Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Konrad Wojciechowski
|
aktualizacja
Materiał powstał przy współpracy z PPL

Epidemia to, paradoksalnie, szansa. Szansa dla inwestorów

79
Podziel się:

Infrastrukturę lotniczą należy wykorzystać w taki sposób, aby mogła żyć pod względem gospodarczym, niezależnie od tego, czy akurat lądują tam samoloty, czy nie – mówi dr Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego o budowanym obecnie porcie lotniczym w Radomiu

Epidemia to, paradoksalnie, szansa. Szansa dla inwestorów
Wizualizacja. Port Lotniczy w Radomiu

Mateusz Ratajczak: Branża lotnicza stanęła. Nie zatrzymały się za to inwestycje w infrastrukturę, bo Centralny Port Komunikacyjny ma być budowany, a inne porty lotnicze są remontowane. Tylko czy przypadkiem nie wyrzucamy pieniędzy w błoto? Czy nie trzeba tych inwestycji odłożyć na później?

Dr Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego: Obecny czas sprzyja inwestycjom. Branża budowlana jest stosunkowo mało wrażliwa na stan epidemiczny, w związku z czym być może jest to właściwy moment, żeby ten wysiłek gospodarczy, który możemy teraz podjąć, przeznaczyć właśnie na inwestycje. Tym bardziej że każda inwestycja wymaga czasu i pozwala się przygotować na to, co się dopiero wydarzy.

Oddanie do użytku portu lotniczego w Radomiu to perspektywa jeszcze dwóch lat. Zanim do tego dojdzie, na rynku lotniczym, ale i w całej gospodarce, mogą nadejść spore zmiany. I może się okazać, że właśnie dzięki wykorzystaniu obecnie trudnego czasu na wysiłek rozwojowy, branża będzie gotowa na ponowne otwarcie rynku.

Ale może jeszcze przed pandemią, kiedy ruch na lotniskach był wzmożony, należało się zastanowić, czy jest sens rozbudowywać port w Modlinie albo na Okęciu, czy może stawiać na lotnisko w Radomiu? A teraz widzimy, że nadmiaru ruchu nie ma i trochę nie wiemy, kiedy wróci…

Oczywiście, to prawda. Sytuacja, której teraz doświadczamy, jest zupełnie nowa. Od kilkudziesięciu lat nie przeżywaliśmy jako społeczeństwo takiego kryzysu. Próby przewidywania, co będzie później, jak szybko się to skończy, są szacunkami bardzo uznaniowymi. Sytuacja epidemiczna jest wydarzeniem bez precedensu, ale wydaje mi się, że nie ma powodów, aby nie ufać w odrodzenie rozwoju gospodarczego.

Kryzysy w gospodarce następują okresowo, co kilka lat, z różnych przyczyn. Powody spowolnienia są rożne – mogą wynikać z zaburzeń na rynkach finansowych, czyli poniekąd występować w świecie wirtualnym. Po każdym kryzysie mieliśmy do czynienia z pobudzeniem gospodarki i powrotem na ścieżkę rozwoju. Nie uważam, aby obecna sytuacja miała to uniemożliwić. Z pewnością wrócimy na ścieżkę wzrostu.

To samo dotyczy rynku lotniczego w Polsce – tak przypuszczam. Nadal ma pewne zapasy rozwojowe w stosunku do krajów zachodnich. Coraz szybciej nawiązujemy poziomem rozwoju gospodarczego do czołówki europejskiej. A polski rynek lotniczy był nieco z tyłu w porównaniu do Zachodu, jeśli wierzyć choćby liczbom dotyczącym przemieszczania się pasażerów za pomocą transportu lotniczego na jednego mieszkańca.

Jak należy budować tę infrastrukturę, aby wykorzystywać ją efektywniej w okresie mniejszego ruchu pasażerskiego? I czy jest dobry sposób, aby nie ograniczać jej wyłącznie do lotniska?

Jeśli chodzi o infrastrukturę lotniczą, powinniśmy mieć świadomość, że to infrastruktura transportowa – podobnie jak stacja kolejowa, która jest de facto kosztem dla gospodarki. Mamy oczywiście świadomość, że porty lotnicze działają w innej formule prawnej niż stacje kolejowe, bo taki port jest oddzielnym przedsiębiorstwem. Oczekujemy więc, że będzie przynosił zysk. Ale to tylko kwestia umowy społecznej oraz formy prawnej, jaką przyznaliśmy akurat temu elementowi infrastruktury.

Chcę raz jeszcze podkreślić – infrastruktura transportowa ogólnie jest kosztem. Dlatego nie należy oczekiwać, że ta czy inna spółka sama sobie ze wszystkim poradzi. Na pewno słuszny jest kierunek, aby inwestycję lotniskową, czy w ogóle przestrzeń związaną z transportem lotniczym, wykorzystywać również na inne sposoby, co usprawni dywersyfikację zasobów.

Przykładowo, stacje kolejowe w krajach zachodnich są w tej chwili przebudowywane na galerie handlowe i tworzy się wokół dużo różnego rodzaju usług towarzyszących; to są często nowe centra miast. Z portami lotniczymi jest po tym względem o tyle trudniej, że zazwyczaj nie są zlokalizowane w centrum. Dlatego trudniej wywołać tam zjawiska rozwojowe na wspomnianą skalę. Niemniej, jeśli port lotniczy ma być dużym przedsięwzięciem, warto pomyśleć o takiej inwestycji w kategoriach: airportcity.

W Gdańsku obok portu lotniczego zakończono właśnie budowę dużego obiektu biurowego. Będzie tam więc rozwijana dzielnica biurowa. Podobne koncepcje są rozważne w związku z portem lotniczym w Radomiu. Na pewno należy tę infrastrukturę wykorzystać w taki sposób, aby mogła żyć pod względem gospodarczym, niezależnie od tego, czy akurat lądują tam samoloty, czy nie.

Pojawia się pytanie po co ten Radom? Po co ta inwestycja? I jak sprawić, żeby była ona opłacalna? Czy powinna być obudowana innymi inwestycjami o dużym potencjale gospodarczym?

Zdecydowanie. Tam powstaje nowa inwestycja o ciekawej specyfice urbanistycznej; położona stosunkowo blisko centrum miasta. To będzie najbliżej położone lotnisko, jeśli chodzi o dostęp z samego serca dużego miasta. Między centrum Radomia a lotniskiem leżą tereny przemysłowe, poprzemysłowe; jest tam również trochę terenów otwartych.

To daje możliwości projektowania wszechstronnych koncepcji, jeśli chodzi o zagospodarowanie przestrzeni. Przy nowoczesnych inwestycjach wszelkie plany da się tworzyć od zera. Jednocześnie mamy duże doświadczenie, jeśli chodzi o praktykę kreowania takich inwestycji w innych miastach, gdzie widzimy, jak wykorzystywano tam tereny przylotniskowe.

Mamy zatem szansę dobrze zaprojektować radomski port. Mówię o koncepcjach urbanistycznych, o potencjalnym poszukiwaniu inwestorów, z dużym wyprzedzeniem, ponieważ to lotnisko jest dopiero budowane. Epidemia to, paradoksalnie, szansa. Szansa dla inwestorów, bo dostają – powiedzmy – dwa, trzy lata za darmo na działanie, kiedy rynek jest jeszcze w zastoju, a konkurencja nie może w związku z tym uciec za daleko w zakresie nowych inwestycji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał powstał przy współpracy z PPL

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(79)
WYRÓŻNIONE
horacy
4 lata temu
I do Afryki bliżej...
Greg
4 lata temu
Zrobią tam galerię z biedronki, CCC, pepco?
Jan
4 lata temu
Jak coś padnie to można tanio kupić
NAJNOWSZE KOMENTARZE (79)
svenman
4 lata temu
Jeśli chcesz handlować bitcoinami i osiągać zyski, powinieneś rozważyć automatyczny handel. Subskrybuję platformę, którą przedstawiła mi Sarah Barton. Od ponad roku handluję jej sygnałami i radzę sobie świetnie. Najlepsze jest to, że po utworzeniu konta handlowego nie musisz martwić się faktycznymi spekulacjami lub zawieraniem transakcji, robią to za Ciebie, abyś mógł skupić się na innych ważnych aspektach swojego życia. Jeśli chcesz zacząć, możesz wysłać do niej wiadomość e-mail za pośrednictwem jej adresu Sarahtrader101@gmail.com Platforma nazywa się coinmetrics i ma siedzibę w Wielkiej Brytanii.
zzz
4 lata temu
'branża budowlana jest mało wrażliwa na epidemię'. Zgoda. Właściwie każda branża, poza DPS-ami jest mało wrażliwa na tą para-grypę. Gdyby każdej innej chorobie poświęcać tyle uwagi w mediach, mielibyśmy pandemię raka, wzw, kataru siennego czy zatruć alkoholowych.
Partacze
4 lata temu
Czy ktoś opowie jak zarząd gdańskiego portu lotniczego lobbował u Pana Jana Kozłowskiego dawnego prezydenta Sopotu, później europarlamentarzysty w celu zniszczenia - tak zniszczenia rozbudowy lotniska w Gdyni Babich - Dołach przed Euro 2012? Czy ktoś może przedstawić dowody skrzętnie ukrywane w tej sprawie, w sprawie która doprowadziła do upadku inwestycji w bardzo korzystnym dla awiacji miejscu, bez mgieł (Gdańskie lotnisko jest narażone na zamglenia 70% od gdyńskiego), o dogodnym torze podejścia od strony zatoki i ze świetną komunikacją - estakada Kwiatkowskiego.
J@@
4 lata temu
Wyjaśnij jeszcze dr. Łukaszu Zaborowski z Instytutu Sobieskiego dlaczego mściwi i zazdrośni politycy nie pozwalają na rozbudowę Portu lotniczego w Modlinie i po jakiego grzmota mam jechać do Radomia, skoro Modlin mam bliżej.
Radek
4 lata temu
No ale jak pasażerowie będą jechać pociągiem 3 godziny z Radomia do Wa-wy to nie wiem czy będą chcieli . Teraz tyle się jedzie. To żenada 2 godz. 45 minut. Tyle trwa pokonanie trasy Radom Wawa. Kiedy się to skończy bez względu na to czy lotnisko będzie czy nie. I proszę zakończyć wszelkie rozgrywki rozgrywane Radomiem. Tu mieszkają ludzie którzy chcą normalnie żyć i pracować.
...
Następna strona