lotu Szanowni Państwo czymajcie się z daleka od Lini Enter bo wszystko jak jest ok to dobrze ale jak już nie jest to oni wam pokarzą czym dla nich jesteśmy
Gdzie jest mó...
3 miesiące temu
Zatytułowałem go "RAINBOW czy ITAKA ?" nie bez powodu. Wiem że artykuł jest o ENTER AIR. Od czasu gdy dwukrotnie leciałem tymi "liniami lotniczymi" to właśnie to jest podstawowym czynnikiem kiedy wybieram z którym biurem podróży lecę na wakacje. Najgorsza linia lotnicza jaka leciałem. Zero moiwosci kontaktu z ich przedstawiecielem. Zarówno przed jak i po locie.
RAINBOW czy I...
3 miesiące temu
Tak, tak - to nie pomyłka. Wiem że artykul dotyczy ENTER AIR ale od czasu gdy dwukrotnie leciałem z tymi "liniami lotniczymi" to głównym czynnikiem mojego wyboru z którym biurem podróży lecę na wakacje jest właśnie to, czy korzystają oni z ENTER AIR czy z kogokolwiek innego. Beznadziejna firma. Zero możliwości kontaktu przed albo po locie.
...
Następna strona